Ga naar inhoud

2 lokale stations (hd) waarvan 1 vol


Erik49

Aanbevolen berichten

Mijn Toshiba-laptop heeft 2 lokale stations : C en D van respectievelijk 18,6 en 37,2 Gb.

In de winkel werden alle installaties gedaan op de C, waardoor die nu (na enkele jaren gebruik) nog amper 235 Mb beschikbaar heeft. Gevolg : voortdurend opmerkingen over een gebrek aan schijfruimte. Op D is er nog ruim 33 Gb beschikbaar.

Hoe kan ik (als dat tenminste mogelijk is) de schijfruimte op C vergroten ?

Kan D ingeschakeld worden om de meeste programma's over te nemen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begint eerst dit te doen:

Download CCleaner.

Installeer het en start CCleaner op. Klik in de linkse kolom op “Cleaner”. Klik achtereenvolgens op ‘Analyseren’ en 'Schoonmaken'. Soms is 1 analyse niet voldoende. Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft. Klik vervolgens in de linkse kolom op “Register” en klik op ‘Scan naar problemen”. Als er fouten gevonden worden klik je op ”Herstel geselecteerde problemen” en ”OK”. Dan krijg je de vraag om een back-up te maken. Klik op “JA”. Kies dan “Herstel alle geselecteerde fouten”. Sluit hierna CCleaner terug af.

Wil je dit uitgebreid in beeld bekijken, klik dan hier voor de handleiding.

Ook register reinigen.

Laptop opstarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze oplossing. Helaas geeft ze slechts een relatief laag resultaat. De ruimte op C is nu ongeveer 345 Mb ipv 222 Mb voor de voorgestelde oplossing. M.a.w. de beschikbare schijfruimte op C blijft minimaal, terwijl ze op D zelfs van 33,5 Gb naar 34 Gb gaat.

Is er echt geen mogelijkheid om via D de automatisch gebruikte schijfruimte (in principe op C) te vergroten (of zit er niets anders op dan een nieuwe laptop - met grotere schijfruimte - aan te schaffen) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan met Gparted de schijf vergroten maar dat is niet zonder risico.

Je kan indien je niet veel ervaring hebt beter uw swap verplaatsen naar d:\ maar ook veel bestanden in mijn documenten enz. verplaatsen naar d:\ en daarbij is het veel veiliger.

Om meer schijfruimte ge hebben kan je dit doen:

Klik op Deze Computer met de rechtermuis op eigenschappen.

Klik op geavanceerd

Klik op presatie / instellingen

Klik op Geavanceerd

Klik onderaan bij Virtueel geheugen op Wijzigen.

Klik op D:

Klik dan op Aangepaste grootte

Geeft bingingrootte 1500 MB

Maximaal grootte kan uw aanpassen tot 4.000 MB

Klik op instellen.

Klik nu op C:

Klik nu op geen wisselbestand.

Klik op instellen.

Nu hebt je meer ruimte in de C: schijf.

Dan kan je nog dit doen:

Klik met de rechtermuisknop op c:\ en dan eigenschappen.

Selecteert van onder op station comprineren..... en dan op controleren klikken.

Zoiets duurt wel zowat 1/2 uur.

Laat me weten hoeveel je nu vrij hebt anders kan ik nog iets voorstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grootte aanpassen is niet mogelijk. Heb het geprobeerd (er is slechts 672 Mb virtueel geheugen) door ipv 1500 600 in te geven, maar na het heropstarten van de pc (wat gevraagd werd) gaf windows aan dat er geen of veel te weinig virtueel geheugen was, waardoor ik het oorspronkelijke teruggezet heb (blijkbaar met goed resultaat want na een nieuwe opstart kreeg ik geen foutmelding meer).

Slotsom is dat er op C nog steeds maar 340 Mb beschikbare schijfruimte blijft.

Ik vrees dat het probleem (veel) eerder had moeten opgelost worden. Bestanden zoals 'mijn documenten' heb ik niet zo lang geleden naar D overgezet, maar lang heeft dat niet geholpen.

Toch hartelijk dank voor de geboden hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Partition Wizard kan je perfect vrije ruimte van de D schijf overhevelen naar de C schijf.

Download en installeer de gratis Home versie.

Open Partition Wizard en selecteer de D partite.

Kies in het bovenste deel van de linkerkolom voor "move/resize partition".

In het venster kan je nu de partitie verkleinen door de linkerkant van de schuifbalk naar rechts te slepen tot de gewenste grootte (bvb 10 GB) overblijft voor je D partitie.

Klik "OK" en je ziet dat in het onderste deel van de linkerkomlom bij de "operations pending" de actie is toegevoegd.

Selecteer nu de C partitie en kies weer voor "move/resize partition".

Je ziet nu aan de rechterkant van de schuifbalk een grijze zone.

Sleep de rechterkant van de C partitie helemaal naar rechts en klik "OK"

Je ziet nu 2 lijnen bij "operations pending".

Tot hiertoe is er nog niets gewijzigd aan je partities en kan je nog alles annuleren met "undo" en herbeginnen.

Als je zeker bent van de wijzigingen, klik je op "apply" en bevestig met "yes".

Waarschijnlijk ga je nu een foutmelding krijgen omdat de partities in gebruik zijn.

Kies dan voor de optie "restart now".

Partition wizard zal je systeem afsluiten en herstarten en bij het herstarten de wijzigingen aan de partities uitvoeren. Belangrijk is dat je de pc NIET afsluit zolang Partition Wizard bezig is. Wees geduldig want het kan even duren maar je kan de vorderingen volgen op het scherm.

Na het uitvoeren van de wijzigingen zal Partition Wizard je systeem opnieuw herstarten. Na deze herstart zijn je partities aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Te snel geweest en niet goed gelezen.

Heb het nu uitgevoerd zoals in bericht 4 beschreven en heb 1011 Mb ruimte.

Ook opdracht uit bericht 7 geprobeerd. Zie reactie daarop.

---------- Post toegevoegd om 17:51 ---------- Vorige post was om 17:45 ----------

Ik denk toch dat ik het ditmaal goed gelezen (en dito uitgevoerd) heb, maar kom al snel op een probleem :

Na de invoering van de actie voor D krijg ik inderdaad een actie in 'operations pending' en 3 lijnen in het actiescherm : C, D en *: dit laatste voor het 'unallocated' gedeelte. Als ik dan C selecteer en 'move/resize partition' krijg ik echter geen grijze zone op de schuifbalk en kan derhalve ook de rechterkant niet naar rechts schuiven.

Is er misschien een (tussen)stap vergeten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.