Ga naar inhoud

Nieuwe PC (high end)

Aanbevolen berichten

Jah goed idee , maar die i7 950 echt ??? kan die geen 1600mhz ondersteunen , dus al je die koopt heeft dat geen nut en kan je evengoed een slechtere kopen voor zelfde resultaat , goed dat je dat zegt.

Kun je dan een goed alternatief hiervoor geven waarbij de 1600mhz wel volledig gebruikt wordt.

En waterkoeling plz , iemand die daar wat vanaf weet kan die zo een samenstelling maken want ik weet niet hoe dat hoort , hoeveel zo een koelers je nodig hebt , mss is 1 waterkoeling van 70 euro bv Hydro H70 ofzo noemde dat al genoeg .

En bij waterkoeling koelt die dan ook direct de cpu want die heeft ook een fan bekregen .

Als al mijn fans weg mogen dan komt waterkoeling mss . zelfs goedkoper uit dus :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb al gezocht naar processors die 1600mhz of hoger ondersteunen maar nog niet gevonden (toch niet bij de reguliere online shops). Maar ik denk niet dat je je hierover veel zorgen moet maken omdat de CPU's die maar 1066mhz ram aankunnen zeer hoog scoren in allerhande tests. Als je een CPU wil die 1600 mhz of hoger aankan dan kom je in een veel duurder segment terecht (maar zelfs de i7 9xx extreme die +900 euro kost draait maar op 1066 of 1333 mhz dus ja...).

Van vloeistofkoeling ken ik niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

echt ? waarom maken ze dan 1333 , 1600 , 1800mhz en 2000mhz geheugen als dat toch niet benut wordt ! ? :o

Dus mensen die zo een geheugen kopen zijn gewoon dom want dat geeft niets extra of toch wel?

Nog een vraagje , ik heb zo al gezien dat mensen praten over bv. 8-8-8-24 geheugen en andere x-x-x-x

wat is dit ?

kun je dit gewoon instelle bij je geheugen ? of moet je dit zo kopen .

Ik had dit al een paar keer of forums tegen gekomen en ik vraag mij af wat dit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor servertoepassingen misschien. Ik weet het zelf ook niet echt (iemand die het wel weet?). Die 8-8-8-24 heeft te maken met timings van het geheugen. De precieze details weet ik ook niet, maar het is eigen aan het geheugen denk ik (niet aanpasbaar). Hiervoor staan ze:

CAS Latency (CL)

RAS-to-CAS-Delay (tRCD)

RAS-Precharge-Time (tRP)

Row-Active-Time (tRAS)

als je meer wil weten, kijk hier eens naar:

Info: Ram Timings For Dummies. - Overclock.net - Overclocking.net

Misschien heeft het wel nut ram te kopen van 1333mhz voor een CPU die maximaal 1066mHz aankan voor als je gaat overklokken of zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand die hierbij kan helpen? Ik zou het eigenlijk ook graag weten. Maar misschien is dit gedoe over de geheugentimings meer een topic voor hardwareproblemen...

Die 5970 kaart die ik voorstelde was trouwens niet zo een goede keuze, beter met een GTX480 of de nieuwere 69xx die binnenkort uitkomt.

Heb je al een keuze gemaakt en iets gevonden over die vloeistofkoeling?

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

echt ? waarom maken ze dan 1333 , 1600 , 1800mhz en 2000mhz geheugen als dat toch niet benut wordt ! ? :o

Dus mensen die zo een geheugen kopen zijn gewoon dom want dat geeft niets extra of toch wel?

Nog een vraagje , ik heb zo al gezien dat mensen praten over bv. 8-8-8-24 geheugen en andere x-x-x-x

wat is dit ?

kun je dit gewoon instelle bij je geheugen ? of moet je dit zo kopen .

Ik had dit al een paar keer of forums tegen gekomen en ik vraag mij af wat dit is.

Dit doen ze vooral voor overclockers zeker de 1600mhz en hoger, er zijn processoren die op 1333mhz werken de C2D E8xxx en de C2D Q8xxx bijvoorbeeld. De huidige core i processoren werken met een baseclock van 133MHz, waardoor de uiteindelijke ddr snelheid op 1066MHz komt.

Wat betreft de 8-8-8-24 dit zijn timings van het geheugen, zie hier:

Wat betekend CAS Latency bij extra geheugen | ExtraGeheugen.nl

Ja je kan deze timings handmatig instellen al zal de bios dit meestal voor je doen, let er wel op als je de timings verkeerd zet kun je de geheugen modules beschadigen. Er zijn een hoop verschillende fabrikanten die allemaal verschillende timings hebben maar over het algemeen verscheeld het bijna niks en is het alleen interessant voor de diehard overclockers die het maximale uit hun processor willen persen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overclocken gebeurd meestal in de bios, dit doe je door de baseclock van de processor te verhogen waardoor het geheugen ook automatisch sneller gaat werken, er zijn programma's voor in Windows om dit te doen. Het overclocken op zichzelf is niet zo moeilijk maar vereist wel enige kennis van de apparatuur die je gebruikt, omdat als dit verkeerd gedaan wordt het mogelijk is dat of je moederbord of processor beschadigt.

Even dan een concreet voorbeeld dan:

Je hebt een Core i7 920 die standaard op 2667MHz werkt, de baseclock zoals ik al gezegt had is 133MHz voor de huidige Core i processoren(dus effectief 1066MHz DDR). Als je het aantal MHz deelt door de baseclock snelheid kom je er achter hoe hoog de Multiplier van de processor is.(20 in dit geval)

Je hebt DDR3 1600MHz in je systeem zitten, omdat de bios de specificaties kent van je procesor zal die automatisch de juiste geheugen snelheid kiezen(1066 MHz). Wat je nou moet doen is de baseclock van de processor gaan verhogen, dit gaat ook gepaard met het voltage van de processor en de geheugen modules. Maar een algemene regel is dat je tot zeker 4GHz de voltage van de processor bijna niet hoeft te verhogen(rond de 1.25v). De geheugen modules zullen dus wel een stukje verhoogt moeten worden, als ze al op 1.65 volt werken dan hoef je dat niet te doen.(Dit is het hoogste wat de geheugen controller kan verwerken zonder beschadigingen op te lopen).

Het verhogen van de baseclock en voltages doe je steeds in kleine stapjes, tot je een bepaalde snelheid hebt behaald die snel genoeg is voor je, vooral met de Core i7(s1366) kun je heel erg hoog komen. In principe kunnen ze allemaal 4GHz halen zonder veel moeite.

Dus om de Core i7 920 op 4GHz te krijgen deel je 4000MHz door de multipllier(20) waardoor je dus weet dat de baseclock op 200MHz moet zitten om die snelheid te behalen, als je dit nou naar DDR waarden omzet kom je dus uit op 1600MHz(200x2x2x2).

Uiteraard is een goede koeler wel een vereiste, zoals bijvoorbeeld de Corsair H50/H70

Aan de hand van de processor die je kiest kun je het makkelijk berekenen hoe hoog je kunt komen of je zoekt de informatie op google op. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.