Ga naar inhoud

PC trager door defecte ventilator?

Cliff001

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

een vriend van me heeft problemen met zijn computer en heeft me gevraagd om hem te helpen.

De computer is van Acer en ging ongelooflijk traag, hij stond vol rommel dus heb geformatteerd en windows 7 er opnieuw opgezet.

Nu hij werkt al wat beter maar niet wat het geweest is, als je met vanalles tegelijk bezig bent dan begint hij echt traag te gaan en muziek begint te haperen enzo terwijl dit vroeger niet was (pc is ong 2jr oud).

Er is ook een gezoem te horen aan de ventilator die op de grafische kaart zit en dat is soms harder en dan weer wat zachter.

Kan dus die ventilator de oorzaak zijn waarom de pc zo traag is geworden?

Volgens de windows classificatie is de algemene score wel goed alleen op grafisch vlak is er maar een score van 3,5

Alvast bedankt voor enige informatie!

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de ventilator van je grafische kaart zachter en harder gaat draaien is normaal.

Vaak word de snelheid hiervan afgestemd op de belasting, meer belast > hoger toerental voor meer koeling.

Kijk eens in apparaatbeheer of er uitroeptekens vermeld worden.

Geef eens het juiste type van de computer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar deze ventilator heeft momenten dat hij echt zeer luid begint te trillen.

Bij apparaatbeheer staan nergens uitroeptekens.

het is een Acer Aspire 1600-AB7D

Intel pentium D925

250 Gb Sata

1Gb DDRII

en er plakt een stikker op van ATI maar weet de type niet juist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar deze ventilator heeft momenten dat hij echt zeer luid begint te trillen.
Dit word veroorzaakt doordat de lagering van de ventilator aan slijtage onderhevig is.

Kijk eens of er op de ventilator in het midden een sticker zit.

Als er een sticker op zit zou je deze voorzichtig een stukje kunnen loshalen waardoor je de lagering ziet, door hier één druppeltje fijne olie op te doen en de sticker terug te plakken kan je dit tijdelijk oplossen.

Ik doe het wel eens met teflon spray in een dekseltje te spuiten en hier dan één druppel op de lagering te doen.

Het voordeel van teflon spray is dat deze een hele hoge graad van smering heeft en niet vettig is waardoor het nadien geen stof aantrekt.

Op de site van Acer vind ik 3 types terug.

Acer Aspire M1600

Acer Aspire R1600

Acer Aspire X1600

Kun je bevestigen of terug vinden om welk type het precies gaat?

Enkel van de R1600 zijn drivers voor Windows 7 voorhanden.

Hoe heb je Windows 7 geinstaleerd, via een recovery partitie of met een Windows 7 DVD?

Was deze pc standaard voorzien van Windows 7?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dan zal ik eens proberen deze te smeren.

Het is een M1600 en er stond eerst windows vista op en dan heb ik geformatteerd en windows 7 erop gezet via dvd.

De drivers heb ik met het programma Driver Genius gezocht en zo geinstalleerd.

Alvast bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal heeft Windows 7 bij het installeren vaak geschikte drivers in huis. Als er uitroeptekens vermeld staan in apparaatbeheer dan heb je weinig keuze of als er bepaalde hardware niet werkt.

Het gebeurt wel als je drivers zoek met zulke programma's dat deze vaak slechter presteren dan de driver die Windows installeert.

Het is me wel eens gebeurt dat ik door het updaten van een driver een averechts effect kreeg.

Weet je nog of de drivers noodzakelijk waren voor de werking van de pc en welke drivers het waren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik geloof dat ik een 3-tal drivers nog moest installeren en dat was voor de geluidskaart, de videokaart en netwerkkaart dacht ik.

Zou het interresant zijn om op zoek te gaan naar de juiste drivers via de site van Acer dan?

Want de geluidskaart werkt ook niet optimaal, het geluid kraakt nogal en dat ligt zeker niet aan de boxen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen altijd eens kijken of er drivers voorhanden zijn.

Via Acer zijn er geen drivers voor Windows 7 beschikbaar maar misschien wel bij de fabrikant van de verschillende hardware onderdelen.

Download en installeer Speccy.

Start het programma en er zal nu een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " File - Publish Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Yes ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.