Ga naar inhoud

ENIGE TIPS OM JE PC OP TE KUISEN? Alle hulp geapricieert!!

JavaCrash

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik heb een pc gekregen van iemand die hem op zijn werk gebruikte.

Het is een windows xp van hp.

Nu heb ik er alle programma's afgesmeten waarvan ik wist dat het gewoon geinstaleerde programma's waren maar er kunnen er nog zijn want er waren ook programma's bij waar ervoor hp stond zoals "imaging device functions 9.0" of programma's met microsoft vooraan zoals "Microsoft Compression Client Pack 1.0 for windows xp" enz...

Ook heb ik op mijn c schijf gekeken en daar steken echt mega veel mappen met vanalle bestanden... In de map van windows bevoorbeeld 32.153 bestanden en 3.184 mappen...

In totaal is er 46.9 gb van de 74.5 gb in gebruik.

Ik weet niet zoveel van computer software maar ik wil eigenlijk alles er af hebben behalve bestanden of programma's die nodig zijn om de computer draaiende te houden. Alle basis dingen...

Kan er iemand mij hierbij helpen?

Tips om een pc zo goed mogelijk op te ruimen?

Alle hulp word erg gewaardeerd!

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mij lijkt een schone installatie toch wel de betere oplossing.

Maar vermoedelijk heb je de Cd niet om Xp terug te installeren?

Staat er ook geen recovery partitie van HP op??

PS : Ik ben niet echt een expert. Ik heb zo'n opkuis ook eens gedaan op een oude laptop, die ik kreeg en het is een enorm werk vond ik.

Ben benieuwd wat de experts hier gaan zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. U kan via Start/Configuratiescherm/Software veilig programma's verwijderen die je niet nodig hebt. Als er Microsoft Office tussen staat, zou ik die wel houden want die kan altijd van pas komen. Ook anti-virus programma's natuurlijk behouden.

Onderaan rechts, in de buurt van het klokje, staan een aantal symbolen. Kan je daar niet aflezen wat de naam van de anti virus is? Zorg dat je die antivirus dan niet verwijderd in de lijst bij Configuratiescherm/Software.

Op het aantal mappen in de Windows directory moet u niet afgaan, en daar mag u nooit mappen uit verwijderen! Verwijder programma's via bovenvermelde methode in het Configuratiescherm. Het is normaal dat er veel mappen en duizenden bestanden staan in de Windows-directory.

2. Bekijk ook eens op je bureaublad naar de mappen Mijn Documenten, Mijn Downloads,... Daarin zitten meestal documenten en downloads die voor niets nodig zijn.

3. Daarna kunt u het register verder opkuisen met CCleaner.

Download CCleaner. Klik op “Download Latest Version”, dan start de download automatisch en gratis op.

Installeer het en start CCleaner op. Klik in de linkse kolom op “Cleaner”. Klik achtereenvolgens op ‘Analyseren’ en 'Schoonmaken'.

Klik vervolgens in de linkse kolom op “Register” en klik op ‘Scan naar problemen”. Als er fouten gevonden worden klik je op ”Herstel geselecteerde problemen” en ”OK”. Dan krijg je de vraag om een back-up te maken. Klik op “JA”. Kies dan “Herstel alle geselecteerde fouten”.

Soms is 1 analyse niet voldoende. Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft.

Sluit hierna CCleaner terug af.

Wil je dit uitgebreid in beeld bekijken, klik dan hier voor de handleiding.

4. Ook handig, om de pc eens te testen op eventuele malware:

Download HijackThis.

Klik bij "HijackThis Downloads" op "Installer".

Bestand HijackThis.msi opslaan. Daarna kiezen voor "uitvoeren".

Hijackthis wordt nu op je PC geïnstalleerd, een snelkoppeling wordt op je bureaublad geplaatst.

Klik op de snelkoppeling om HijackThis te starten

Klik ofwel op "Do a systemscan and save a logfile", ofwel eerst op "Scan" en dan op "Savelog".

Er opent een kladblokvenster, hou gelijktijdig de CTRL en A-toets ingedrukt, nu is alles geselecteerd. Hou gelijktijdig de CTRL en C-toets ingedrukt, nu is alles gekopieerd. Plak nu het HJT logje in je bericht door CTRL en V-toets.

Krijg je een melding ""For some reason your system denied writing to the Host file ....", klik dan gewoon door op de OK-toets.

Let op : Windows Vista & 7 gebruikers dienen HijackThis als “administrator” uit te voeren via rechtermuisknop “als administrator uitvoeren". Indien dit via de snelkoppeling niet lukt voer je HijackThis als administrator uit in de volgende map : C:\Program Files\Trend Micro\HiJackThis of C:\Program Files (x86)\Trend Micro\HiJackThis.

5. U kan ook de schijf eens defragmenteren: Start/Uitvoeren... en dan defrag intypen.

6. Om te weten te komen, waar de "grote" verbruikers zitten op je harde schijf, kan je dit programma eens installeren. Space sniffer is een goed programma om een overzicht in taartdiagram te krijgen waar de "grote" bestanden zitten op je computer.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. U kan via Start/Configuratiescherm/Software veilig programma's verwijderen die je niet nodig hebt. Als er Microsoft Office tussen staat, zou ik die wel houden want die kan altijd van pas komen. Ook anti-virus programma's natuurlijk behouden.

Onderaan rechts, in de buurt van het klokje, staan een aantal symbolen. Kan je daar niet aflezen wat de naam van de anti virus is? Zorg dat je die antivirus dan niet verwijderd in de lijst bij Configuratiescherm/Software.

Op het aantal mappen in de Windows directory moet u niet afgaan, en daar mag u nooit mappen uit verwijderen! Verwijder programma's via bovenvermelde methode in het Configuratiescherm. Het is normaal dat er veel mappen en duizenden bestanden staan in de Windows-directory.

2. Bekijk ook eens op je bureaublad naar de mappen Mijn Documenten, Mijn Downloads,... Daarin zitten meestal documenten en downloads die voor niets nodig zijn.

3. Daarna kunt u het register verder opkuisen met CCleaner.

Download CCleaner. Klik op “Download Latest Version”, dan start de download automatisch en gratis op.

Installeer het en start CCleaner op. Klik in de linkse kolom op “Cleaner”. Klik achtereenvolgens op ‘Analyseren’ en 'Schoonmaken'.

Klik vervolgens in de linkse kolom op “Register” en klik op ‘Scan naar problemen”. Als er fouten gevonden worden klik je op ”Herstel geselecteerde problemen” en ”OK”. Dan krijg je de vraag om een back-up te maken. Klik op “JA”. Kies dan “Herstel alle geselecteerde fouten”.

Soms is 1 analyse niet voldoende. Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft.

Sluit hierna CCleaner terug af.

Wil je dit uitgebreid in beeld bekijken, klik dan hier voor de handleiding.

4. Ook handig, om de pc eens te testen op eventuele malware:

Download HijackThis.

Klik bij "HijackThis Downloads" op "Installer".

Bestand HijackThis.msi opslaan. Daarna kiezen voor "uitvoeren".

Hijackthis wordt nu op je PC geïnstalleerd, een snelkoppeling wordt op je bureaublad geplaatst.

Klik op de snelkoppeling om HijackThis te starten

Klik ofwel op "Do a systemscan and save a logfile", ofwel eerst op "Scan" en dan op "Savelog".

Er opent een kladblokvenster, hou gelijktijdig de CTRL en A-toets ingedrukt, nu is alles geselecteerd. Hou gelijktijdig de CTRL en C-toets ingedrukt, nu is alles gekopieerd. Plak nu het HJT logje in je bericht door CTRL en V-toets.

Krijg je een melding ""For some reason your system denied writing to the Host file ....", klik dan gewoon door op de OK-toets.

Let op : Windows Vista & 7 gebruikers dienen HijackThis als “administrator” uit te voeren via rechtermuisknop “als administrator uitvoeren". Indien dit via de snelkoppeling niet lukt voer je HijackThis als administrator uit in de volgende map : C:\Program Files\Trend Micro\HiJackThis of C:\Program Files (x86)\Trend Micro\HiJackThis.

5. U kan ook de schijf eens defragmenteren: Start/Uitvoeren... en dan defrag intypen.

6. Om te weten te komen, waar de "grote" verbruikers zitten op je harde schijf, kan je dit programma eens installeren. Space sniffer is een goed programma om een overzicht in taartdiagram te krijgen waar de "grote" bestanden zitten op je computer.

Ik heb het allemaal gedaan behalve hijackthis omdat het dit zei toen ik het wou openen: Deze toepassing kan niet worden gestart omdat MSVBVM60.DLL niet kan worden gevonden.

Maar nog steeds word er 45.1gb van 74.5gb gebruikt :(

Toch al bedankt voor je aantal stappen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nog steeds word er 45.1gb van 74.5gb gebruikt :(
Download eens Space Sniffer

http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/files/spacesniffer_1_1_3_0.zip

Pak het zip bestand uit en installeer het programma.

Met dat programma kan je zien hoeveel ruimte alles inneemt. Waar het vakje het grootst is, die nemen het meeste ruimte in. Je kan dubbelklikken of rechtsklikken in een vakje om rechtstreeks naar de map te gaan.

Wat je ook kan doen, is in het menu van het programma Space Sniffer kiezen voor File/Export en daarna alle tekst selecteren met Ctrl-C en met Ctrl-V hieronder plakken in je bericht zodat we kunnen nagaan wat verwijderd mag worden.

Opgelet: hiermee weet iedereen wel de inhoud van de laptop. Als je dat niet wil, kun je het eventueel via privebericht naar mij sturen.

Toevoeging 21u35: doe ook eens Start/Uitvoeren... en typ het commando cleanmgr in. Daarna C: kiezen en alles aanvinken. Op die manier zal je ook wel enkele mb's kwijt zijn.

Heb je echt alles van stap 1 hierboven uitgevoerd? Dus er stonden weinig programma's op de pc? Want slechts 1 GB minder is wel heel weinig. Heb je meerdere programma's verwijderd volgens stap 1 of stonden er geen programma's tussen die verwijderd mochten worden??

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het verwijderen van oude herstelpunten geen optie ?...

Mijn inziens ga je daarmee een pak ballast verliezen...

Voor je herstelpunten begint te verwijderen wacht je best het advies van Kurtt af, kwestie van eventuele andere plannen die ie nog met je pc heeft niet te ondermijnen... ;-)

aangepast door Asus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het verwijderen van oude herstelpunten geen optie ?...
Als hij het commando cleanmgr uitvoert, krijgt hij ook een optie om te klikken op "oude herstelpunten verwijderen" geloof ik.

Hier lees je ook hoe je oude herstelpunten kunt verwijderen in XP.

@JavaCrash: Je hebt nu een heleboel tips. Ik zou zeggen, probeer ze eens uit! Als iemand anders nog ideeën heeft, graag, maar laat eerst JavaCrash "op adem" komen!

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.