Ga naar inhoud

Desktop of Laptop

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum en ben al enige tijd hier aan het rondzeilen.

Mijn oude Desktop (was 6 jaar en nu en dan geupgrade) heeft het begeven en ik heb zeer dringend een nieuwe nodig.

Nu twijfel ik tussen desktop of laptop.

Waarvoor heb ik een PC nodig ? -De pc is voornamelijk voor foto en video bewerking (Ben fanatiek fotograaf en kom vaak thuis met een in RAW (1 RAW beeld is ong.40mb) volgeschoten 16 GB CF kaartje die verwerkt moet worden op de pc. Ik zit met twijfel tussen laptop of desktop. Laptop kan ik lekker overal mee nemen, desktop kan krachtiger zijn voor dezelfde prijs... Ik bouw ook eigen website's ivm fotografie enz..

1. Wat is mijn budget ? rond de 1000 euro, liever minder dan meer....maar kom, op 50 euro zal het nu ook niet komen.
  2. Een merkcomputer of een samenstelling ? - Mag een merk desktop zijn of laptop, ik ben geen freak om iets samen te stellen, als het goed werkt is het voor mij ok.
  3. Ga ik overklokken ? - Nee
  4. Ga ik later upgraden ? - mischien, als het kan of moet....maar is niet echt nodig.
  5. Heb ik al die nieuwe functies wel nodig ? - Als ik mijn huidig 5.1 Creative soundsysteem kan gebruiken, mijn 2 externe (usb2) HD's en Epson fotoprinter is dat voldoende
  6. Ga ik zelf assembleren ? - nee
  7. Heb ik een besturingssysteem nodig ? - Ja, speelt geen rol welk als ik maar mijn huidige software kan gebruiken, waaronder Frontpage, Photoshop, Pinacle video. Mijn "oude" was XP
  8. Ga ik zelf installeren ? - Dat is geen probleem
  9. Heb ik een voorkeur aan onderdelen ? -Als het maar deftig werkt.
  10. Heb ik nog randapparatuur nodig ? - Nee, ik heb alles
  11. Heb ik specifieke wensen ? - Het is voor mij belangrijk dat ik redelijk wat opslagruimte heb, aangezien ik mijn foto's graag in RAW bewaar. Graag enige snelheid om alles te verwerken van beeldmateriaal. Want met mijn oude pc had ik 1 uur nodig om 100 foto's om te zetten van RAW naar Jpeg......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt geluk :-)

Er zijn drivers voor Windows 7, zowel voor de 32 als de 64 bits versie.

Win 7 heeft van zichzelf al heel wat drivers mee. Het is dus mogelijk dat windows je Epson dadelijk herkent en dat je geen extra drivers moet installeren.

Je kan ze hier downloaden mocht het toch nodig zijn.

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je desktop neemt ben je gebonden aan de plaats waar hij staat.

Een laptop kan je overal gebruiken, je bent beweeglijker.

Een desktop heeft dan weer als voordeel dat je veel gemakkelijker je PC kan aanpassen.

Ook als je stukken hebt is een desktop interessanter omdat die vlotter te herstellen zijn.

Bij defect aan een laptop ben je hem soms verschillende weken kwijt omdat die meestal opgestuurd worden naar de leverancier.

Je zal zelf het ene tegen het andere moeten afwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Voor fotomateriaal en bewerkingen van video heb je stevig wat ram geheugen nodig en een vrij krachtige processor. Veel opslagruimte spreekt natuurlijk voor zich. Dat heb je met een laptop spijtig genoeg meestal niet. Tevens zijn de harde schijven in laptops meestal trager dan die in desktops (5400 RPM vs 7200 RPM). Ik zou u zeker een desktop aanraden ipv een laptop. Tenzij je de mobiliteit echt zeer belangrijk vindt.

Met dat budget zou je toch al voor een intel i5, 4 (misschien 6, maar dat kan evengoed overkill zijn :P) GB aan ram geheugen, enkele terrabytes aan hardeschijf ruimte, een degelijke grafische kaart kunnen gaan.

Voor 1000 euro is het wel mogelijk om iets deftig te vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat voor je samengesteld:

Azerty

Kast: Cooler Master CM690II Basic

Voeding: Cooler Master GX-650

Processor: Intel Core i5 2400S 2.5GHz quad-core

Koeler: Scythe Mugen II rev.b

Geheugen: 8GB Trancend JetRAM DDR3 1333MHz

Grafische kaart: Colorful GTX460 1GB

Harddisk 1: Samsung SpinPoint F4 320GB(Windows schijf)

Harddisk 2: Western Digital AV-GP 2TB(data opslag)

Optisch: LiteOn iHAS DVD brander

Assemblage + 1 jaar garantie

Zit misschien net boven je budget, je kan ipv de WD 2TB ook een SpinPoint F4 2TB pakken maar deze is in meestal een stukje trager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.