Ga naar inhoud

weet niet waar mijn vraag thuis hoort,

Aanbevolen berichten

Hallo Kape,

als eerste heel erg bedankt weer voor al je hulp. Ik hoop dat ik die handmatige items goed heb verwijderd. Mijn pc doet het weer als van ouds.

toch heb ik nog een paar vragen als dat hier mag?

Is het raadzaam om NOD32 te verwijderen zoals Jack020 aan heeft gegeven en om dan avast te instaleren? malwarebytes is dat het zelfde als de link die ik van jou heb gehad? En is in mijn geval een trojan-killer een goed idee?

Ook heb ik nog een heel andere vraag, hoe belangrijk is het om je kast van je pc open te maken inverband met het stof? Moet je hier echt het stof uit halen? (ik kan me voorstellen dat er in de loop van tijd veel stof in komt, en nu las ik op de ned. kassa site dat hier vragen over werden gesteld.) Ik heb hier nog nooit stof weggehaald.

Ik zou het erg waarderen als ik op deze vragen jouw eerlijke mening mag ontvangen.

met vriendelijke groet Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Even de antwoorden :

1. NOD32 : indien je NOD32 als betalende versie hebt, zie ik niet meteen een aanleiding om dit te vervangen door een ander antivirusprogramma. Zeker niet als NOD32 niet vervallen is op dit moment. Mocht je er geen vertrouwen in hebben, dan is Avast een goed (en gratis) alternatief. Maar bij elk antivirusprogramma gebeuren er al eens ongelukjes, die niet noodzakelijk veroorzaakt worden door het programma zelf, maar soms ook door de gebruiker. Wat mij betreft : actieve NOD32 is OK.

2. Malwarebytes : dit is inderdaad te downloaden via de link die ik in een eerder bericht heb geplaatst. Dit programma is een aanrader om op geregelde tijden (eens per week of zo) eens te laten scannen naar malware op je PC.

3. Trojankiller : voor mij totaal overbodig. Bij het ontdekken van Trojans zijn er andere oplossingen om deze te verwijderen, zonder vooraf programma's te downloaden die je misschien nooit zal nodig hebben.

4. Stof : is een beetje een persoonlijke keuze. Soms kan stof aanleiding geven tot problemen en is het reinigen van de kast nuttig. Indien er geen problemen zijn, zou ik dat persoonlijk niet aanbevelen. Zonder ervaring loop je altijd het risico dat je eventueel tijdens het reinigen essentiële zaken zou raken, die de werking van de PC zouden kunnen beïnvloeden. En niet altijd in positieve zin.

Nu je PC weer werkt als vanouds, mag je nog het volgende doen om de restjes van de besmetting op te ruimen en de gebruikte tools te verwijderen :

Verwijder Combofix: Start -> Uitvoeren/Zoekopdracht en typ: ComboFix /Uninstall

Dit zal Combofix verwijderen + gerelateerde mappen en bestanden, herstelt de klokinstellingen opnieuw, verbergt de bestandsextensies, gaat verborgen bestanden en systeembestanden terug verbergen en maakt een nieuw herstelpunt.

Indien aanwezig mag je de map C:\Qoobox manueel verwijderen.

Download CCleaner.

Klik op “Download Latest Version” en dan start de download van CCleaner automatisch en gratis op.

Installeer het en start CCleaner op. Klik in de linkse kolom op “Cleaner”. Klik achtereenvolgens op ‘Analyseren’ en 'Schoonmaken'. Soms is 1 analyse niet voldoende. Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft. Klik vervolgens in de linkse kolom op “Register” en klik op ‘Scan naar problemen”. Als er fouten gevonden worden klik je op ”Herstel geselecteerde problemen” en ”OK”. Dan krijg je de vraag om een back-up te maken. Klik op “JA”. Kies dan “Herstel alle geselecteerde fouten”. Sluit hierna CCleaner terug af.

Wil je dit uitgebreid in beeld bekijken, klik dan hier voor de handleiding.

Het is aangewezen om de bestaande herstelpunten te verwijderen (daar zitten besmette herstelpunten tussen die je eventueel zou kunnen terugzetten) door systeemherstel tijdelijk uit te schakelen. Doe dit via Start -> Configuratiescherm -> Prestaties en Onderhoud -> Systeem -> Systeemherstel -> "Systeemherstel op alle stations uitschakelen" aanvinken. Toepassen en OK. PC herstarten en het vinkje terug weg halen.

That's it !

aangepast door kape
Link naar reactie
Delen op andere sites

maar ik heb een gratis versie van NOD32, misschien is dat ook de rede dat hij niet alles uitviltert.Toch maar avast proberen? of weet jij een betere gratis virusscan?
In dit geval (gratis versie van NOD32) helemaal eens met Kweezie Wabbit : ga dan maar voor de gratis Avast.
Link naar reactie
Delen op andere sites

oke bedankt voor het advies.

heb ik nog 1 vraagje,wanneer ik een scan laat doen door malwarebytes dan moet ik de resutaten bekijken en daarna, als alles is aangevinkt, verwijderen? haalt hij er dan alleen fouten vanaf?

ik ga nu NOD32 verwijderen en avast er op zetten.

gr.Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asus,

bedankt voor je tip.

was albezig met verwijderen, maar met NOD32 Removal tool de laatste restjes verwijderd.

heb Avast er nu op en heb een diepte scan laten doen.hij was 1.32 uur bezig en vondt 34 bedreigingen,die ik nu heb verwijderd.toen werdt aangeradern om een opstart scan te doen,na het herstarten. dit heb ik ook gedaan en toen kwamen er nog div. meldingen van besmettingen.alles wat werdt gevonden heb ik nu weer verwijderd.

Ik ga nu Ccleaner laten lopen,ben benieuwd of die ook nog wat vindt.

Ik laat het wel weten.(heb zelf nooit geweten dat er zo veel mis kan zijn met je pc)

gr.Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.