Ga naar inhoud

PC geeft spontaan harde reset


Rens100

Aanbevolen berichten

Sinds september 2010 heb ik een nieuwe PC, een HP Paviljon. Sinds ongeveer een maand heb ik dat de PC regelmatig volledig spontaan een soort harde reset geeft. Je hoort ineens 'click' in de kast en alles vliegt op zwart. Staat dus even een halve seconde of zo zonder stroom. Meteen daarna begint de PC weer aan de opstart.

- Het gebeurt nooit als de PC volledig in stilstand is (er niemand mee bezig is). Als je achter de PC zit dan kan het op ieder willekeurig moment gebeuren. Het lezen of schrijven van een email, wat browsen op internet, kinderen die een spelletje spelen, gewoon de muis even over de desktop bewegen, noem maar op. Het lijkt dus niets te maken te hebben met een bepaalde handeling die wordt uitgevoerd.

- De frequentie van optreden zou ik schatten op eens per dag maar is verder volstrekt willekeurig. Soms treedt het 3 dagen niet op, een andere keer maak ik het weer 3 maal op een dag mee.

Mijns inziens is dit dus een hardwarefout en ligt het niet aan iets 'raars' in Windows 7 of zo. Ik heb uiteraard nog (pick up en return) garantie maar vraag me af hoe hier mee omgegaan zal worden. De fout is niet reproduceerbaar. Ik zie ze al de PC aanzetten en na 2 dagen concluderen: niets mis mee (wat logisch is want ik stelde al dat er in ruststand niets gebeurt). Maar ik zie ze ook niet 2 dagen actief ermee werken om te wachten tot de fout een keer optreedt. Mijn vrees is dus dat ik de PC na een maand of zo weer terugkrijg en dat de fout er gewoon nog in zal zitten.

Mijn vraag is dus of iemand een idee heeft hoe een reparatiebedrijf met een klacht zoals boven omschreven om zal gaan. Zouden ze daar iets mee kunnen of is het verspilde moeite?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem lijkt opgelost! Ik kreeg van iemand de tip om de PC eens open te maken en te onderzoeken of er stof in de kast zat. Gedaan en jawel, er zat stof in....... Ongelooflijk, de 3 roosters van de voeding zaten compleet dicht met een flinke laag stof. Ook de andere roosters zaten dicht. Dus maar voorzichtig de stofzuiger in lage stand er op gezet en goed schoon gemaakt. Sindsdien is het probleem niet meer opgetreden. Een warmteprobleem dus. Heb ik in 25 jaar computerervaring nog nooit meegemaakt. Maar ja, PC'tjes worden warmer en warmer he...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.