Ga naar inhoud

Hoe werkt automatische planning defragmentatie?

Kurtt

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje van mijn broer (die heeft nog Vista). Als je rechtsklikt in de verkenner op C: en kiest voor Eigenschappen, en dan tabje Extra, Defragmentatie. Daar heb je een optie Schema Instellen... waarbij je kunt instellen wanneer gedefragmenteerd moet worden.

Stel dat ik ingeef dat er ELKE DINSDAG om 18u00 moet gedefragmenteerd worden. Stel dat ik dan DINSDAG mijn pc aanzet om 18u00 en mijn pc afsluit om 20u00 maar de defragmentatie is nog niet afgerond, wordt er dan de volgende dag verder gedefragmenteerd en de andere dagen totdat de volledige schijf gedefragmenteerd is, of wordt er enkel op dinsdag dan gedefragmenteerd?

Dus als je je pc dinsdag slechts tien minuten opzet vanaf 18u00, wordt er dan verder gedefragmenteerd op woensdag als deze nog niet afgerond was?

Ik weet dat je ook manueel kunt defragmenteren, maar als je een planning instelt op een bepaald uur, en de defrag is nog niet voltooid, wordt er dan verder gedefragmenteerd de volgende keer als je de pc terug opzet of gaat die pas gewoon verder de volgende DINSDAG? Of begint die DINSDAG opnieuw vanaf 0 te defragmenteren?

Stel dat die dan de volgende dag doorgaat met defragmenteren, en je hebt een heel gefragmenteerde harde schijf, dan is die schijf een ganse week onder zware belasting (want die zit op de achtergrond te defragmenteren). Of zie ik het verkeerd?

Vandaar mijn vraag of die ophoudt met defragmenteren als ik dinsdagavond mijn pc uitzet en niet opnieuw begint de volgende dag.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Defragmeren wordt niet verder gedaan dan uw computer of laptop uit is.

Daarbij is het ook niet verstandig op een uur te nemen dat je waarschijnlijk veel bezig ben.

Best een late uur nemen zodat de kans op mogelijke beschadiging verkleint wordt.

Het maakt niks uit op welk uur je instelt.

Dus dinsdag avond op 23:00 uur zal ook woensdag verder doen.

Maar elke week defragmeren is wel niet goed voor de harddisk.

Zelf doe ik dat 1 keer per 6 maanden of zo.

Mijn dochter haar laptop is zelfs 2 jaar niet gedefragmeerd en werkt toch prima en ook Vista.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zoals stegisoft aangeeft.

Ik probeer het even simpel uit te leggen:

Het is enkel als je dikwijls je bestanden bewerkt en opnieuw opslaat, ook met veel bestanden te verwijderen en andere te plaatsen dat je een fragmentatie krijgt.

Je bestand wordt als 1 blok opgeslaan, maar met herbewerken enz kan die blok verspreid geraken over je harde schijf waardoor het langer duurt voor je bestand geopend wordt.

de naald van de harde schijf moet dan van de ene plaats naar een andere om alles bijeen te zoeken.

hierdoor gaat je harde schijf natuurlijk weer sneller verslijten.

hopelijk heb ik mij goed uitgedrukt? :hmmmm:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij installeert er zelf niets op. Dus als hij elke week opnieuw begint, stopt hij toch meteen aangezien die van vorige week al gedefragmenteerd is. Mag het dan op "elke week" blijven staan?

Die planning om te defragmenteren staat standaard op "wekelijks". Kunnen jullie dit eens controleren of dat bij jullie ook het geval is (win7 of vista). Is dit ook standaard bij jullie zo ingesteld?? Beter veranderen in maandelijks?

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik lees overal ook dat te veel defragmenteren niet goed is voor HD. Maar waarom zet Microsoft STANDAARD het dan op Dinsdag 01u 'snachts en dit op schema WEKELIJKS.............. ?

Als ik nog eens bij mijn broer kom, zet ik het op Maandelijks. Alvast bedankt voor de reacties.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Let ook op dat windows niet automatisch wekelijks je externe harde schijven zit te defragmenteren, want dat schijnt ook standaard te zijn. Hoeveel ongevraagd gaat Windows nog doen?

Rechtsklik in de verkenner op de externe harde schijf. Kies Eigenschappen. Ga dan naar het tabje Extra en klik op Defragmentatie. Zorg dat bij "Schema instellen" geen vinkje staat bij "Wekelijks".

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.