Ga naar inhoud

PHP update file

Aanbevolen berichten

Hallo

Ipv met een db te werken, wil ik het eens proberen met txt files. Stel ik heb een txt file met inhoud:

joren willems

kastanjelaan 55

2200 herentals

Ik zou nu graag het txt file updaten door '55' te vervangen door '100'. Kan dit? zo ja hoe?

De bedoeling is om later voor de website van mijn club voor elke speler een dergelijke file bij te houden (aantal doelpunten, gele kaarten, etc) waar ik dan gegevens kan selecteren, update, inserten, ... net zoals bij een database...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kun je beter net zoals een database te werk gaan.

Dan heb je bijvoorbeeld een txt bestandje genaamd spelers.txt

Hier staat dan hetvolgende in:

voornaamA|achternaamA|straat|nummer|postcode|plaats
voornaamB|achternaamB|straat|nummer|postcode|plaats
etc.etc

elke regel staat dan voor een nieuwe speler.

Elke regel lees je uit als een string maar deze laat je exploden met als splitter het sluis teken (|).

elke regel wordt dan een array met 6 waardes.

0 = voornaam

1 = achternaam

2 = straat

3 = nummer

4 = postcode

5 = plaats

Deze gegevens kun je dan weer op de juiste plaats plaatsen binnen php.

Een voorbeeldje van zo een script (even snel uit het hoofdje):

$spelersfile = "spelers.txt";
if($handlespelers = fopen($spelersfile, "r")){
   while($line = fgets($handlespelers)){
       $speler = explode("|", $line);
       $voornaam = $speler[0];
       $achternaam = $speler[1];
       $straat = $speler[2];
       $nummer = $speler[3];
       $postcode = $speler[4];
       $plaats = $speler[5];

echo "<p>";
       echo $voornaam. " " .$achternaam. "<br />";
       echo $straat. " " .$nummer. "<br />";
       echo $postcode. " " .$plaats. "<br />";
       echo "</p>";
   }
}

met dit stukje code zou je elke speler die op elke regel staat in een eigen blokje kunnen plaatsen.

om nu een stukje aan te passen ben je ERG veel werk kwijt. Dat zou ik ook zo niet uit mijn hoofd kunnen typen.

Het beste is denk ik om toch met databases te werken.

1. de data is niet zomaar uit te lezen door bezoekers, wat wel kan bij txt bestanden

2. het is een stuk minder code schrijven

Een nadeel is dat je wel SQL codes moet kunnen schrijven. Maar dat leer je vrij snel.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Leroy

Link naar reactie
Delen op andere sites

aah okee.

Ik kan je alleen vertellen dat het opslaan van data in tekstbestandjes of wat dan ook zeer onveilig is.

Stel dat hier encrypted wachtwoorden in staan, zijn deze gewoon uit te lezen. De zogenaamde 'hacker' kan dan de wachtwoorden decrypten en heeft zo de wachtwoorden te pakken.

Dat is maar één voorbeeld. Het is ook stukken langzamer dan een query naar een database te sturen en de reactie terug te verwachten.

Het is allemaal wel mogelijk, maar is niet optimaal. Voor simpele dingen zoals bijvoorbeeld een gastenboek zou het natuurlijk wel kunnen.

Groeten,

Leroy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.