Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo mensen,

ik had even een klein vraagje omdat mn C-schijf redelijk vol begint te worden:

Wat het verschil tussen de c en d-schijf is en waarom deze gescheiden zijn?

Zou één grotere schijf niet veel handiger zijn?

Geplaatst:

Dat die gescheiden zijn is uit veiligheidsoverweging want als er nu iets gebeurd met je besturingssysteem op de c:\drive en je dient deze te herinstalleren dan heb je alle bestanden nog die je opslaat op je d:\drive (bv. backups,documenten,foto's en dat soort zaken).

Dit welliswaar enkel als je dat ook doet!!

Je HD is waarschijnlijk onderverdeeld in 2 partities of je hebt 2 fisieke schijven.

In het eerste geval kun je die samenvoegen met partitie software maar persoonlijk zou ik dat niet doen en gewoon zien dat je zaken zoals muziek-documenten-foto's-film naar je d:\drive verplaats om zo plaats te maken op je c:\drive

Geplaatst:

Hoi ruben2;

Wat het verschil tussen de c en d-schijf is en waarom deze gescheiden zijn?

Waarom zijn ze gescheiden, dan ga ik er vanuit dat je ze zelf niet aangemaakt hebt en waarschijnlijk een voorgeinstalleerd systeem of laptop hebt.

Bij een laptop of een merk pc kan deze D-schijf wel eens gebruikt worden om bestanden (wel dan niet zichtbaar) op te zetten die noodzakelijk zijn bij een recovery van je systeem.

Zou één grotere schijf niet veel handiger zijn?

Ja en nee, zelf maak ik gebruik van een C-schijf van zo'n 60GB en 2 andere 250GB schijven.

Op de C-schijf heb ik alleen Windows opstaan en op de andere schijven alle documenten en wat ik voor de rest nog gebruik.

Zo staan mijn documenten, afbeeldingen, mijn muziek enz... niet op men C-schijf en dat scheelt wel wat werk bij een eventuele herinstallatie.

Maak je maar gebruik van één harddisk ben je als deze overlijdt en geen back)-up hebt in één keer veel kwijt.

Je C en D schijf is dit één fysieke harddisk?

Geplaatst:

Oke bedankt! ;)

Ik vraag me dan wel af waarom de standaard mappen als 'Documenten' al vooraf geplaatst zijn op de c-schijf, terwijl het dus handiger is om bestanden te scheiden...

Je C en D schijf is dit één fysieke harddisk?

Bij eigen schappen staat dat het allebei een lokale schijf is, verder heb ik geen idee...

Geplaatst:
Ik vraag me dan wel af waarom de standaard mappen als 'Documenten' al vooraf geplaatst zijn op de c-schijf, terwijl het dus handiger is om bestanden te scheiden...

Voor een installatie is er altijd één schijf aanwezig namelijk de C-schijf en daar word standaard alles opgezet. De ene gebruiker heeft 1 HD al dan niet verdeeld in meerdere partities. Een ander kan net zo goed bv.4 HD's hebben en dan is uiteindelijk de keuze aan de gebruiker.

Bij eigen schappen staat dat het allebei een lokale schijf is, verder heb ik geen idee...

Bij een laptop is het één fysieke HD.

Ga via Start/Uitvoeren en typ in het uitvoervenster diskmgmt.msc druk op enter waarna schijfbeheer opent en je jou HD kunt zien met de indeling ervan

Geplaatst:

Je kan ook altijd eens een screen (schermafbeelding) maken van je schijfbeheer, dan kunnen we hier zien Of het om één, die in twee partities verdeelt is, of twee harde schijven gaat.

Dan kan ook bekeken worden of je bestanden van je c naar d kan zetten.

Als schijfbeheer geopend is druk je gewoon op printscreen.

Open daarna het programma PAINT (vindt je in bureau -accessoires) klik daar op plakken.

Post de afbeelding in een volgend bericht.

Geplaatst:

Zoals het reeds gezegd is geweest is het 1 fisieke schijff onderverdeeld in 3 partitie's.

De eerste lijkt mij een Herstelpartitie de tweede je c:\ met het os erop en je derde de d:\ als data schijf.

Die eerste blijf je het beste af maar wat je wel kunt doen is deze handleiding eens doornemen om je gebruikersmappen te verplaatsen naar die d:\ schijf.

Dat gaat zeker wat ruimte vrij maken op de c:\ schijf naar mijn mening.

Geplaatst:

Programfile's en installatie bestanden komen standaard op je c:\schijf terecht OF je moet al tijdens het installeren van een bepaald programma aangeven dat ze op de d:\ moeten geinstalleerd worden.

Met data bedoel ik inderdaad persoonlijke bestanden zoals text documenten-muziek-film en dat soort zaken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.