Ga naar inhoud

delen van bestanden met XP

coco.h

Aanbevolen berichten

Ik heb een thuisnetwerk met twee computers een met windows 7 ander windows XP

Vanuit XP kan ik de bestanden op Win7 lezen maar niet wijzigen.

Als ik op Win7 in een map het vinkje "alleen lezen" weghaal lijkt dat goed tegaan, echter als ik de map weer open staat alleen lezen weer aangevinkt.

Wat moet ik doen om vanuit XP bestanden op Win7 ook te kunnen wijzigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga naar Configuratiescherm / netwerkcentrum

Klik op geavanceerde instelling voor delen wijzigen.

Netwerkdetectie

Netwerkdetectie inschakel

Bestand en printerdeling

Bestand en printerdeling inschakelen

Openbare mappen delen

Delen inschakelen enz…..

Verbinding voor delen van bestanden

Kies 128 bits maar tenzij je apparaten hebt die 40 of 56 bitsversleuteling gebruiken.

Met wachtwoord beveiligd delen

Met wachtwoord beveiligd delen uitschakelen.

Verbinding met thuisgroep

Verbinding met thuisgroep door Windows laten beheren (aanbevolen)

Klik nu op wijziging opslaan

Wilt je een map delen in Windows 7 dan zo doen:

Opgelet: dit geldt alleen als je wachtwoord hebt uitgeschakeld.

Met de rechtermuisknop op delen met thuisgroep (lezen en schrijven)

Opnieuw met de rechtermuisknop op eigenschappen

Klik op tab Beveiliging en dan op bewerken klikken.

Klik op toevoegen en geef in het vak iedereen en klik op OK

Nu ziet je in het vak de rechten bij toestaan.

Mag iedereen daar komen van uw netwerk dan geeft je volledige beheer en klik op toepassen en dan op OK en nog eens OK

Voor XP

Ga nu naar configuratiescherm

Netwerkverbindingen

Klik op Lan-verbinding (geel) en dan met rechtermuis op eigenschappen.

Klik op installeren

Klik op protocol

Klik rechts op IPX-SPX

Klik op OK

Even wachten.

Nog eens OK

Windows zal vragen om de computer op te starten en doe dat.

Na opstarten moet je wel zo’n 5 à 10 minuten wachten en dan hebt je lokaal netwerk.

Nu kan je andere computers zien in uw netwerk.

Zie bijlage XP

delen.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Stegisoft,

Dank je wel voor je reactie maar ik ben er helaas nog niet uit.

Jouw informatie gaat over het delen van bestanden met de computers in het thuisnetwerk en dat had ik al in orde.

De bestanden waarvoor ik toestemming heb gegeven zijn zichtbaar op de andere computer en ik kan die openen en bewerken.

Dat is op de XP comp. maar vandaaruit kan ik ze niet opslaan op de Win7 omdat daar alle bestanden staan aangevinkt op "alleen lezen".

Als ik op Win7 bv. naar de map "mijn dokumenten" kijk in eigenschappen en vink daar weg de optie alleen lezen dan toepassen moet ik heb bevestigen. Dan nog toestemmen "op deze map, onderliggende mappen en bestanden toepassen" vervolgens opend zich een venster waarbij de kenmerken worden toegepast. Dit laatste omdat het een map is met veel bestanden. ik klik ok en daarmee zou het in orde moeten zijn maar als ik de map weer open staat "alleen lezen" toch weer aangevinkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebt je wel zo gedaan:

Wilt je een map delen in Windows 7 dan zo doen:

Opgelet: dit geldt alleen als je wachtwoord hebt uitgeschakeld.

Met de rechtermuisknop op delen met thuisgroep (lezen en schrijven)

Opnieuw met de rechtermuisknop op eigenschappen

Klik op tab Beveiliging en dan op bewerken klikken.

Klik op toevoegen en geef in het vak iedereen en klik op OK

Nu ziet je in het vak de rechten bij toestaan.

Mag iedereen daar komen van uw netwerk dan geeft je volledige beheer en klik op toepassen en dan op OK en nog eens OK

Dat is ongeveer hetzelfde als bij XP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb dit alles precies zo gedaan. In al mijn mappen onder "Mijn Documenten" staat ook bij eigenschappen "gedeeld" ze zijn ook zichtbaar op de andere computer. Maar al deze mappen staan op "alleen lezen" en ik krijg het niet voor elkaar dit uit te schakelen.

De comp. Win7 is splinternieuw en met mijn vorige computers heb ik jarenlang alles kunnen delen en ook kunnen bewerken op beide computers. Maar nu wil het niet.

---------- Post toegevoegd om 21:03 ---------- Vorige post was om 20:49 ----------

Nog even dit: als ik een bestand in de map open met "eigenschappen" dan staan deze niet aangevinkt met alleen lezen en zijn dus in principe door iedereen te bewerken.

Maar de mappen waarin de bestanden staan zijn wel aangevinkt voor alleen lezen en die zijn niet te ontgrendelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de mappen zelf bedoeld is dat altijd alleen lezen.

Dat is nooit anders geweest.

Maar als je de bestanden in de mappen bedoeld dan zou het "alleen lezen" uitgevinkt moet zijn.

Indien het zo is dan zou je dit eens moeten doen:

Download HijackThis.

Klik bij "HijackThis Downloads" op "Installer".

Bestand HijackThis.msi opslaan. Daarna kiezen voor "uitvoeren".

Hijackthis wordt nu op je PC geïnstalleerd, een snelkoppeling wordt op je bureaublad geplaatst.

Klik op de snelkoppeling om HijackThis te starten

Klik ofwel op "Do a systemscan and save a logfile", ofwel eerst op "Scan" en dan op "Savelog".

Er opent een kladblokvenster, hou gelijktijdig de CTRL en A-toets ingedrukt, nu is alles geselecteerd. Hou gelijktijdig de CTRL en C-toets ingedrukt, nu is alles gekopieerd. Plak nu het HJT logje in je bericht door CTRL en V-toets.

Let op : Windows Vista & 7 gebruikers dienen HijackThis als “administrator” uit te voeren via rechtermuisknop “uitvoeren als administrator". Indien dit via de snelkoppeling niet lukt voer je HijackThis als administrator uit in de volgende map : C:\Program Files\Trend Micro\HiJackThis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor alle moeite maar ik ben er nog steeds niet uit. Krijg er zelfs een probleem bij.

Jou melding "Als je de mappen zelf bedoeld is dat altijd alleen lezen. Dat is nooit anders geweest", is nieuw voor mij. Dan heb ik daar steeds tevergeefs naar gekeken. Het downloaden van HijackThis is gelukt maar installeren gaat niet. Bij het installeren verschijnd een zandloper en verder gebeurd er niets. Kan dit alleen stoppen in Taakbeheer. Ik kan het gedownloade programma ook niet meer verwijderen, krijg dan de melding dat het nog is geopend in Win Installer. Overigens, in tegenstelling tot wat de website aangeeft zegt windows dat het progr. niet compatebel is met Win7.

Aanvullende info: Mijn Panda virusscanner kan niets verdachts vinden. Bestanden in de mappen van Win7 staan niet aangevinkt voor alleen lezen, echter als ik ze open met de XPcomp. verschijnen ze met in de bovenbalk als (alleen lezen) en dit maakt het onmogelijk deze bestanden van daar uit te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.