Ga naar inhoud

Afsluittaak - .bat draaien bij afsluiten Win7 Home Premium x86

Faziri

Aanbevolen berichten

Howdy

ik zit dus met een simpel probleem over afsluittaken: hoe stel ik ze in? Ik heb al met google zitten zoeken en met de zoekfunctie van deze site en heb niks gevonden. Mijn ervaring met Win7 heeft me ook nog niet veel geholpen dus ik voel me nu wel een beetje noobish (meestal ben ik degene die alles altijd oplost en alles beter weet), maar MS maakt het mensen dan ook niet gemakkelijk he...

Ik moet dus gewoon een .bat laten draaien bij het afsluiten van de computer (of afmelden van mijn account, da's misschien nog beter). Nu, ik heb al bij de taakplanner gemerkt dat MS een nogal cryptische omscrhijving van het woord "afmelden" heeft gebruikt bij de triggers: "verbreken van de gebruikerssessie".

-Ik heb dus geprobeerd mijn script in te stellen met de taakplanner en als trigger dat afmelden te gebruiken, maar vreemd genoeg krijg ik elke keer een volgens mij niet echt normale waarschuwing wanneer ik de taakplanner open of een nieuwe taak heb aangemaakt: "De geselecteerde taak bestaat niet meer. Klik op vernieuwen om de taken weer te geven" (ongeveer). Op vernieuwen drukken doet uiteraard niks en wat ik ook doe, taken die ik aanmaak worden gewoon verworpen op die manier, de taakplanner blijft leeg. Ook zegt het venster dat het "gegevens niet kan lezen", daar waar volgens mij taken horen te staan...

-Volgens de meeste fora op het internet kan ik het ook doen via MMC en daar een nieuwe snap-in te maken, maar MMC zegt gewoon "er kunnen geen items worden weergegeven in deze weergave" en natuurlijk is er geen enkele weergave waarin het WEL werkt... :hmpf:

-Andere fora zeggen dan weer dat je het via de group policy editor moet doen, maar die bestaat dan weer blijkbaar niet in Win7 Home Premium. :rofl:

Verder weet ik niet wat ik kan proberen... Het enige waaraan ik nog kan denken is de .bat vast te maken aan de takenbalk of het startmenu en elke keer daarmee af te sluiten, maar mijn persoonlijkheid omtrent computers heeft daar bezwaren tegen (mijn computer moet netjes zijn, bijna perfectionistisch, je zou het eens moeten zien).

Weet er iemand hoe ik Win7 Home Premium een taak kan laten uitvoeren bij het afsluiten? Of vindt MS het weer nodig alle kopers van deze variant van Win7 te behandelen als een klein kind en al het gereedschap van ons weg te houden? :hmpf:

bedankt voor de hulp...

aangepast door Faziri
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het .bat bestand is reeds gemaakt en werkt naar behoren neem ik aan.

Voeg dan gewoon als laatste lijn het shutdown comando toe om de pc af te sluiten na uitvoering van je bat bestand.

shutdown /l om enkel af te melden

shutdown /s om volledig af te sluitenen uit te schakelen.

Als je dan wil kan je dan 2 versies maken; 1 om af te melden en 1 om af te sluiten.

In plaats van de windows procedure voor afmelden of afsluiten, gebruik je dan je eigen bat bestand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, da's nu exact de enige oplossing die ik liever niet gebruik :/

Ik denk trouwens dat ik ondertussen al een andere manier heb gevonden om mijn probleem op te lossen, maar het wordt afwachten...

't kan natuurlijk altijd handig zijn voor andere mensen met een gelijkaardig probleem als er toch iemand een andere oplossing kan vinden (als die bestaat) :-P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat zou moeten doen, dan zeg ik feitelijk dat normaal afsluiten niet meer gaat, afsluiten moet altijd via dat script gebeuren... Het zou maar raar zijn he? Het klinkt stom, ik weet het, maar het zou echt wel raar zijn mocht "normaal" afsluiten niet meer mogen

Anyway, ik denk dat het ondertussen niet meer nodig is in mijn geval... Het kan altijd zijn dat iemand anders wel een script moet kunnen laten draaien bij het afsluiten en liever niet werkt met die snelkoppelingen, dus als iemand een manier weet, mag die persoon het natuurlijk altijd laten weten aan al de googlers die naar die oplossing zoeken xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.