Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Sinds een paar dagen start mijn pc niet- of traag op : na het indrukken van de knop tracht windows xp op te starten, dikwijls lukt dit pas na een paar keer. Geregeld lukt het enkel in de veiligheidsmodus.

Soms gaat het dan weer vanzelf.

Soms zijn er rare geluiden te horen aan de schijf (getik).

Kan iemand mij helpen??

Grt, Coldplay

Geplaatst:
Soms zijn er rare geluiden te horen aan de schijf (getik).
Over de oorzaak van je probleem heb ik geen idee, maar als je harde schijf begint te tikken, zou ik alvast zo snel mogelijk beginnen met het in veiligheid brengen van je gegevens via backup of image. Je weet maar nooit met haperende schijven.
Geplaatst:

het getikt van de schijf kan vaak aantonen dat deze op[ zijn laatse poten loopt.

slim dus (zoals gezegd hierboven) om te een backup van uw bestanden te maken.

zou hierna een nieuwe schijf gaan halen en in de plaats zetten van de oude schijf.

Mv.Gr

Yannick

Geplaatst:

Als het aan de schijf ligt moeten er reeds leesfouten zijn door beschadigde sectoren.

Haal er eens een hdd testtool over, een van de fabricant, of andere, ik ben zeer tevreden over hdd tune, er zijn meerdere programma's voor.

Als de schijf bij meerdere tools ok blijkt is er misschien een ander probleem, dat bekijken we later dan weer.

Soms gebeurt het wel eens dat zo een geluid word veroorzaakt als er een draad is losgekomen in de case, die in de buurt van een fan (ventilator) hangt, kijk dat ook eens na.

Een defect cd of dvdstation veroorzaakt soms ook storing, zeker als je bios ingesteld is op 1st boot cd rom., koppel dat terwijl je bezig bent los, kijk wat hij dan doet.

Geplaatst:

wat u zegt is niet altijd correct.

een van mijn schijven begon ook te tikken, heb snel backups gemaakt en derna door laten draaien om te zien wat er zou gebeuren.

geen errors, maar hij kapte der op een gegeven moment wel in een keer mee.

hartstikke dood natuurlijk.

een scan kan natuurlijk geen kwaad en is dan ook wel te proberen, maar ik zou wel van alles een backup maken

Geplaatst:

klopt Yannic, maar ik doelde op het niet opstarten van de pc.

Dat schrijf ik toe aan ontbrekende bestanden door slechte sectoren.

Een schijf kan er altijd mee kappen, ook zonder tikken vooraf, maar als het bvb de cd rom is die tikt kan deze ook storen, had ik laatst nog op een ander forum, die jongen was er heilig van overtuigd dat het de schijf was tot hij de cd rom verving, de schijf kreeg ten onrechte de schuld, dat wil ik hier voorkomen.

Daarom ook hab ik dat vermeld in mijn vorige post.

Geplaatst:

aha, nu snap ik wat u bedoelt.

dat is snel te merken of het de dvd/cd speler/brander is.

gewoon even loskoppelen en kijken of het nog steeds de schijf is die u hoort.

als de kast dan toch open is kunt u beter horen of het echt de HDD is die tikt, of misschien een ander stuk bewegend hardware (denk aan een ventilator)

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.