Ga naar inhoud

ubuntu opstarten van cd

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb in een hardware topic een probleem uitgelegd met een crahende pc...

Er werd me aangeraden om ubuntu te downloaden en vanaf de cd rom te starten.

Ik zit nu met de vraag:

Hoelang duurt het ongeveer voor dit geladen is?

Ik zit nu bij het scherm waar ik de taal heb moeten kiezen en de keuze gemaakt voor ubuntu uitproberen.

Nu staat er (ipv cursor) een klokje dat blijft rondgaan (teken dat hij bezig is veronderstel ik)

Heeft iemand hier ervaring mee , hoelang dit duurt?

En als ik nu installeren kies, ben ik dan al mijn bestanden kwijt, want ik wil deze recupereren.

Alvast bedankt voor de reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na taal en toetsenbord selecteren moet ubuntu doorlopend door gaan met tekst op de scherm tot je windows ziet.

In principe duurt dat zowat 1 kwartier en maximaal 30 minuten.

Stop Ubuntu met tekst op de scherm dan betekend het dat er iets mis is.

Dit kan je meestal oplossen door Kubuntu te downloaden.

Dat is vergelijkbaar als Ubuntu maar onderteund andere hardware;

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nu met kubuntu geprobeerd, deze ging al iets verder, tot op een mooi blauw scherm, met 4 icoontjes (harde schijf, gereedschap, en nog 2 andere)

Ik heb gewacht, maar nu is er ineens een zwart scherm met onderaan een grijze balk.

Mijn cd rom station geeft aan dat hij nog bezig is , lichtje knipperd soms.

Andere vraag dan: Ik wil mijn foto's van die harde schijf krijgen, kan ik ubuntu of kubuntu installeren zonder dit kwijt te spelen?

Thnx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beiden kan gebrand worden op cd of dvd maar wel als image branden.

Je kan alvorens verder te gaan eerst de cd laten testen.

Mogelijk is uw download niet 100%

Doch het kan evengoed zijn dat uw cd het begeeft tijdens de werking of de computer zelf.

Wat u kan proberen is dit:

Start de computer op en tokkelt op F5 in veilig modus met netwerk. (Bij vista en windows 7 is dat eerst F5 en dan als je veilig modus ziet dan op F8 drukken zodat je meer keuze hebt)

Deel nu de hele harddisk met de rechtermuisknop en aan iedereen bij tab beveiliging.

Laat de pc met rust.

Ga nu vanuit andere computer naar de slechte PC en kopieert rustig stuk per stuk naar de nieuwe pc.

Niet teveel in een keer.

Altijd kopieren en dan plakken --- nooit knippen en plakken.

Deze techniek gebruik ik altijd indien de harddisk aan het begeven is.

Indien het niet lukt kan je proberen om Ubuntu usb versie te downloaden.

Een andere techniek is dit:

Je koopt een tweede harddisk en monteert het.

Je sluit de tweede harddisk als slave aan.

Een andere techniek indien u extra partitie hebt dan ubuntu installeren en dan kan je nog altijd de bestanden overzetten maar gezien het feit dat je met cd moeilijk mee hebt is deze kans heel klein dat het gaat lukken.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer nogmaals met Ubuntu of Kubuntu op te starten. Normaal krijg je een menu te zien waar je kan kiezen voor Ubuntu installeren of Ubuntu uitproberen. Als je dit menu ziet druk je op F6. Er zal nu een klein menu verschijnen. Ga met de pijltjes toets naar de optie "acpi=off" en druk op enter. Ga dan naar de optie "noapic" en druk terug op enter.

Druk daarna op esc en kies voor ubuntu uitproberen.

Moest het nog steeds niet lukken dan kan je het proberen met xubuntu. Deze werkt vaak wel op (heel)oude computers.

post-7171-1417704220,2278_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Een andere techniek is dit:

Je koopt een tweede harddisk en monteert het.

Je sluit de tweede harddisk als slave aan.

Beste Franky1977,

Is het niet mogelijk dat je de harde schijf uit de crashende pc haalt en deze als slave in een (goed) werkende pc hangt? Je kan dan de foto's gemakkelijk over kopiëren en , als het probleem aan een falende Hard disk ligt, deze nog met chkdsk te controleren en eventueel te repareren.

Met vriendelijke groet,

Rubbere

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.