Ga naar inhoud

Windows & naast Windows XP

Skindowz

Aanbevolen berichten

Ik heb geen probleem maar wil graag goede raad vóór ik er aan begin;

Ik heb één harddisk in mijn pc waar XP op draait en één lege harddisk waar ik Windows 7 op wil gaan draaien (beide SATA). Waar moet ik op letten? Ik wil graag een keuze kunnen maken met een opstartscherm o.i.d. welk systeem ik start. Ik heb dit al eens meer gedaan, maar toen kon ik niet meer in XP komen :hmmmm:.

Alvast bedankt :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenwoordig is het met windows 7 geen probleem om naast een andere windows of Linux te installeren.

Vroeger verwijdert windows de mbr maar dat is niet meer het geval.

Je kies voor aangepast installatie (custom installation)

Dan kies je op welke partitie je wilt installeren.

Dus niet de partitie van XP maar een andere partitie.

Voor Windows 7 maakt het niet uit welke partitie je neemt.

Je kies de partitie en goed opletten dat je ook formateert.

Volgt verder de instructie.

Tijdens de eerste heropstart mag je niet op toets klikken ook al staat er setup.....druk op toets

Het is raadzaam om backup te maken van uw bestanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn oude disk met XP verwijderd en op een verse schijf W7 gezet. Straks wil ik beide schijven weer terug plaatsen, maar heb ik dan iets nodig waardoor ik een keuze kan maken welk bestuingssysteem ik op wil starten? Ik heb de schijven nu in een sleuf dus wisselen is een fluitje van een cent, maar ik heb toch liever beide schijven in de kast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zet XP in de eerste schijf in c:\

Je zet W7 in de tweede schijf in c:\

Hoe denk je dat samen te laten werken want er is maar 1 c:\

Je moet de tweede schijf met W7 plaatsen in de computer en dan pas windows 7 installeren.

Dan zal je geen probleem mee hebben om W7 te installeren in de tweede schijf.

Dan zal je ook bij de start zien welke windows je wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zet XP in de eerste schijf in c:\

Je zet W7 in de tweede schijf in c:\

Hoe denk je dat samen te laten werken want er is maar 1 c:\

Je moet de tweede schijf met W7 plaatsen in de computer en dan pas windows 7 installeren.

Dan zal je geen probleem mee hebben om W7 te installeren in de tweede schijf.

Dan zal je ook bij de start zien welke windows je wilt.

Ik heb de schijf waar W7 op staat bewust 'D' genoemd. Ik ga ze straks plaatsen en dan zien we het wel. I.i.g. bedankt voor de reacties/hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je slechts 1 schijf plaatst en je zet Win 7 erop en nadien plaats je een 2de schijf met XP erop ga je bij het opstarten nooit kunnen kiezen welke windows je gebruikt. Dan hangt de windows versie af van welke schijf er in het bios als 1ste opstartschijf staat.

Plaats beide schijven: C met XP erop en de blanco D.

Installeer Win 7 op de D, met format vooraf.

Bij de installatie zal Win 7 vaststellen dat er reeds een windows aanwezig is en automatisch het menu aanmaken om bij het opstarten je windows versie te kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je slechts 1 schijf plaatst en je zet Win 7 erop en nadien plaats je een 2de schijf met XP erop ga je bij het opstarten nooit kunnen kiezen welke windows je gebruikt. Dan hangt de windows versie af van welke schijf er in het bios als 1ste opstartschijf staat.

Plaats beide schijven: C met XP erop en de blanco D.

Installeer Win 7 op de D, met format vooraf.

Bij de installatie zal Win 7 vaststellen dat er reeds een windows aanwezig is en automatisch het menu aanmaken om bij het opstarten je windows versie te kiezen.

Dat had ik vorige keer gedaan, maar toen kon ik nooit meer op mij C (XP) komen. Wellicht heb ik zelf iets fout gedaan. Ik ga het opnieuw doen volgens jouw aanwijzingen. Ik laat het wel weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

YES! Ik ben gisteravond bezig geweest. Ik heb beide schijven in de kast geplaatst op SATA 1 en SATA 2. Op de eerste schijf draaide XP al en de tweede schijf heb ik geformateerd. Toen W7 64 op de tweede schijf geïnstalleerd en alles werkt nu perfect! Ik krijg bij het opstarten de keuze tussen 'Windows 7' en 'Het oude besturingssysteem'. Zo wilde ik het graag hebben en zo werkt het nu ook.

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.