Ga naar inhoud

Partitie maken lukt me niet

Pascal123

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een computer gekocht waarin blijkbaar standaard de harde schijf is verdeeld in 4 partities: 1 partitie met Windows 7 1,8 TB, 1 recovery partitie van 30GB en dan blijkbaar nog 2 kleinere partities. Een 100MB NTFS en een 1 GB OEM-partitie.

Ik maakte een extra partitie van 500 GB (Niet-toegewezen) en so far so good.

Ik klik met de rechtermuisknop op de aangemaakte partitie om een nieuw eenvoudig volume aan te maken. Er start nu een wizard op. Hier geef ik op hoe groot het nieuwe volume moet zijn (500GB) en koppel deze aan een stationsletter. Daarna een volumenaam opgeven en de optie snelformateren aanklikken. Volgende.

Nu komt er een overzicht van de ingevoerde parameters. Voltooien.

Er komt nu een eerste melding: 'Door de geselecteerde bewerking worden de geselecteerde standaardschijven omgezet in dynamische schijven. Wanneer deze schijven eenmaal dynamisch zijn, is het niet meer mogelijk om een geïnstalleerd besturingssysteem vanaf een volume op deze schijven (behalve vanaf het huidige opstartvolume) op te starten. Weet u zeker dat u wilt doorgaan?'

Ik klik op 'ja' en dan krijg ik de melding: 'Er is onvoldoende ruimte op de schijf / schijven beschikbaar om deze bewerking te volttooien.'

Wat is er aan de hand? Waarom kan ik geen partitie maken? Wie kan mij helpen?

aangepast door Pascal123
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

1 recovery partitie van 30GB en dan blijkbaar nog 2 kleinere partities. Een 100MB NTFS en een 1 GB OEM-partitie.

Daar moet je afblijven want dat hebt je nodig.

Anders kan je uw computer of laptop niet meer naar fabriekinstelling terugzetten.

Ga naar configuratiescherm / systeembeheer / computerbeheer / opslag / volume

Maak een screen van zodat we kunnen zien wat er aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou het beste zijn.

Als je een eigen windows 7 dvd hebt dan kan je alle partitie verwijderen en opnieuw aanmaken.

Maar zoals het nu uitziet is dat noodzakelijk om het in fabriekinstelling terug te zetten.

Als je nu partitie maakt en je zet terug in fabriekinstelling dan zullen alle partitie opnieuw aangemaakt worden zoals het nu uitziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dat je partities maakt door een ander volume te verkleinen, en die vrije ruimte te gebruiken moet je toch er voor zorgen dat je eerst een backup maakt.

Maak als je die functie hebt ook recovery-dvd's.

Zoals stegisoft doorgaf die recovery- partitie en die oem- partitie en die 100MB daar moet je van af blijven.

Dan zou je de partitie waar windows 7 opstaat kunnen verkleinen en daar een bijkomende partitie van maken.

Maar wacht op het antwoord van de experts waarom het niet kan, want je wil je PC toch niet de soep in draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan met Partition wizard perfect je C schijf verkleinen en van de vrijgekomen ruimte een logische partitie maken.

Dit alles gaat zonder dataverlies.

Download en installeer Partiton Wizard Home (deze is gratis en voldoet perfect).

Start Partition Wizard op.

Selecteer de C schijf en kies in de linker kolom voor move/resize partition.

Je krijgt nu een venster waarin de C schijf is voorgesteld op een schuifbalk.

Je klikt op het rechter uiteinde van de balk en sleep het naar links tot het vakje unallocated space after ongeveer de waarde 500000 MB aangeeft (= 500GB) en klik OK.

Dan klik je op de vrijgekomen ruimte (unallocated space) en klik in de linker kolom op create partition.

In het tekstveld partition label geef je de naam van de partitie.

Bij create as kies je voor logical (staat normaal al goed), geef een drive letter (schijfletter) naar keuze en als file system kies je voor NTFS (staat normaal al goed) en klik op OK.

Je ziet nu 2 lijnen bij operations pending en onder het vakje met de pending operations zie je de knoppen Apply en Undo.

Misschien moet je de linker kolom even naar onder scrolle om de knoppen te zien.

Tot hiertoe is er nog niets gewijzigd aan je partities en kan je nog alles annuleren met undo en herbeginnen.

Als je zeker bent van de wijzigingen, klik je op apply en bevestig met yes.

Waarschijnlijk ga je nu een foutmelding krijgen omdat de partities in gebruik zijn.

Kies dan voor de optie restart now.

Partition wizard zal je systeem afsluiten en herstarten en bij het herstarten de wijzigingen aan de partities uitvoeren. Belangrijk is dat je de pc NIET afsluit zolang Partition Wizard bezig is. Wees geduldig want het kan even duren maar je kan de vorderingen volgen op het scherm.

Na het uitvoeren van de wijzigingen zal Partition Wizard je systeem opnieuw herstarten. Na deze herstart zijn je partities aangepast.

Veel succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.