Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat opstartscherm krijg je dan op die tweede pc waarop Ubuntu staat? Of ben ik alles door elkaar aan het halen?

Verwijderen en opnieuw beginnen zou mogelijk moeten zijn, maar dat zal iets voor (over)morgen worden. Zoiets schrijf ik niet in vijf minuten en heb weinig tijd nu :-).

• Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Inderdaad, opstartscherm is op 2de computer (want bij de eerste krijg ik dit zelfs niet).

Denk dat het inderdaad het beste is om het te desinstalleren en opnieuw te beginnen met een aparte partitie/schijf voor Windows en Ubuntu. Als je mij dan eens zou willen uitleggen hoe ik moet desinstalleren, want vind niet meteen iets duidelijk op internet.. Alvast bedankt!! ;)

Geplaatst:

We zullen eerst eens nakijken hoe Ubuntu eigenlijk op je harde schijf is geïnstalleerd? Om alles correct te verwijderen heb je ook een cd-rom nodig van windows.

Download Gparted.

Na het downloaden zal je een zip-map krijgen waarin een iso-bestand staat. Dat bestand moet je branden als een opstartbare cd. Waar deze optie staat hangt af van het programma dat je gebruikt voor het branden.

Start daarna je pc opnieuw op via deze cd-rom.

Open het programma Gparted.

Kan je in je volgende bericht aangeven wat je ziet in het opstartscherm? Dit ziet er zo uit.

Geplaatst:

Ik gebruik onderstaand programma om CD's te branden maar vind niet echt een optie om de CD opstartbaar te maken...

Module Name: Roxio Creator Tools

Version: 3.7.0

Build: 370B07B, DLD

Copyright: Sonic Solutions 2007

Geplaatst:

Als je wil kan je (tijdelijk) een ander brandprogramma gebruiken. Ik maak gebruik van Ashampoo(gratis versie).

Als je het opstart kies je voor de optie: Maak/brand schijf images

Kies daarna Brand een cd van een schijf image

In het volgende venster blader je naar de locatie van het bestand.

Plaats daarna een lege cd in je lader. Het programma zal nu controleren of deze geschikt is.

Daarna klik je op Schrijf.

Geplaatst: (aangepast)

Jurgen, ik heb de instructies die je zei volledig gevolgd maar als ik mijn PC opstart vanaf de CD krijg ik alleen maar een zwart scherm met melding "Boot from CD...". Er gebeurt echter niets, ook niet als ik op "Enter" druk...

Maar ik kan wel zeggen dat ik eerst Windows XP heb geïnstalleerd op de C-drive (reeds jaren geleden) en nu recent ook Linux Ubuntu op de C-drive (naast Windows XP). De installatie moet mijn C-drive dus hebben opgedeeld in meerdere partities, echter zie ik nog steeds maar één partitie (= C-drive) staan wanneer ik naar "Mijn computer" ga :)

Bij het opstarten van mijn PC krijg ik een scherm met volgende mogelijkheden:

* Memory test

* Linux Ubuntu

* Linux Ubuntu (recovery mode)

* Windows XP Professional

...

===> Het is dit scherm dat ik graag kwijt ben en standaard zou Windows XP moeten opstarten.

aangepast door mani88
Geplaatst:

De instructies die ik heb gegeven zijn bedoelt om toe te passen op de pc met Vista waarbij je Ubuntu wil verwijderen.

Ik heb Linux Ubuntu geïnstalleerd in dual-boot (samen met Windows Vista). Maar telkens ik mijn PC opstart, krijg ik geen keuzescherm en wordt telkens Windows Vista standaard opgestart.

Als je bij de tweede pc de opstartkeuze standaard op xp wil plaatsen doe je het volgende:

Start de pc op in Ubuntu.

Open Synaptic: System ----> Administration --> Synaptic Package Manager.

Activeer "universe repository" via Synaptic, Settings --> Repositories > Ubuntu Software.

Selecteer Community-maintained Open Source Software (universe).

Druk op Close en daarna in het menu van Synaptic op "Reload".

Selecteer nu startupmanager aan de rechterkant en kies "mark for installation".

Druk daarna op "Apply".

Je kan het ook via de terminal installeren, maar dan moet je ook eerst de universe repository inschakelen. Is dat het geval typ dan in de terminal:

sudo apt-get install startupmanager

Ga nu naar System > Administration > StartUp-Manager.

Selecteer het tabblad "Boot options".

Ga naar het onderdeel "Default operating system" en kies daar Windows 7.

Druk op close en start je pc opnieuw op.

Geplaatst:

Alvast bedankt voor de nuttige info ivm verwijderen opstartscherm maar kan dit ook via een commando in de recovery mode?

Want ik wou nu Ubuntu opstarten maar het systeem blijft hangen op inlogscherm.. :\

Als ik dan klik op mijn gebruikersnaam, krijg ik niets om paswoord in te geven...

Ik geraak dus niet meer ingelogd op Ubuntu...

Geplaatst:

Gebruik in het inlogscherm de toetsencombinatie: ctrl-alt-f2

Je komt dan in de terminal terecht.

Typ je gebruikersnaam en druk op enter.

Typ je wachtwoord en druk op enter. Bij het typen van je wachtwoord zal je zien dat er niets verschijnt. Dat is normaal.

Als alles correct is ingegeven ben je nu ingelogd. Je zal dan je naam zien verschijnen met daarnaast een wit streepje.

Typ nu: start x en druk op Enter.

Krijg je nu het Ubuntu bureaublad te zien?

Geplaatst:

Computer loopt gewoon volledig vast als ik Ubuntu opstart..

Muis en toetsenbord reageren niet..

---------- Post toegevoegd om 20:08 ---------- Vorige post was om 20:03 ----------

Nu loopt PC niet vast en kan ik Ctrl+Alt+F2 indrukken maar dan krijg ik gewoon een zwart scherm te zien..

Ik heb daar dan maar eens mijn gebruikersnaam ingetikt maar PC reageert niet..

Pff, ik had nooit Linux brol mogen installeren :(

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.