Ga naar inhoud

C schijf is bijna vol

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

De C schijf van de laptop van mijn vrouw begint aardig vol te raken. Daarom zou ik van jullie advies willen hebben, welke optie ik het beste zou kunnen doen, maar ook hoe ik dat het beste zou kunnen doen

Muziek en foto bestanden in eigen mappen verplaatsen naar de E schijf, de schijf E kleiner maken en C groter laten worden of de E schijf kleiner laten worden en een nieuwe partie aanmaken bv M

Het gaat om een Toshiba Satelite L300 op x86 versie 6.06002 service pack 2 met Windows Vista Home Premium.

Schijfbeheer geeft aan;

Eenvoudige standaard Eisa configuratie

Data E eenvoudige NTFS primair parti

Vista C eenvoudige NTFS systeem opst/wissel best en actief

Schijf o standaard 149,05 GB

1,46 GB

74,37 GB Vista C capaciteit 74,3 / gebruikt 72,6 GB /beschikbaar 1,69 GB

73,21 GB Data E capaciteit 73,2 / gebruikt 13,5 GB / beschikbaar 59,6 GB

Op de E schijf staan ook nog enkele andere bestanden

Recovery 4,61 GB

mappen movi 7,75 GB en usb stick806 mb van mijn zoon en een MRT bestand en een TAG bestand (weet niet wat dat zijn)

Bij voorbaat alvast dank

evert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou kiezen voor het verplaatsen van mappen naar de E schijf.

Zeker de gemeenschappelijke mappen met afbeeldingen en muziek maar ook deze van de verschillende gebruikers.

Plaats zo veel mogelijk bestanden naar de E schijf en laat enkel de echte vertrouwelijke of privé bestanden bij de gebruikers staan.

Je kan ook een externe usb schijf van 500 GB of 1TB kopen en de bestanden daar op zetten.

Dit heeft als voordeel dat je bestanden reeds veilig staan als windows crasht en opnieuw moet geinstalleerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kweezie,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik zat nog aan een andere mogelijkheid te denken. Eerst alles van E tijdelijk verplaatsen en dan de E schijf opnieuw formateren en een nieuwe parti aanmaken. Dan zou de rest op de nieuwe toegevoegde schijf kunnen.

Op deze manier blijft de recovery zijn eigen plaats houden.

Alleen weet ik niet hoeveel ruimte de map moet hebben. Mijn vrouw heeft er de handje van om alles maar door elkaar te zetten. Als ze foto,s of muziek download vind ik die vaak op de vreemdste plaatsen terug.

Ik heb nog enkele dagen de tijd om eruit te komen, daar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

in afwachting van een definitieve oplossing lijkt het me interessant om de laptop eens op te schonen met Ccleaner ( download : Download CCleaner 3.00.1310 - FileHippo.com ) én om alle herstelpunten behalve het laatste te verwijderen.

Meer uitleg over het verwijderen van herstelpunten : ( Een herstelpunt verwijderen ).

Dit zal zorgen voor wat meer vrije ruimte op je schijf.

Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asus

Bedankt voor je advies, ik heb even naar jou linkjes gekeken maar dat is meer voor een persoon met meer ervaring. In de eerste plaats is het in het engels en de tweede plaats denk ik dat ik meer schade aan kan richten door de verkeerde bestanden te verwijderen.

Toch zal ik dat ook meenemen en straks even goed lezen, maar ik heb zo mijn twijfels. toch nog bedank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kweezie,

Geweldig de hulp de jullie geven op deze site en zo snel.

Ik zal het eerst eens proberen op mijn laptop. Als het geïnstalleerd is kan ik met behulp van jou voorbeeld alles instellen.

Wat vond je van mijn ander mogelijkheid; Eerst alles van E tijdelijk verplaatsen en dan de E schijf opnieuw formateren en een nieuwe parti aanmaken. Dan zou de rest op de nieuwe toegevoegde schijf M kunnen.

Op deze manier blijft de recovery zijn eigen plaats houden. Alleen weet ik niet hoeveel ruimte de map Recovery moet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kweezie,

ik heb het programma op mijn laptop gedownload en kreeg daarbij 4 x een backup file. Is dat normaal. Wat gebeurd er met die files die niet meer nodig waren? De link om schoon te maken is dat ook niet gevaarlijk.

Ik wil niet teveel van mijn vraag/topic afwijken maar dit zou er toe kunnen bijdragen dat alles beter bij mijn en bij de laptop van mijn vrouw gaat werken. Zelf ben ik huiverig om iets weg te gooien, je weet maar nooit of je Windows nog wel op wil starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je CCleaner gebruikt zoals in de opgegeven handleiding beschreven, is er geen enkel gevaar.

Als je 4x een backup-bestand kreeg, wil dit zeggen dat er toch heel wat fouten in het register zaten en dat er 4 "poetsbeurten" nodig waren om alles op te ruimen.

In heel wat gevallen is de pc na een registeropruiming sneller dan ervoor.

De handleiding is wel enkel om het register op te ruimen.

Om een schijfopruiming te doen, gebruik je het bovenste icoon aan de linkerkant (cleaner)

Je klikt dan onderaan op analyseren en wacht tot de analyse gedaan is.

Klik dan onderaan rechts op schoonmaken en bevestig met Ja (of OK).

De overbodig geworden bestanden worden dan van je pc verwijderd.

Ook bij de schijfopruiming hoef je niet bang te zijn.

Er worden enkel bestanden verwijderd die echt niet meer nodig zijn en de goede werking van windows komt nie in heet gedrang.

Aan je eigen bestanden zoals foto's, documenten, films en muziek wordt niet geraakt.

Ik (en anderen ook trouwens) gebruik CCleaner al jaren zonder problemen.

Als er ook maar een vermoeden is dat een programma niet correct werkt of een risico inhoud voor de goede werking van de pc, zullen wij het niet aanraden aan onze leden.

CCleaner is volledig veilig voor je pc.

Wat vond je van mijn ander mogelijkheid; Eerst alles van E tijdelijk verplaatsen en dan de E schijf opnieuw formateren en een nieuwe parti aanmaken. Dan zou de rest op de nieuwe toegevoegde schijf M kunnen.

Op deze manier blijft de recovery zijn eigen plaats houden. Alleen weet ik niet hoeveel ruimte de map Recovery moet hebben.

Dat kan je ook doen.

Open de E schijf in de verkenner en klik met de rechter muisknop op de map recovery.

Kies dan in het menu voor eigenschappen.

In het getoonde kader kan je dan zien hoe groot de map is en hoeveel plaats ze nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kweezie en ook Asus nog bedankt voor de oplossing en voor de tip van dat programma Ccleaner.

Ik ga nu eerst bij mijzelf nog de boel opschonen en daarna zal ik beginnen met de pc van mijn vrouw.

Fijne dag nog

ps; Kweezie, ik ben echt nog een beginner, alleen heb ik eerst veel gelezen welke informatie het forum nodig heeft om een vraag op te kunnen lossen. Zodoende had ik de gegevens zo goed mogelijk voorbereid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.