Ga naar inhoud

Partities aanpassen

Faziri

Aanbevolen berichten

Hallo, ik zit met een vraagje over het veranderen van de indeling van mijn harde schijf... Ik heb al met de zoekfunctie zitten checken of zit niet al ergens beantwoord is en heb ook met Google al voldoende zitten zoeken, maar geen een van de sites helpt echt veel. Het meeste is ook in het Engels te doen en daar ben ik nu wel een kei in, maar gevoelige zaken als dit krijg ik toch altijd liever in het NL uitgelegd. Ook al het commerciële gewauwel sla ik over want die bedrijven zeggen allemaal dat hun programma het beste is en dit alles zonder problemen kan doen en veel is niet goed, maar daar geloof ik dus allemaal niks van.

Deze topic heeft trouwens niets te maken met "hoe doe ik dit?", dus lees aub voort en denk niet dat ik als een echte idioot ga vragen "waar moet ik op klikken?"... Mijn probleem is van een net iets andere aard

Ik heb op dit moment 1 harde schijf met daarop een C: van 40GB en een D: van 240GB. Daarbovenop twee volumes die geen letter hebben, wat volgens mij dus "unmounted" heet (correct?) en tesamen nemen die 15GB in beslag. Hier is een screenshotje als je wil (klik voor volle grootte):

th_Volumes.jpg

(R: is een virtuele schijf gemaakt met RamDisk en M: is een SD-kaart. De schijf die buiten beeld valt in de lijst onderaan is een virtuele schijflezer om images te kunnen openen zonder ze te branden, gemaakt met Daemon Tools)

Nu, wat ik wou doen is het volgende:

-D: 40GB doen krimpen

-nieuw volume aanmaken van die 40GB en hem G: noemen

Wat ik daarover heb gevonden, is dat ik via schijfbeheer D: kan doen krimpen (en dat gaat blijkbaar inderdaad, ik krijg iets van een 120 000 MB van het ingebouwde programma) en dan die ongebruikte ruimte via hetzelfde venster kan aanduiden en er een nieuwe partitie van kan maken. Dit alles hoort blijkbaar ook op een paar minuten te lukken zonder problemen.

Allemaal goed en wel, maar euh...

Ik zit met dit probleempje in mijn achterhoofd: ziehier een screenshot van hoe mijn D: eruitziet

th_D.jpg

(ja ik weet dat ik dringend moet defraggen maar ik wil niet elke keer de hele pot moeten laten ronddraaien dus ik ga een deel op een andere partitie zetten)

Wat ik mij afvraag is wat er gaat gebeuren met die berg bestanden die aan het uiteinde van die partitie (en dat is toch hetzelfde als een volume he? Of heb ik dat nu al al die tijd mis?), namelijk aan het einde van D:, zijn gestockeerd. Voor zover ik het begrijp, is de echte ruimtelijke indeling op de schijf zelf hierbij van belang.

Dus als ik nu zeg dat Windows D: moet doen krimpen met 40GB, gaat er dan 40GB bestanden van het einde van de partitie verplaatst worden naar ergens in het midden om dan het uiteinde weg te knippen? Of zoekt Windows omweggetjes en zo om die bestanden te laten staan?

Alle rond-de-pot-gedraai even terzijde: ik heb dus de D: waarvan ik 40GB wil vrijmaken voor een nieuwe partitie. Aan beide fysieke zijden van die partitie staan er vele bestanden. Wat gaat daarmee gebeuren als ik Windows het commando geef D: te doen krimpen?

-worden de bestanden die aan het fysieke uiteinde staan, verplaatst naar ergens in het midden van de partitie?

-verdwijnen ze?

-blijven ze staan waar ze staan en zoekt Windows een tussenweg? Of werkt partitioneren helemaal niet met een fysieke indeling van de schijf?

Hartelijk dank als iemand kan helpen hierbij, ik wil echt niet nog eens data loss of andere zever moeten ondergaan door onwetendheid of fouten. Ik heb het ook niet zo voor de werkwijze van "vertrouw in Windows en die het gewoon, het zal de zaken wel goed aanpakken" want ik heb al vaak genoeg ondervonden dat er geen grotere leugen bestaat (alhoewel Win7 toch al een verbetering is vergeleken met vroeger)

aangepast door Faziri
verduidelijking
Link naar reactie
Delen op andere sites

De afbeelding van je schijfbeheer is duidelijk.

Alles is in orde, je schijven zijn bruikbaar.

Die 15GB is je herstelpartitie, afblijven dus.

Die 1OOMB daar blijf je ook beter vanaf.

Je wil dus van de D- schijf 40GB vrijmaken en daar een nieuwe partitie van maken.

Bestanden geraak je daardoor niet kwijt hoor.

Maar met welke software wil je die bewerking uitvoeren?

Heb je partitie-software op je pc staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar ik weet dat Aeseus partition magic of zoiets naar het schijnt goed is. Ik gebruik in gevoelige gevallen als dit liefst wel alleen ingebouwde zaken en geen externe programma's als het niet nodig is, dat haalt een paar risico's weg...

De reden dat ik dit vraag is omdat ik mij vooral afvraag of ik misschien een uur ga moeten wachten tot Windows het uiteinde van D: heeft leegemaakt (door de bestanden fysiek te verplaatsen) of dat het de nieuwe partitie er gewoon tussenwringt. Voor zover ik weet kan het ook evengoed echt niks met de fysieke lay-out te maken hebben en is het alleen maar de bestandsorganisatie zoals die wordt voorgesteld aan de gebruiker die verandert, maar ja... Sommige dingen aan computers zijn ook voor mij nog mysteries omdat ik er nooit echt heb bij stil gestaan.

aangepast door Faziri
extra info
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ik dit moest aanpakken wist ik al, ik zit meer met de vraag of het wel volkomen veilig is.

Mag ik er dus vanuit gaan dat, hoe de indeling van D: er ook uitziet, Windows volstrekt veilig D: kan verkleinen zonder problemen met bestanden of andere zaken om je haar van uit te trekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alles correct wordt uitgevoerd, ja.

Heb zelf ook al schijven opgesplitst in partities, nooit problemen gehad.

De laatste tijd gebruik ik er acronis disk director voor. (betalende software)

Er bestaat ook gratis software, maar je geeft zelf al aan dat je weet hoe het te doen dus hoef ik hier niet dieper op in te gaan.

Veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ik dit moest aanpakken wist ik al, ik zit meer met de vraag of het wel volkomen veilig is.

Mag ik er dus vanuit gaan dat, hoe de indeling van D: er ook uitziet, Windows volstrekt veilig D: kan verkleinen zonder problemen met bestanden of andere zaken om je haar van uit te trekken?

Ik kan enkel antwoorden met als je het uitvoerd zoal in de handleiding je de D perfect kan verkleinen zonder gegevens kwijt te raken.

Een backup maken van die bestanden is altijd de beste beveiliging maar dan zal je over nog een andere schijf moeten beschikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de discussie terug geopend aangezien ik nu een probleem ben tegengekomen na de eerste stap en geen enkele site echt een oplossing biedt.

Ik heb dus gisteren de D: verkleind en zoals ik al verwachtte heeft het inderdaad een uurtje geduurd omdat Windows 40GB moest vrijmaken aan het uiteinde van D:. Afgezien van het feit dat het bang afwachten was, is alles daaromtrend goed verlopen en nu heb ik 40GB niet-toegewezen schijfruimte.

Maar nu...

Als ik op die 40GB klik en er een nieuw eenvoudig volume van wil maken, dan krijg ik die speciale wizard te zien waarin ik kan kiezen wat de formattering moet zijn e.d., geen probleem tot hiertoe. Helemaal na de laatste stap krijg ik echter deze waarschuwing:

th_Caution.jpg

Vraag me niet waar, maar ik had ergens duidelijk zien staan dat je hier nooit of te nooit ja op mag antwoorden. Ik heb dan wat opgezocht over dynamische schijven, al snap ik er nog niet veel van maar ik betwijfel dat een ja hier goed zou doen.

Wat ik tot hiertoe heb bijgeleerd hierover is het volgende:

-ik weet dat een schijf max 4 primaire partities kan hebben

-het enige verschil tussen een logische en primaire partitie is dat je op een primaire een OS kan zetten

-op een schijf kan je een extended partition zetten en "daarin" kan je 24 logische partities maken

Allemaal correct?

Wat ik mij nu dus afvraag:

-is het wel nodig dat D: een primaire is als ik daar toch nooit een noodgevallen-OS op ga zetten?

-waarom kan ik van die lege ruimte geen logische partitie maken? Ok er zijn al 4 primaire en dat is de limiet, maar ik moet hier een nieuwe logische hebben, dus ik zie niet in wat Windows hier nu weer zit te zagen over schijftypes

-ik heb nu Aeseus Partition Master maar voor een of andere reden geeft die mij nergens de mogelijkheid om van die niet-toegewezen ruimte een nieuwe logische partitie te maken. Moet er eerst nog iets anders gedaan worden?

Nu, ik kan me inbeelden dat het probleem het volgende is: volgens mij worden nieuwe partities standaard primaire, dus als ik een nieuwe partitie wil maken moet er eerst een plekje vrij zijn daarvoor. Bijgevolg neem ik aan dat ik dus eerst van D: een logische partitie moet maken en dat ik daarna zonder problemen de nieuwe G: kan maken. Die wordt dan eerst een primaire en moet ik dan maar omzetten naar een logsische.

Dat is gewoon wat ik ervan denk, maar ik weet hier niet veel van.

TL,DR:

-waarom laat Windows me niet gewoon een nieuwe logische partitie maken?

-en hoe kan ik dat oplossen?

Hartelijk dank als iemand kan helpen...

*trekt zijn haren uit bij het zien van de zoveelste farce van Windows*

aangepast door Faziri
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.