Ga naar inhoud

Dual boot windows 7 home premium met windows 7 ultimate

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Ik weet dat het misschien wat vreemd klinkt maar ik zou een dual boot willen opzetten tussen twee windows 7 installaties op mijn laptop (asus n71 series). De één stond al op de laptop van in het begin (home premium) en deze gebruik ik voor mijn studies en deze loopt supervlot. Ik draai hier voornamelijk een 3D tekenprogramma op.

Maar nu zou ik toch ook voor thuis een installatie willen hebben waar ik andere software (fotobewerking, videobewerking, games, vmware) op kan installeren zonder het risico te lopen dat ik de vlotte installatie naar de knoppen help:D.

Ik heb al ervaring met dual boot op een vaste pc, maar dit was één zonder voorgeinstalleerde windows. Tijdens de voorbereiding van de partities zag ik een recovery disk staan en toen begon ik te twijfelen ofdat de ene windows 7 niet in conflict zou kunnen komen met de tweede.

Verlos mij aub van mijn twijfels:D

Bedankt alvast!

Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die recovery partitie is om je laptop terug naar fabrieksinstellingen te zetten.

Dus zoal je hem kocht.

Dus zeker niet verwijderen.

Maak anders indien mogelijk een set recoverydisks.

Maak ook een backup van je goed draaiende windows op een extern apparaat zoals externe harddisk.

Conflicten zal je niet krijgen.

Je moet wel een lege partitie hebben om je windows op te installeren.

Maar je zegt zelf al dat je ervaring hebt met dual boot, maar je mag gerust nog vragen stellen als nodig is.

Maar voor je begint maak dus eerst een image (backup) van je systeem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info!

Ervaring, ja en nee. De vorige dual boot was tussen xp en windows 7 en eigenlijk maakte het niet echt uit toen ofdat die xp het overleefde want hij liep al erg traag. Zo'n image maken van mijn hd zal moeilijk gaan want ik heb geen externe hd die nog genoeg ruimte heeft om de image op te zetten.

Ik heb alles in backup staan van de bestanden die ik nog nodig heb.

Is het overigens mogelijk om een system recovery disk van op deze site Download Windows 7 System Recovery Discs — The NeoSmart Fileste gebruiken voor als het écht misloopt? Anders heb ik een stuk of 5 dvd's nodig denk ik om recovery dvd's te maken en ik heb er helaas maar één meer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die recovery op je laptop is niet dezelfde als in je link.

De recovery op je laptop is zoals ik al zei een image van je schijf zoals je hem kocht.

Verwijder je die, dan kan je geen terugzetting naar fabrieksinstellingen doen.

Je bent met andere woorden je windows en alle programma's kwijt zoals bij aankoop op je pc aanwezig.

Die recovery disc die jij gevonden hebt is om je windows te herstellen bij problemen, dat is dus iets anders.

Zo'n hersteldisk kan je ook zelf maken: http://www.pc-helpforum.be/f251/hoe-maak-ik-een-systeemherstelschijf-windows-26619/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal dan nu zo'n schijf maken daarna installeer ik de dual boot.

Ik vermoed dat het dan wel zal lukken. Verder voorzie ik niet direct nog problemen.

Als het gelukt ik zal ik dat nog even melden op deze topic want ik heb al wat rondgezocht en het is blijkbaar een trend dat mensen die een dual boot maken niet meer terugkomen naar hun topic om te vermelden ofdat het gelukt is of niet. Dat lijkt me niet echt geruststellend.

We gaan ervoor hé nu.

Bedankt!

Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg wel dat je de recovery-schijf op je PC niet wist!!!!!

Nee wees maar gerust, ik heb al een stuk van de tweede schijf vrijgemaakt (230 Gb) en ik kan het herkennen doordat ik het nog niet geformatteerd heb. Tijdens de installatie geeft hij ook duidelijk RECOVERY aan. Ik heb dat gezien toen ik eens voor de testen de windows 7 schijf instak maar ik heb toen net voor het installeren geannuleerd.

De hersteldisk is bijna klaar dus we gaan er dan aan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

ik heb nada vertrouwen in de systeemherstelschijven van Windows zelf en heb er ook al een aantal nefaste ervaringen mee beleefd.

Maak een volledige systeemkopie met Macrium of Paragon, dan zit je safe...beiden zijn freeware !

In een Asus zit normaliter ook AI Recovery Burner in om herstelschijven te maken, vraagt meestal zo'n 4 dvd's...kijk in je lijst 'alle programma's' bij Asus Utility.

Grtjs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo asus

Goed dat ik nog eens kijk voordat ik eraan begin:D.

Dan zal ik beter nog eventjes wachten. Er is geen haast bij eigenlijk.

Ik ben nog vergeten te vermelden dat de pc al eens binnen geweest is voor herstel en sindsdien heb ik die asus (soms wel brol,sorry:embarassed:) programmas er niet meer op staan. Ik blijf met hetzelfde probleem zitten dat ik geen plaats heb voor het image van mijn c schijf. Met xp ging het allemaal toch wel vlotter naar mijn gevoel. Ik heb met 1 xp installatie 3 verschillende moederborden gebruikt en ik moest enkel 'een windows installatie herstellen' gebruiken.

Uiteindelijk zou ik het wel eens durven proberen morgen.

Lukt het, dan heb ik een mooie dual boot opgezet en lukt het niet dan zal ik in het ergste geval mijn laptop naar fabrieksinstellingen terug moeten zetten en mijn 3d programmas opnieuw moeten installeren en mijn documenten terugzetten.

Als er nog suggesties zijn...

Voor morgenavond begin ik er niet aan.

Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.