Ga naar inhoud

PC start opnieuw op na opstarten

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

Ik zou graag een probleem in de groep gooien: mijn pc start de laatste tijd na het opstarten (als ik mijn bureaublad al volledig kan zien en soms al vensters geopend heb zoals het internetvenster) na enkele minuten opnieuw op. M.a.w.: plots herbegint de opstartprocedure dus. Dit gebeurt zowel na gewoon opstarten als na opstarten vanuit stand-by. Ongelooflijk frustrerend.

Soms gebeurt het ook dat de pc, wanneer hij zo opnieuw begint op te starten, plots begint te piepen. Het opstartpiepje hoor je dan niet 1 keer, maar honderden keren na elkaar. Verder kan je er op dat moment ook niets mee aanvangen. Het enige wat dan nog helpt is de drastische oplossing: de stekker uittrekken.

Wanneer het opstartprobleem zich heeft voorgedaan, staat de volgende keer een kadertje op mijn bureaublad "Het systeem is hersteld van een ernstige fout". Wanneer ik dan het foutenrapport verstuur, wordt een oplossing aangereikt die tot niets leidt: bv. een bepaalde deeltje uitschakelen (maar dat blijkt dan mijn router te zijn) of een of andere update installeren.

Ik hoop dat hier misschien iemand ervaring heeft met dit probleem en een oplossing weet? Dikke merci alvast! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms gebeurt het ook dat de pc, wanneer hij zo opnieuw begint op te starten, plots begint te piepen. Het opstartpiepje hoor je dan niet 1 keer, maar honderden keren na elkaar.

Bij dit piepen zit hier een bepaalde volgorde in bv.

1x lang 3x kort of

3x kort

Download en installeer Speccy.

Start het programma en er wordt een overzicht gemaakt van je hardware.

Als dit klaar is selecteer je bovenaan " File - Publish Snapshot " en bevestig die keuze met " Yes ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Zo krijgen we een beter overzicht van je hardware. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het piepen = gewoon allemaal korte piepjes na elkaar.

Bedankt voor je reactie alvast! Ondertussen heeft het probleem zich al drie dagen niet meer voorgedaan. Hopelijk blijft het zo. Mocht het toch weer gebeuren, zal ik Speccy eens gebruiken. Ik zou zeggen: hopelijk niet tot binnenkort :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij te horen dat het probleem zich al 3 dagen niet meer heeft voorgedaan. ;-)

Mocht het toch weer gebeuren, zal ik Speccy eens gebruiken.

Maar als het probleem zich weer voordoet en je pc vertikt het om nog op te starten kun je Speccy niet gebruiken.

Uit voorzorg zou je het logje van Speccy reeds kunnen posten, mocht het misgaan dan hebben we het logje alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...

Dag iedereen. Ruim 2 maanden geleden poste ik hier deze discussie maar dan leek het probleem plots verdwenen te zijn. Voor enkele weken althans, want sinds enkele dagen is het weer van dat. Een week of zo geleden waren er plots een twintigtal Windows-updates die geïnstalleerd moesten worden... Of het daar iets mee te maken heeft, weet ik niet; het kan ook toeval zijn maar plots begon de pc weer geregeld uit te vallen en meteen herop te starten.

Ik heb gebruik gemaakt van Speccy zoals aanbevolen door Dasle (waarvoor nogmaals dank!). Dit is het linkje: http://speccy.piriform.com/results/zlWjTDoGqrPdXMn2nIdamyF

Is er iemand die daar iets uit kan afleiden? Bedankt alvast! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het biepen zoals je het beschrijft zou kunnen wijzen op een geheugen probleem.

Hou oud is je pc en heb je de pc al eens stofvrij gemaakt, het gebeurt wel eens als er wat stof op het slot en geheugen zit dat het stof op den duur geleid en voor fouten zorgt.

Een andere mogelijkheid kan zijn dat het geheugen in het geheugen slot slecht contact maakt, het geheugen eruit halen en terug plaatsen lost het wel eens op.

Kijk eens of het iets oplost.

Als je het geheugen uit de pc haalt en dan opstart, krijg je dan dezelfde biepen?

Als je aan de gang gaat met je hardware zorg dan dat je statisch ontladen bent, want statische elektriciteit kan je hardware beschadigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pc is een jaar of 7 oud maar hij is nog nooit stofvrij gemaakt. Dat zal ik dan toch eens moeten vragen aan iemand die meer van pc's weet dan ik xD want kzou niet weten hoe eraan te beginnen...

Maar zou het niet kunnen dat het iets te maken heeft met een verkeerd geïnstalleerde update? Het valt namelijk op dat het probleem zich wekenlang niet meer voordoet, dan moeten plots 21 updates tegelijk geïnstalleerd worden, en na die installatie begint het probleem weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je pc nog nooit stofvrij is gemaakt controleer dit dan eerst.

Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat het biepen duid op een over hitte processor, maar in je logje van Speccy word dit niet weergegeven. Het biepen is dan met een hoge frequentie maar is op afstand moeilijk te beoordelen.

Als de kast word opengemaakt voor het stofvrij maken zie je ook of de processor koeler vol stof zit.

Zo vang je dus 2 vliegen in één klap ;-)

Je updates staan op automatisch dus het zou best kunnen dat tijdens het installeren van updates en je pc herstart spontaan dat dit voor extra problemen zorgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.