Ga naar inhoud

Stille 'Ubuntu proof' PC configuratie

peggyV

Aanbevolen berichten

hoi iedereen,

Ik steek maar onmiddellijk van wal. In mijn profiel vind je de config van mijn huidige PC. Deze is om en bij de 7 jaar oud en is 'traag' aan't worden. Dus tijd voor een nieuwe.

1. Waarvoor heb ik een PC nodig ? Allround multimedia vooral in Ubuntu 10.10 omgeving, lichte fotobewerking zowel in Ubuntu als Windows, Als de config het toe laat misschien enkele modernere games spelen (de laatste aangekochte game is GTA Vice city)
  2. Wat is mijn budget ? tussen €800 en €1000
  3. Een merkcomputer of een samenstelling ? Voorkeur gaat naar samenstel
  4. Ga ik overklokken ? Nee
  5. Ga ik later upgraden ? Misschien
  6. Heb ik al die nieuwe functies wel nodig ? Ik weet niet wat de toekomst zal brengen in PC world
  7. Ga ik zelf assembleren ? Als de prijs redelijk is niet. Ik heb nog nooit een pc samengesteld en geassembleerd.
  8. Heb ik een besturingssysteem nodig ? 85% Linux, 10% Windows XP in Virtualbox en 5% Windows. Als ik mijn XP (32bit) kan houden en hergebruiken: Nee
  9. Ga ik zelf installeren ? Ja
  10. Heb ik een voorkeur aan onderdelen ? Nvidia
  11. Heb ik nog randapparatuur nodig ? Op termijn een 21inch scherm
  12. Heb ik specifieke wensen ? ja: Stil en Ubuntu proof
  13. Extra informatie? ja, misschien teveel extra info.

extra info:

-Als het zou kunnen zou ik mijn bestaande case willen houden (Antec NSK6582).

Ik zou dan willen beginnen met een nieuw moederbord, processor, ram en een Hdd. Ik denk dat mijn 430Watt voeding dat wel klaar moet krijgen.

-Over de Sandybridge I5 2500K had ik wel wat goeds en interessant gelezen. ik zou eventueel kunnen gebruik maken van de onboard GPU.

-Bedoeling is dat de bestaande computercase pas vervangen kan worden als de interieurwerken,in huis, achter de rug zijn. De Kast en scherm zouden een beetje moeten "passen" in de leefruimte. Als het zover is zou ik dan een Nvidia grafische kaart, SSD, extra Hdd, voeding en kast kopen en alles daarin monteren.

Dit alles is "als het mogelijk is". Anders zal het gewoon een compleet nieuwe PC worden.

Ik heb op alternate iets samen gesteld, zo'n beetje als een auto samenstellen. Leuke getallen, populaire producten en een redelijke prijs. Ik kan beter eerlijk zijn op voorhand ;-)

Wat ik als systeem in gedachten heb:

CPU Socket 1155

Intel® Core™ i5-2500K

4x 3300 MHz, 4x 256 kB, 6144 kB, Sandy Bridge

Grafische kaart NVIDIA GeForce GTX

MSI N460GTX Hawk

NVIDIA GeForce GTX 460, 1024 MB, 256 Bit, PCIe x16 v2.0

Voeding

Cooler Master Silent Pro Gold

700 Watt, ATX 2.03, EPS, ATX12V 2.3, 9 x, 4 x

Behuizing Midi Tower

Cooler Master HAF RC-922M-KKN1-GP

ATX, µATX

DVD-reWriter Serial-ATA

Samsung SH-S223C

22 / 8 / 16 speed, 22 / 6 / 12 speed, Serial ATA/150, 16 / 48 speed

Moederbord Socket 1155

GIGABYTE GA-PH67A-UD3-B3 (rev. 1.1)

Intel® H67 Express, ATX, 2x PCIe 2.0 x16, CrossFire, 1155

Harddisk 3,5 inch SATA

Samsung HD502HJ 500 GB

500 GB, 8,9 / 16 / 7200, € 0,08*, Serial ATA/300

Geheugen DDR3-1333

Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit

4096 MB, CL9 9-9-24, 2 stuk(s), PC3 10600

Ik sta open voor alle commentaar. Alvast bedankt op voorhand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat kleinere schijven 'veiliger' waren. Mijn voorkeur gaat naar een kleinere 'systeem'schijf die ik in verschillende partities deel voor mijn Linux home en swap en Windows.

De rest van bestanden zoals muziek, foto's en films zet ik op mijn WD my book.

Als het bestanden zijn die ik dikwijls gebruik zet ik ze op een tweede 'interne' Hdd.

SSD spreekt mij wel aan alleen weet ik niet goed of het EXT4 format niet te slijtig zal zijn voor die toch nogal dure schijf.

En SSD zal we sneller zijn maar ik ben niet echt een speedfreak, gewoon vlotjes is ook goed.

-Hoe is die ramgeheugen opgedeeld? Eerlijk, ik zou het niet weten.

Dit zijn de specs van het mobo:GIGABYTE - Motherboard - Socket 1155 - GA-PH67A-UD3-B3 (rev. 1.1)

Ik heb juist nog eens op Alternate deze config samengesteld, alleen heb ik nu mijn bestaande case en voeding mee geselecteerd en nu krijg ik een ander mobo. Waarschijnlijk omdat het andere niet compatibel is met mijn voeding of case.

Socket 1155

GIGABYTE GA-H67MA-D2H-B3 (rev. 1.1)

Intel® H67 Express, µATX, Onboard, 2x PCIe 2.0 x16, CrossFire, 1155

specs: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3770#sp

aangepast door peggyV
nieuwe opzoeking Mobo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Owkey,

Dit zal mijn systeem gaan worden, tenzij er veel contra's mochten komen.

CPU

CPU Socket 1155

Intel® Core™ i5-2500

4x 3300 MHz

Grafische kaart NVIDIA GeForce GTX

MSI N460GTX Hawk

NVIDIA GeForce GTX 460, 1024 MB, 256 Bit, PCIe x16 v2.0

Voeding

Cooler Master Silent Pro

700 Watt, ATX 2.03, EPS, ATX12V 2.3, 9 x, 4 x

Behuizing Midi Tower

Cooler Master Sileo 500

DVD-reWriter Serial-ATA

Sony AD 7260S

Moederbord Socket 1155

GIGABYTE GA-PH67A-UD3-B3 (rev. 1.1)

Intel® H67 Express, ATX, 2x PCIe 2.0 x16, CrossFire, 1155

Harddisk 3,5 inch SATA

Samsung HD502HJ 500 GB

500 GB, 8,9 / 16 / 7200, € 0,08*, Serial ATA/300

Geheugen DDR3-1333

Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit

4096 MB, CL9 9-9-24, 2 stuk(s), PC3 10600

Windows 7 Home Premium 64bit (nl)

Alleen zit ik nog met het volgende: Raid is nieuw voor mij. Het is dus sneller (raid 0), maar hoe zit het met multi-boot systemen?

Ik gebruik dan ipv 1 500Gb Hdd, 2 keer zo'n schijf. En dan?

Windows 7 erop en mijn Ubuntu erop? Hoe zit het dan met de partities?

De rest van de data zou ik op een 3de (1Tb) Schijf kunnen zetten of op mijn huidige My Book.

Ben je er wat mee als de pc gemonteerd wordt bij Alternate of Azerty? Of heb je eigenlijk geen extra zekerheid op een stabiel systeem? Kan je als leek, mits eerst even langs de bibliotheek langs te gaan, een PC deftig en zonder schade monteren?

Als ik op deze vragen nog een antwoord kan krijgen dan weet ik wat te doen.

Opmerkingen over het systeem zijn nog steeds welkom.

By the way, Dieter GK, je inbox zit vol :-)

thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

RAID laat je systeem eigenlijk denken dat 2 RAID-schijven in 1 schijf worden gebundeld. Er bestaan wel heel wat soorten RAID, dit zijn de twee belangrijkste.

RAID 0 : Twee of meer identieke schijven, normale opslag (40GB + 40GB = 80 GB), dubbele snelheid. Maar omdat hier de data verdeeld wordt onder de twee schijven, heb je ook dubbel zoveel kans op een crash of foutmelding.

RAID 1 : Twee of meer identieke schijven, helft opslag (40 GB + 40 GB = 40 GB), normale snelheid, dubbele veiligheid. Omdat de date tweemaal wordt geschreven, is je data ook veel veiliger.

Als je snelheid wilt ga je voor RAID 0, als je veiligheid wilt dan is RAID 1 de ideale keuze.

Zo'n montage is zeker handig voor een beginner, op zich is het niet moeilijk, maar als je nog nooit een PC in elkaar hebt gestoken kan je heel wat mis doen. Ze monteren dan al je onderdelen, en de PC is gebruiksklaar. RAID doen ze wel niet. Dat zal je zelf nog moeten doen.

Let op! : Als je wilt dat een winkel je samenstelling assembleert moet je wel duidelijk vermelden dat je Windows zelf wilt installeren. Indien je voor een RAID-optie gaat zal je alle data van de harde schijven moeten wissen, dus ook Windows. Je moet dus best eerst je RAID instellen, en daarna Windows installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sowieso besloten om 2 Hdd's te gebruiken die onafhankelijk werken. Ik gebruik mijn "Mybook" om regelmatig een back up te maken.

Wat die montage betreft, als er geen Windows door "hen" geïnstalleerd wordt, wordt de configuratie dan ook getest op stabiliteit of kan ik er van uitgaan dat mijn gekozen onderdelen geen problemen gaan opleveren.

Ik wil toch liever zelf mijn pc in elkaar steken. Behalve de processor en de koeler lijkt het voor mij niet anders dan pci kaartjes of ram plaatsen.

Ik ga nu al de manuals van de gekozen onderdelen downloaden zodat ik deze al eens kan doorlezen en noteren waar ik op moet letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.