Ga naar inhoud

Zelfgemaakte knoppen voor macro's werken enkel binnen hetzelfde excelbestand

Josd

Aanbevolen berichten

Ik heb een excelbestand gemaakt met zelfgemaakte knoppen waaraan zelfgemaakte macro's gekoppeld zijn. De macro's worden aan de knoppen "toegewezen". Tot zover werkt dat allemaal.

Dit bestand moet dienen als een soort 'sjabloon'; er zal dus telkens een kopie van genomen worden om gegevens in te vullen en deze kopie wordt dan opgeslagen. Als ik echter een kopie maak van dit excelbestand dat de macro's (en de knoppen) bevat, dan worden de macro's weliswaar meegekopieerd, en de knoppen ook, maar de link tussen de macro's en de knoppen verdwijnt. Als je dus een knop aanklikt, dan zoekt hij naar het originele excelbestand waarin macro's en knoppen werden gemaakt, maar aangezien het originele bestand niet openstaat, verliest de knop blijkbaar de verwijzing naar de betreffende macro.

Mijn vraag is nu : hoe kan je dit oplossen ? Is er ergens iets van code die ik kan gebruiken opdat de gekopieerde knoppen hun 'toewijzing' niet zouden kwijtspelen ?

Alvast dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groeten,

Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Bucky,

Dank voor je suggestie. Ben er enkele dagen niet geweest, vandaar wat late reactie.

Eigenlijk had ik dit al geprobeerd, maar het was 1 van de problemen die ik had, nl. dat bij het opslaan onder een andere naam de verbinding tussen de gemaakte macro's en de knoppen niet meer wilde 'marcheren'. Ik heb intussen uitgevist hoe dat komt en blijkbaar moet je het moederdocument eerst opslaan en sluiten en daarna pas kopiëren; alleen zo wordt de link met het moederdocument (voor wat de relatie tussen knop en macro betreft) definitief verbroken. Als je het moederdocument opent, wijzigt en opslaat onder een andere naam, dan wordt de link met het moederdocument NIET verbroken, en zit je in de problemen.

Ik ben er intussen ook achter dat je beter geen knoppen toevoegt aan de werkbalk, maar wel rechtstreeks in het document zelf. Die blijven immers mooi binnen het document; zet je ze op een werkbalk, dan krijg je die knoppen overal in andere exceldocs waar ze niet gewenst zijn...

Tot genoegen.

Jos,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je iets met mijn suggestie kan doen?

Alvast dank voor je reactie.;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik om eerlijk te zijn niet geprobeerd, maar heb je dan de problemen die ik hierboven beschreef niet meer ?

Dat je de knoppen op je werkbalk had geplaatst stond niet in je eerste post.

Maar kun je het bestand niet als sjabloon opslaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook niet echt nodig; zoals reeds gezegd, het probleem werd opgelost door de knoppen in het werkblad te plaatsen (en het bestand te kopiëren in gesloten toestand).:cool:

Dat zou ik echt niet weten, maar als je het niet probeert.........ga je het zeker niet weten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.