Ga naar inhoud

PC scherm bevriest


haleluja

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik heb een probleem met m'n computer. Het scherm bevriest, zodat ik niets meer kan doen. Dit gebeurt willekeurig, zelfs als ik niet eens aan m'n bureau zit. Ik heb dit al enkele jaren, maar de laatste maanden gebeurt het tot 20 keer per dag. Vroeger was dat misschien 1 keer per week (dus dit ergerde me nog niet zoveel, waardoor ik nu pas een oplossing zoek).

Na wat zoekwerk op google las ik dat het misschien mijn grafische kaart was die het probleem veroorzaakte (ATI sapphire x1950 pro). Ik heb toen een andere grafische kaart geleend van een vriend (één van Nvidea). De ATI driver verwijderd, de nieuwe geïnstalleerd, maar na de wissel was het probleem nog steeds niet opgelost.

Dezelfde vriend (die behoorlijk veel van computers afweet) zei dat we eens moesten wisselen van RAM, misschien zou het probleem met m'n RAM te maken hebben. Toen kreeg ik het idee dat het misschien inderdaad de RAM was, en haalde één van de latten eruit (ik heb namelijk een jaar geleden één lat bijgekocht en had het probleem voordoen al).

Wonder boven wonder, hij liep niet meer vast. Dit duurde ongeveer een week. Gisteren liep hij voor de eerste keer weer vast. Daarna was het als voorheen.

Die ene lat dat ik kapot achtte, zat in de eerste slot. Toen ik die lat uithaalde, heb ik de ander in die slot gestopt. Daarom mijn vraag: Is het mogelijk dat die slot mijn RAM 'kapot' maakt?

Andere voorstellen zijn ook welkom, misschien hebben jullie al ervaringen met dit probleem en weten jullie hoe het kan worden opgelost.

Specs:

CPU: intel E6400 (2.13 GHz)

Moederbord: Asus P5B

RAM: 1GB ValueRAM (voorheen 2GB)

Grafische kaart: ATI sapphire x1950 pro 256 mb

HD: Maxtor 250GB & Western digital 640 GB

Dank bij voorbaat

(ter illustratie van mijn frustratie: Tijdens het typen van dit bericht liep mijn pc 3 keer vast)

aangepast door haleluja
Link naar reactie
Delen op andere sites

dvd reader is nog maar pas kapot gegaan en is er nu inmiddels al uit. Driver van videokaart is het ook niet, aangezien ik al enkele keren mijn pc volledig heb geformateerd en alles opnieuw heb geïnstalleerd.

Ik heb het ook getest met een andere videokaart en mijn scherm bleef bevriezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beschrijving van het probleem:

Het scherm bevriest, zelfs de muis beweegt niet meer. Ctrl Alt Delete werkt ook niet. Het LEDje langs voor aan de kast blijft ook hangen (als het oplichtte, blijft het aan, als het uit was, blijft het uit). Als ik dan op de reset-knop druk duurt het ongeveer 3-4 seconden voor het beeld zwart wordt, en dan valt hij volledig uit vooraleer hij opnieuw opstart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.