Ga naar inhoud

CPU overtemperature


satio123

Aanbevolen berichten

Hallo,

Met het opstarten krijg ik de melding CPU overtemperature.

Ik heb met het programma "speedfan" gekeken naar de temperaturen en deze zijn rond de 100 graden. Ook zie ik dat mijn CPU fan maar 800 RPM maakt. Ik krijg het echter niet voor elkaar om deze sneller te laten draaien.

Wat heb ik nog geprobeerd:

Ik heb ook geprobeerd in de BIOS te kijken naar de temperaturen en fan speed instellingen. De temperaturen die de BIOS weergeeft zijn hetzelfde. In de BIOS kan Qfan worden aangezet of uitgezet maar dit maakt geen verschil.

Ook heb ik met de programma's van Asus ( Fan Xpert, ) geprobeerd om de fan speed aan te passen maar krijg het niet voor elkaar. Met het programma EPU-6 engine van Asus kan je de pc in verschillende mode zetten (energy saving, high performance etc) maar de fanspeed blijft hetzelfde.

Mijn systeem:

i7 920

asus p6t

hd4870

Hoop dat iemand weet hoe je de CPU fan sneller kan laten draaien want hij word volgens mij veel te warm!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

100°c is bijna doodelijk voor een cpu ik raad aan om deze computer niet lang te gebruiken zolang de koeling niet werkt.

Je hebt een i7 en een asus moederbord dus ik neem aan datje wat verstand hebt van computers.

Uitblazen lijkt me zinloos stof kan nooit voor een nieuwe computer zoveel schade geven.

800 RPM is zeer weining gemiddeld draaid een pc er ongeveer 1600. Dus het dubbele.

Dit kan wijzen op een defect aan een fan of een foutieve instelling.

Ben jij een overclocker? Anders zou je perongeluk de fan speed naar benenden gehaald hebben.

Om hem nog in nog in gebruik te houden raad ik aan om heem een grote downclock tegeven zodanig dat hij op de 800 gekoeld kan draaien. Misschien naar de 1.8 Ghz? Alles gaat wat trager maar je houdt de temperatuur wat lager.

Daarna kan je op een veilig mannier de oorzaak vast stellen.

Tim,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volg alleszins de tips op van mijn collega's helpers want zoals gezegd is 100°c dodelijk voor je cpu.

Wil je zeker zijn dat de fan stuk is dan kun je eens proberen om de fan rechtstreeks op de 12V lijn van je voeding aan te sluiten dmv een molex stekker.(zie afbeelding)

Als hij dan wel op volle kracht draait dan staat er ergens in het bios en of windows een instelling verkeerd.

post-8298-1417704219,018_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.