Ga naar inhoud

schijfdefragmentatie doet raar (help!)

xJanine

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik weet niet waar deze vraag bij hoort, dus sorry daarvoor als ik verkeerd zet.

maar sinds paar weken lukt " schijfdefragmentatie" niet echt. ik klik dat

op "nu defragmenteren.. en dat doet hij heel even iets en dan kap hij hem weer

af. het moet toch minuten,uren duren ? waarom stop hij hem dan.

schijfprobleem.jpg

hopelijk snappen jullie het probleem met het plaatje erbij.

groeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Hebt u een SSD schijf of een gewone harde schijf? SSD schijven mogen niet gedefragmenteerd worden.

2. Doe ook eens een schijfcontrole zoals hier (KLIK) uitgelegd staat. Beschadigde clusters kunnen er voor zorgen dat schijfdefragmentatie niet goed zijn werk kan doen.

3. Lukt het in Veilige modus? (f8 drukken tijdens opstarten).

4. Als het vroeger wel goed ging, en enkele dagen niet meer, kan u proberen om een herstelpunt terug te plaatsen. Hier (KLIK) leest u hoe dat moet.

Normaal staat defragmenteren automatisch op "gepland" (bij gewone harde schijven). Je kan dit best zo laten staan en het vinkje niet weghalen. Je moet ook niet gaan combineren en automatisch defragmenteren aan laten staan en zelf een paar keer manueel defragmenteren.

Ook is het af te raden meerdere defragmentatieprogramma's door elkaar te gebruiken (indien je dat zou doen).

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook zijn dat je zo vaak een defragmentering doet, dat er van fragmentering geen sprake is.

Dan wordt er ook geen defragmentering uitgevoerd, of duurt het maar heel even.

Het is ook niet nodig om het vaak uit te voeren, jr harde schijf kan er alleen maar sneller slecht van worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga via Start/Alle programma's/Bureau-accessoires en in deze map rechtsklik je op Opdrachtprompt waarna een submenu opent en dan kies je voor Als administrator uitvoeren waarna volgend venster verschijnt

post-24526-1417704436,242_thumb.png

In dit venster typ je het volgende (enkel de vet gedrukte tekst)

defrag C: /a /v en druk op enter waarna de schijf geanalyseerd wordt.

Als de analyse voltooid is krijg je volgend rapport in dit zelfde venster

post-24526-1417704436,2853_thumb.png

Bij mij word er gemeld "U hoeft dit volume niet te defragmenteren"

Lukt dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

xJanine,

Je wordt al goed geholpen van enkele mensen. Ik wil niets kortsluiten, maar je kan zeker in dit venster, na system32< het volgende ingeven: C: /f /r (vergeet de spaties niet). Je C: drive wordt gechekt én gerepareerd. als het voorbij is best altijd exit typen om het venster goed te sluiten.

Hopelijk vinden de andere helpers dit goed. Kwaad kan het in alle geval niet.

m.v.g., | WW

Link naar reactie
Delen op andere sites

De juiste instructie is chkdsk /r en dan enter drukken.

Je gaat waarschijnlijk een melding krijgen dat de scan niet kan uitgevoerd worden omdat het volume in gebruik is en de vraag om de scan uit te voeren bij de volgende opstart. Typ dan y om te bevestigen.

sluit alle toepsssingen en herstart de pc om de scan uit te voeren.

Na de scan zal de pc verder opstarten en kan je de defrag instructie opnieuw ingeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.