Ga naar inhoud

Laptop probleem GPU


derouckkevin

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een HP Pavilion dv9058ea laptop, maar iemand heeft hem onlangs laten vallen, en dit is het resultaat:

- Plastiek omhulsel van scherm gebroken --> geen probleem

- Linker scharnier gebroken --> gedemonteerd; ook geen probleem

- 1e harde schijf volledig defect --> nieuwe gekocht + gemonteerd; gaat terug 100%

maar nu nog volgend probleem:

Bij het opstarten (al vanaf bios-screen) verschijnen er veel strepen op het scherm.

Hierdoor wil Windows (XP) niet meer opstarten, geeft een blauw BSOD en start nieuw op (en blijft zo doorgaan).

In VGA-modus start hij wel op, maar blijven de strepen staan. Van zodra ik de resolutie of het aantal kleuren wil wijzigen valt het scherm uit en krijg ik geen beeld meer.

In veilige modus start hij ook op, zelfs zonder enige strepen op het scherm. Resolutie of aantal kleuren kan ik niet wijzigen in veilige modus.

Extern scherm aansluiten heb ik ook geprobeerd, en dat geeft exact dezelfde strepen als het laptopscherm (dus intern scherm kan al niet de oorzaak zijn)

Heb intussen laptop volledig gedemonteerd, alle bekabeling + connectoren getest, laptop gestart zonder harde schijven, zonder ram, zonder dvd-speler, ... --> zelfde resultaat: strepen blijven.

Enige reden die overblijft is volgens mij een defecte GPU? Die zit natuurlijk vast op het moederbord, en dat kost vanaf 150 euro.

Mag ik het riskeren om die 150 euro nog uit te geven aan die laptop (die anders nog goed werkt en redelijk up-to-date is met zijn Core2 en GeForce 7600) of zou het toch nog aan iets anders kunnen liggen, waar ik niet aan gedacht heb?

Een hele brief, maar alvast erg bedankt voor de feed-back!

Mvg, Kevin De Rouck

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor uw reactie, maar ik denk niet dat dit hier relevant is.

Aangezien de storing al zichtbaar is voordat windows start (begint bij boot-screen van de bios), denk ik niet dat het om een softwarematig probleem gaat. Na vervangen van de harde schijf heb ik een systeemherstel gedaan vanaf de originele fabrieks-dvd's, zonder verschil. Ook bij het starten zonder hardeschrijven (dus zonder OS of drivers) zijn de strepen er.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Danke,

wel, als ik zeker ben dat het probleem verholpen zal zijn door een nieuw moederbord te monteren (met grafische processor erop), dan zal ik dat ongetwijfeld doen. Als het probleem daarmee niet opgelost is, was het weggesmeten geld.

Daarom volgende vraag: zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn, dat niet verholpen zal worden bij het vervangen van het MB?

Alvast nog eens bedankt voor de vlugge respons, wat ik erg apprecieer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht ook dat het zou moeten opgelost zijn met een nieuw MB.

Vervanging zal ik wellicht zelf uitvoeren, aangezien ik hem al eens volledig uit elkaar heb gehaald en terug gemonteerd heb.

Enige dat ik nog niet gedaan heb, waar ik een beetje schrik voor heb, is de processor uithalen en overplaatsen. Rest zou probleemloos moeten lukken.

Dank u!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb gisterenavond een nieuw moederbord gemonteerd en nu doet zich volgende situatie voor:

- perfect beeld in alle resoluties

- geen strepen meer in beeld

- windows start perfect op, zonder foutmeldingen

MAAR:

- bij aanzetten/herstarten zie ik geen POST-scherm of startscherm van windows meer

- scherm wordt volledig wit tijdens starten

- pas bij aanmelden in windows krijg ik eerste beelden te zien

- tijdens werken in windows valt het scherm alle 10 à 20 seconden gedurende 1 seconde uit.

- extern scherm toont enkel heel vervormd beeld

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Alvast bedankt

EDIT: wat mij net opgevallen is:

- als er geen processen draaien in windows, en enkel het bureaublad te zien is, duurt het heel lang vooraleer het scherm even uitvalt

- ben ik met iets bezig, of draait er een proces op de achtergrond (download bijvoorbeeld), dan gaat het scherm minstens alle 10 seconden even uit.

aangepast door derouckkevin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geachte,

Dat is nu net het probleem. Het scherm is volledig wit tot windows het aanmeldingsscherm weergeeft.

Ik kan dus niet in het BIOS, of windows in veilige modus starten, omdat ik gewoon niets te zien krijg. Ook niet op een extern scherm.

Eenmaal in Windows heb ik heel scherp en helder beeld, zonder fouten. Wel valt het beeld dan regelmatig weg (zie uitleg hierboven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.