Ga naar inhoud

MySQL

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb MySQL geïnstalleerd op mijn Dektop en deze communiceert met mijn lokale (dynamische) PHP website. Ik wil nu alles over naar de server. Mijn website kan ik gewoon overzetten via ftp maar hoe moet ik de DB overzetten?

EDIT: Ik kan enkel mijn pagina's bijwerken via ftp (ftp://kfcherenthout.be). Ik zou niet weten wat het adres van de web-applicatie is waar ik mijn website kan beheren...

Alvast bedankt

aangepast door JorenWillems
Link naar reactie
Delen op andere sites

weet je zeker dat je website een database gebruikt? Het lijkt mij namelijk niet als ik zo het een en ander zie.

Mocht je website WEL een database hebben moet je in je huidige database alle tabellen exporteren (mysql-dump) en terug importeren in je nieuwe database.

Dat is heel makkelijk te doen als je phpmyadmin kan gebruiken op beide mysql servers.

Mocht je de volledige laatste nieuwe versie van mysql hebben gedownload en geinstalleerd dan kun je beter eerst een korte handleiding doorlezen hoe databases nou werken. Want om een database te kunnen maken/benaderen moet je eerst een connectie leggen en dan kun je een database aanroepen/maken.

Ik hoop dat je de makkelijke versie van mysql hebt geinstalleerd, want dan hoef je alleen maar phpmyadmin te downloaden en in te stellen en dan kun je je databases beheren.

Ik hoop dat je hier al wat aan heb. Maar zoals ik al in het begin zei, volgens mij gebruikt je website geen database(s).

Groeten,

Leroy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leroy

Neen, de huidige website gebruikt idd geen DB. Ik ben hem momenteel aan het aanpassen voor het nieuwe seizoen en zou graag een DB gebruiken. Mijn is eigenlijk de volgende:

Wanneer ik inlog via ftp krijg ik 2 mappen te zien nl 'www' en 'db'. In de 'www' map staan al mijn php documenten en de map 'db' is leeg. Hoe kan ik nu mysql installeren/kopieren naar die db map?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je geen Database hebt, dan hoef je die ook niet over te zetten.

Weet wel dat wanneer je een database wilt gaan gebruiken je daar ONTZETTEND veel tijd in moet steken in verband met de beveiliging.

Het is niet zomaar dat je een paar pagina's maakt en die opslaat in een database dat je die dan gewoon normaal kunt uitlezen als html pagina's.

Je moet veel PHP code schrijven om met een database te werken.

Wil je uiteindelijk toch een database gebruiken moet je het ip-adres van de database computer/server weten. In je database server moet je een nieuwe database instance starten/maken. In die database instance maak je een gebruiker aan en koppel je die gebruiker met een database. In die database kun je dan tabellen aan gaan maken en die gebruiken voor op je website.

Deze database en database instance kun je aanmaken via windows (mysql applicatie) of via phpmyadmin. Dat is een webapplicatie die je kunt downloaden en installeren om databases mee te beheren via een webinterface.

Als je dit allemaal hebt gedaan, dan kun je aan de slag om je database te vullen met gegevens. Een voorbeeld van zulke gegevens kan zijn:

menunaam = "home"
titel = "test titel"
active = "yes"
content = "dit is de inhoud van de website <br> hier heb ik net een enter neergezet. Dit is <b>dik</b> gedrukt."
order = "3"

Wanneer je je database hebt gevuld kun je aan de slag om je data op je website te laten tonen. Als eerst moet je een connectie opstellen naar de server met een ip-adres, gebruikersnaam en wachtwoord. Als de server je toelaat, dan moet je een database selecteren (allemaal via php code).

Wanneer je dat gedaan hebt, dan kun je de gegevens op de juiste manier uitlezen en op de juiste plaats zetten in je website.

En hoe kun je er voor zorgen dat op de juiste pagina de juiste gegevens komen te staan?

dat kun je dan weer via de adres balk doen. bijvoorbeeld: index.php?pagina=home

In je php code zet je dan weer dat hij moet luisteren naar _GET['pagina']. En de waarde die erachter staat is de menunaam in je database. Je moet er dan wel voor zorgen dat je menunaam uniek is.

Als je nog niet veel van databases en/of php snapt zou ik je eerst verdiepen in php en daarna pas in databases.

goede websites waar je veel informatie kunt vergaren heb ik hieronder even opgesteld.

PHP: Hypertext Preprocessor (php codes)

W3Schools Online Web Tutorials (php, mysql, ajax, enz enz enz)

Handleiding HTML - De Nederlandse informatiebron op het gebied van HTML en CSS (html/xhtml leren)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Groeten,

Leroy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leroy, bedankt, ik heb al redelijk wat ervaring met PHP. Ik heb het gehad op school, maar toen werd de db opgezet door de school zelf en moesten wij enkel connectie maken en communiceren (select, update, insert, delete) met de db. Ik zal de domeinbeheerder eens contacteren om te vragen of het überhaupt wel mogelijk is om op dit domein met een db te werken. In ieder geval bedankt voor je info, het heeft me verder geholpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.