Ga naar inhoud

kan niet meer booten vanaf CD rom drive


plam

Aanbevolen berichten

Mijn PC is gecrashed...blauw scherm...na hernieuwd opstarten start windows even op

maar al heel snel wordt het scherm zwart en knippert er een cursor links boven in de hoek.

Als ik in het bootmenu kies voor opstarten vanaf de CD rom en de Resourse CD of de reinstall CD wXP erin leg en opstart...verschijnt er de melding: "No boot device available...Strike F1 to retry boot......"..kom dan in de loop van niet verder kunnen met steeds dezelfde melding.

Ik heb een SATA Primary Drive Hard disk

Secondary Masterdrive CD rom

Secondary Slave drive NEC -DVD

Kies in het boot menu voor CD rom...vanaf Hard drive doet ie sowieso ook niks.

vlgs het bootmenu herkent hij wel de CD rom...en zie ook een tijdje de led ervan branden..

Kortom toch CD rom stuk??

Hoe kan ik dat testen? voordat ik wéér een uitgave doe.

De HD heb ik al uitgewisseld gehad maar dan blijft het probleem hetzelfde.

Er zijn boot CD's te maken..maar ik denk dat dat ook niet helpt.

Wellicht een hint?

piet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werd er een foutcode getoond bij het blauw scherm?

Als ik in het bootmenu kies voor opstarten vanaf de CD rom en de Resourse CD of de reinstall CD wXP erin leg en opstart...verschijnt er de melding: "No boot device available..

Is je cd wel bootable probeer de cd eens op een andere pc of laptop als je de mogelijkheid hebt. Is het een Windows installatie cd of een recovery cd?

Stel je de boot volgorde in via een bootmenu of in je BIOS.

Secondary Masterdrive CD rom

Secondary Slave drive NEC -DVD

Kies in het boot menu voor CD rom...vanaf Hard drive doet ie sowieso ook niks.

Dus je selecteer dan Secondary Masterdrive CD rom doet het zelfde probleem zich voor als je kiest voor je Slave NEC -DVD drive?

Om te kijken of je CD rom nog werkt zou je hem kunnen proberen in een andere pc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb ik het blauwe scherm weggeclickt...daar in het verleden dit ook wel eens gebeurde en dan startte de Pc netjes weer op...dus dacht.....

Op een andere PC boot de Cd prima. Het is een reinstallatie CD van WXP,officiële

Ook the resource recovery CD doet het niet.

Bootvolgorde stel ik in in het edit menu van..zodat bij opstart automatisch vanuit CD rom

wordt opgestart.

Ook in het bootmenu ( F12 ) gekozen voor CDrom....geen resultaat.

De Nec DVD drive kan ik niet kiezen in de menu's om daar vanuit op te starten.

Heb wel geprobeerd de CD daar ook in the doen....maar levert niks op...zie wel de leds oplichten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kon inderdaad in het edit menu de CD rom drive uitzetten en de DVD drive als eerste laten kiezen.

Gedaan....de Led van de DVD blijft branden...maar probleem blijft met de opmerking op het scherm: strike F1 retry boot.....

( conclusie twee drives stuk tegelijkertijd een kans van o , dus drives lijken me OK )

Tijdens opstarten herhaaldelijk op DELL drukken levert ook niks op....

Zie ook geen ?.....

Heb dit fenomeen ook bij DELL aangekaart maar dat zal wel volgende wek worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm het is een oudje....7 jr...maar tussentijds met updates voorzien...nieuwe grafische kaart...uitbreiding Ram geheugen..deed het

prima tot nog toe.

Dell4600 Extreme D0612; 3.0 MHz 1MB cache.

Snap ook wel dat ik aan een nieuwe toe ben...het is ook een beetje een sport deze weer aan de praat te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt...heb deze nog op het moederboard op een andere aansluiting geplaatst....kent de drives dan niet meer.

Heb zo niet 123 een ander kabel ter beschikking...echter vanaf harde schijf opstarten geeft hetzelfde beeld alleen geen melding..strike F1 retry boot....

Ben toch bang dat er ergens iets met het mainboard aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere ide kabel brengt misschien nog uitsluitsel, maar als je primaire ide poort het al niet meer doet is de kans idd groot dat je mobo stuk is.

Kijk eens in je BIOS bij je CD/DVD drive of er geen optie tussen staat READ en of je die optie op enable/disable kunt zetten heb dit laatst voor gehad en met de optie op disabled kan de pc niet van cd starten bij het opstarten van je systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.