Ga naar inhoud

NAS harde schijf

bowie

Aanbevolen berichten

Hallo, ik overweeg om een NAS harde schijf aan te schaffen.

Deze wil ik gebruiken als opslag en om backups van meerdere computers op te slaan.

Deze computers worden deels bedrijfsmatig (foto's) gebruikt.

Ik heb eens rondgekeken maar er zijn diverse mogelijkheden, in uitvoering en ook in prijs.

Wie kan mij hierin advies geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een NAS koopt dan koopt je enkel de behuizing.

De harddisk moet je apart kopen.

Wel opletten tot hoeveel GB per harddisk je mag kopen.

Zelf heb ik Qnap en die is vertrouwbaar en erg zuinig in verbruikt en staat dag en nacht aan.

Als je een versie koopt met 4 harddisk dan kan je dat instellen als Raid5 en dat wilt zeggen dat als er een harddisk stuk is dat je dan gewoon een andere harddisk kan plaatsen zonder verlies van data.

Een ander merk die ook goed is, is synology doch daar heb ik geen ervaring.

Je kan niet alleen via de netwerk bereiken maar ook via internet mits je de router poort forward.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierin zou je wel eens gelijk kunnen hebben.

Ik heb nog eens een beetje rond zitten kijken en ik vraag mij af of er echt veel voordelen zitten aan een RAID5 opstelling.

Om geen data te verliezen bij storing, brand of diefstal, moet je van deze schijven toch een backup maken. Als er een van de harde schijven van de RAID-opstelling stuk gaat als gevolg van een stroomstoring, of een spanningspiek door onweer, dan zullen ze wel alle vier stuk zijn.

Als ik een NAS behuizing koop waar 2 harde schijven in kunnen, ik gebruik een harde schijf voor backups van de computers, de andere harde schijf eventueel voor opslag van data. Van deze schijven kan ik dan ook nog backups maken. Dan ben ik mijn inziens goedkoper uit en net zo veilig als met RAID5?

Misschien zie ik het wel verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goede nadenkpunt van u.

Bij RAID5 moet je geen zorgen maken over pure backup want de data worden geschreven over 4 schijven.

Bij 2 schijven kan je kiezen voor RAID0 en dat wilt zeggen schijf1 maakt een backup naar schijf2

Wilt je geen RAID is dat ook mogelijk maar dan is de effect van NAS verloren en dan kan je net zo goed externe harddisk nemen die je tegenwoordig ook aan de router kan aansluiten.

Maar puur gezien is RAID5 de beste methode en veilig methode in een netwerk.

Het is ook de snelste methode.

Maar wat je nu ook zegt: wat hebt je aan een NAS als er iets gebeurd door stroompieken.

Dit kan je enigzins oplossen door een stekkerdoor te nemen met stroom beveiliging.

Nu kan je wel de methode van u gebruiken want je kan aan de NAS opgeven dat je een extra backup te maken op een andere NAS

Dit kan automatisch gebeuren (althans bij Qnap)

Dat is ook een prima idee van u als je het zo bekijkt.

Maar in dat geval blijft het op één aangesloten systeem en dus bij echte problemen is het nog niet opgelost.

Handmatig backuppen is ook mogelijk en misschien de beste methode als je door de NAS laat doen.

Zelf kopieren en plakken en zeker bij grote bestanden is niet aan te raden en zeker niet in een netwerk.

Dus uw denkpiste is niet zo slecht idee.

Gewone stroomuitval heeft geen invloed op de NAS want het start direct nadat het stroom heeft.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan automatisch gebeuren (althans bij Qnap)

Dat is ook een prima idee van u als je het zo bekijkt.

Maar in dat geval blijft het op één aangesloten systeem en dus bij echte problemen is het nog niet opgelost.

Deze harde schijf kan je er toch makkelijk uithalen en ergens anders bewaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is trouwens niet de bedoeling dat je harddisk uithaalt.

In principe kan dat wel als je volledig uitzet maar dan moet je wel de juiste harddisk in de juiste plaats terug zetten.

Daarbij is de harddisk uiterst gevoelig tegen stoten.

Als je met 2 NAS werkt dan kan je beter de hele toestel ontkoppelen en elders zetten.

Ofwel de tweede NAS op een andere locatie plaatsen en met netwerkkabel verbinden en dan kan je de netwerkkabel los maken indien nodig. In optie is ook om draadloos of via stopcontact (powerline) te verbinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.