Ga naar inhoud

Pc blijft erg lang (5 min) hangen op Detecting IDE Devices tijdens opstarten


Nerox

Aanbevolen berichten

Beste forumgebruikers

Ik heb een probleem met mijn pc welke ik zelf helaas niet opgelost krijg nu uren van speculeren en proberen.

Na het installeren van een nieuwe harddisk WDC WD3200AAKS-00VYA0 1TB heb ik geregeld dat mijn pc volledig vast loopt (voornamelijk tijdens het spelen van spellen) en nergens meer op reageert. Wanneer ik vervolgens de restknop indruk blijft mijn PC eeuwig hangen bij "Detecting IDE Devices" in het BIOS opstartscherm. Soms komt hij dan na lang denken verder maar loopt hij vast tijdens het laden van Windows. Soms komt dit dagen niet voor en dan plots treedt het weer op, vaak helpt het (vreemd genoeg) als ik de sata kabels even omdraai op de sata connectoren op het MB dan doet ie het weer, maar dan komt na een tijdje (soms 1 uur soms een paar dagen) het probleem weer net zo hard terug. Het duurt ook ontzettend lang wanneer ik op DEL of F8 druk om in de BIOS respectievelijk het Bootmenu te komen.

Ik ben geen hardware geek en heb de hardeschijf geïnstalleerd middels een standaard handleiding. Ik heb het zo gedaan dat de oude schijf aan het einde van de voedingskabel zit en de nieuwe ervoor, daarnaast zit de oude schijf op SATA2 en de nieuwe op SATA5. Daarnaast heb ik nog een floppy drive en 2 CD/DVD-RW schijven. Wel heb ik afgelopen week mijn MB batterij vervangen, deze bleek helemaal leeg te zijn en hier kwam ik achter omdat ik mijn pc een volledig uit de stroom gehaald heb (iets wat ik normaal nooit doe) en opmerkte dat de tijd en datum niet onthouden werden. Ik heb op de nieuwe HDD geen besturingssysteem staan!

Mijn PC specs:

MB: Asus P5N32-SLI nF680i

Processor: Intel Core Duo E6600 socket 775 + Coolermaster Hyper 212

Geheugen: Kingston HyperX 3x 1GB DDR2 800-444

Voeding: Coolermaster Realpower M850 (850 Watt)

HDD1: WD 320GB SAT2

HDD2: WD 1000GB SAT2

Grafische kaart: 2x nVidia XFX 8800GTX 768 (SLI brug aanwezig)

Enkele punten die ik tijdens het googlen tegen kwam en gecontroleerd heb:

  • Fast boot Enable in BIOS – checked



  • Boot prio opnieuw instellen – checked (Floppy, CDROM, HDD1oud, HDD2nieuw)

  • HDD gecontroleerd op fouten met HD-tune – niks vreemds ontdekt

  • Temperaturen gecheckt middels EVEREST – zie specs hieronder

Iemand enige suggesties om mij van dit zeer vervelende probleem af te helpen? Alvast bedankt voor het verdiepen in mijn situatie en het reageren op mijn post!

Met vriendelijke groet,

Marc

--------[ EVEREST Ultimate Edition ]------------------------------------------------------------------------------------

Besturingssysteem Microsoft Windows Vista Home Premium 6.0.6002 (Vista RTM)

Datum 2011-02-07

Tijd 19:58

--------[ Sensors ]-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Sensoreigenschappen:

Sensortype IT8718F + W83791D + ADT7475 (ISA 290h, SMB 2Dh, SMB 2Eh)

GPU sensortype Analog Devices ADT7473 (NV-I2C 2Eh)

Moederbordnaam Asus P5N32-E / Striker / Striker Extreme

Chassis inbreuk opgemerkt Nee

Temperaturen:

Moederbord 38 °C (100 °F)

CPU 34 °C (93 °F)

CPU #1 / Kern #1 29 °C (84 °F)

CPU #1 / Kern #2 29 °C (84 °F)

SPP 58 °C (136 °F)

MCP 88 °C (190 °F)

OPT1 -29 °C (-20 °F)

OPT2 -22 °C (-8 °F)

OPT3 -32 °C (-26 °F)

GPU1: GPU 56 °C (133 °F)

GPU1: GPU diode 62 °C (144 °F)

GPU1: GPU geheugen 56 °C (133 °F)

GPU1: GPU omgeving 50 °C (122 °F)

GPU2: GPU 53 °C (127 °F)

GPU2: GPU diode 59 °C (138 °F)

GPU2: GPU geheugen 53 °C (127 °F)

GPU2: GPU omgeving 49 °C (120 °F)

WDC WD10EARS-22Y5B1 TRIAL VERSION ]

WDC WD3200AAKS-00VYA0 [ TRIAL VERSION ]

Koelingsventilatoren:

CPU 1839 RPM

Chassis 746 RPM

Stroomvoorziening 1084 RPM

Koeling 3 1197 RPM

Koeling 5 1061 RPM

GPU1 1669 RPM (60%)

GPU2 1644 RPM (60%)

Spanningswaarde:

CPU Core 1.36 V

+3.3 V 3.26 V

+5 V 5.05 V

+12 V [ TRIAL VERSION ]

+5 V Standby 4.95 V

VBAT Batterij 2.96 V

FSB VTT 1.25 V

North Bridge Kern 1.23 V

South Bridge Kern 1.52 V

HyperTransport 1.23 V

DIMM 2.13 V

DIMM VTT 1.06 V

GPU1: GPU Vcc [ TRIAL VERSION ]

GPU2: GPU Vcc [ TRIAL VERSION ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eens het Bios terug naar fabrieksinstellingen te zetten om zo te kijken of daar ergens de oorzaak ligt.(let wel dat je dan waarschijnlijk de bootvolgorde terug moet instellen)

Is die vista 32 of 64bit?

Plaats ook eens een screenshot van je apparaatbeheer met de tab van je HD's geopend.

Voer als je de mogelijkheid hebt ook even onderstaande uit.

Download en installeer Speccy.

Start het programma en er zal nu een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " File - Publish Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Yes ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

aangepast door Jean-Pierre
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee nog niet, maar zoals nu ook, pc start normaal op geen probleem.. Maar het is wachten tot hij dalijk een keer compleet vastloopt en dan duurt het "Detecting IDE Devices" ook weer abnormaal lang! Lijkt het je dan nog steeds een bios probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk te zeggen maar hardware lijkt mij de grootste schuldige daar je het probleem reeds hebt als er nog geen sprake is van windows/software.

Vandaar het voorstel om alleszins je bios te resetten naar fabrieksinstelling.

De controller die de schijven aanstuurt zou ook kunnen maar dat zijn allemaal zaken die ik uiteraard niet met zekerheid kan zeggen.

Heb gezocht naar sata drivers voor je moederbord maar die zijn er niet voor vista blijkbaar!!(maar geef het niet op hoor ik zoek verder)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je bij de cd/dvd stations de master/slave jumpers juist staan?

Ik zie enkele vreemde zaken in het schijfbeheer.

De G drive staat in de lijst bovenaan met RAW als filesystem.

De G-drive is toch de DVD brander (volgens speccy) of niet?

CD/dvd stations komen normaal niet in de lijst bovenaan.

Deze komen wel in de onderste lijst en daar staat de dvd brander ook tussen maar zonder drive letter.

Windows kan ook niet overweg met een RAW filesystem.

Maak eerst een herstelpunt voor in geval het slecht afloopt.

Ik weet niet wat het resultaat zal zijn maar als het mijn pc was, ik zou het risico nemen.

Ik zou proberen of je in de G-drive kan verwijderen in de lijst bovenaan.

Selecteren, met rechts aanklikken voor het menu en dan verwijderen (indien mogelijk).

Schijfbeheer sluiten en pc herstarten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het eens proberen, ik heb niks aangepast aan de slave/master settings van de CD/DVD-rommetjes, heb deze gelaten zoals deze ooit voor mij geassembleerd zijn. En aangezien het probleem pas sinds kort speelt lijkt het me niet dat het daar vandaan komt.

Maar aangezien ik geen expert ben neem ik je advies van harte en ga ik het vanavond eens proberen!

aangepast door Nerox
aanpassingen!
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.