Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

halo beste mensen

Sinds kort heb ik naast Windows XP, ook Ubuntu geinstalleerd.

Linux staat op dezelfde partitie als Windows XP.

Nu werkt Linux prima, maar Windows XP start niet meer op, ik krijg dan een foutmelding:

File: \Boot\BCD

Status: 0xc0000098

Info: The Windows Boot Configuration Data file does not contain a valid OS entry.

Ik hoor nu van meerdere mensen dat ik dit moet aanpassen in GNU GRUB.

Zo staat het ongeveer in mijn GNU GRUB (msdos is fout, daar ben ik bewust van):

insmod part_msdos

insmod fat

set root='(hd0,msdos5)'

search --no-floppy --fs-uuid --set f610-9ff4

drivemap -s (hd0) ${root}

chainloader +1

nou heb ik 3 vragen, hoe stel ik de goede partitie in (in de bijlage is mijn HDD te zien)?

moet dit in GNU GRUB of in menu.lst instellen?

is dit inderdaad de oplossing?

Met vriendelijek groet,

Bjorn

post-22938-1417704208,3404_thumb.png

Geplaatst: (aangepast)

Heb je Ubuntu geïnstalleerd via de live cd? Zo ja, heb je de automatische schijfindeler gebruikt of heb je dit handmatig gedaan. Het lijkt alsof je windows netjes hebt overgeschreven.

Kan je je windows bestanden nog zien. Bekijk dit even.

Als je ubuntu na windows installeert wordt je bootloader normaal niet overschreven en past grub zich automatisch aan. Het probleem ligt dus misschien bij windows. Probeer alvast eens je MBR(master boot record) te herstellen:

Start op van je windows xp cd-rom.

Druk op R om de recovery console te starten.

Kies je windows-installatie. Meestal is dit 1 en vul eventueel je administrator paswoord in.

Typ nu de volgende opdracht in gevolgd door enter:

FIXMBR

Antwoord met Y (yes)

aangepast door Jürgen
Geplaatst:

ik heb ubuntu inderdaag geinstalleerd via een CD, ik kreeg inderdaad ook netjes de automatische schijfindeler.

ik had een aparte partiti vrijgehouden voro ubuntu, echter kon ik deze niet gebruiken, dus werd dit netjes op dezelfde partitie gezet als windows xp (tenzij er een aparte partitie is gemaakt.

ik kan nog wel bij mijn Windows Xp bestanden, deze schijf/partitie kan ik gewoon benaderen, op deze manier had ik bijvoorbeeld World of Warcraft gekopieerd naar de Ubuntu schij/partitie en werkende gemaakt :D.

Wat moet ik doen als dit niet op te lossen is met de Windows XP cd-rom, nu jij bovenstaande informatie weet?

Geplaatst:
dus werd dit netjes op dezelfde partitie gezet als windows xp (tenzij er een aparte partitie is gemaakt.

Het is de bedoeling dat elk besturingssysteem op een aparte partitie komt. Nu heb je Windows waarschijnlijk overschreven en dat is natuurlijk niet de bedoeling geweest.

Wat moet ik doen als dit niet op te lossen is met de Windows XP cd-rom, nu jij bovenstaande informatie weet?

Dat zien we wel als je het eerst hebt geprobeerd. Hopelijk moet het niet zo ver komen, maar ik denk dat je xp opnieuw zal mogen installeren.

Geplaatst:

beste Jurgen,

Windows XP CD wou mij niet helpen :(

ik kreeg een melding dat de schijven niet goed zijn ingesteld, de setup kon dus niet afgemaakt worden...

dit is best *****, want een leraar bij mij op school gaf dit ook als oplossing.

Geplaatst:

Dan zou ik maar beginnen met het formatteren van je harde schijf en alles opnieuw installeren. Eerste Windows xp en daarna Ubuntu. Als je ubuntu installeert, kies deze keer dan wel voor de juiste indeling van je schijf.

Download Gparted.

Brand deze iso op een cd

Maak altijd een back-up van uw data

In bios moet je de cd-rom als eerste boot zetten.

In principe is het zo.

Maak een live cd

Start de computer

Steek de cd in de cd-rom.

Dan zal het programma opstarten.

Let op dat je juiste harddisk neemt indien je meer dan 1 harddisk hebt.

Selecteer de schijf.

Klik nu op de juiste partitie en dan met de rechtermuisknop op formateren NFTS

Klik Apply

Daarna gewoon de cd-rom van xp opstarten en xp installeren.

Geplaatst:

Beste Jurgen,

Bedankt,

Er blijft niets anders over inderdaad ;)

Ik ga het gewoon opnieuw doen en goed dit keer.

Bedankt voor uw info, ik zal de discussie als opgelost markeren.

Groetjes Bjorn

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.