Ga naar inhoud

OpenOffice: hoofdletter na enter

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoe kan ik in Writer ervoor zorgen dat er automatisch een hoofletter wordt gevormd na het invoeren van een letter die volgt op het indrukken van de entertoets? :hmmmm:

Geplaatst:
Kan je je vraag even verduidelijk door een voorbeeld te geven?

Veronderstel dat ik volgend lijstje wil maken:

Schoenen

Tandenborstel

Hoed

Na schoenen druk ik enter

Vervolgens tik ik tandenborstel (zonder hoofdletter).

Vervolgens spacie of weer enter.

De t van tandenborstel wordt geen hoofdletter.

Ik ben dus verplicht om bijvoorbeeld achter elk woord een punt te zetten. Dan lukt dit uiteraard wel. Maar ik wil geen punt...

Geplaatst:

Ik denk niet dat dit mogelijk is daar er steeds verwacht word dat als je een zin beeindigd dit doet door een PUNT te gebruiken.

Je zult dan telkens als je van regel veranderd moeten zeggen dat hij met een hoofdletter begint manueel.

Geplaatst:

Normaal zou dit wel mogelijk moeten zijn. Bij Word is dat althans zo.

Ik heb even in de instellingen van Writer gezocht en heb het volgende gevonden.

Opmaak --> AutoCorrectie -->Opties voor autocorrectie.

Zoek nu naar de optie "elke zin met een hoofdletter beginnen".

Hoe staat dit ingesteld?

Geplaatst: (aangepast)

Calc is ook een toepassing binnen openoffice en daar moet het zo:

(uit: gratis online boek OpenOffice)

Ik wil geen hoofdletter aan het begin van de zin in Calc. Wat moet ik doen? Volg dit pad op de menubalk:

1. Extra > Autocorrectie
  2. Klik in het dialoogkader het tabblad Opties aan
  3. Schakel de optie Elke zin met een hoofdletter beginnen uit door het keuzevakje aan te klikken
  4. Klik op OK

Aangezien je bij het typen van een woord op enter drukt (ook al bestaat dat woord uit slechts 5 letters), maak je dus in feite een nieuwe alinea.

aangepast door Kurtt
Geplaatst:

Zolang de zin niet afgesloten is met een punt beschouwt Oo Writer de zin als niet afgesloten, ook niet na 'enter'.

(trouwens bij het schrijven van deze post wordt ook geen hoofdletter na een punt gezet (terwijl dit in Writer werkt).

Ik weet niet meer of het bij MS WORD wel kon, maar dat interesseert me momenteel niet.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.