Ga naar inhoud

Kan Computer alleen in veilge modus opstarten


PeterDV

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik probeer een al wat oudere computer aan de praat te krijgen wat me tot nu toe nog niet is gelukt. Misschien heeft iemand nog wat suggesties.

het probleem is dat hij alleen (bij windows xp) in de veilige modus opstart. Nu heb ik eerst de bios batt vervangen die was leeg. Daarna alles opnieuw uitgeblazen aangedrukt ed. Daarna heb ik geprobeerd Ubuntu te installeren. Hij begint wel met installeren maar an een tijdje zie ik alleen grijze blokjes. Bij een nieuwe Windows XP installatie loopt hij eerst ook goed echter nadat hij bezig is wordt het beeld nu en dan zwart met steeds langere tussenpozen. Nadat hij klaar is bij de herstart lukt het hem niet 'normaal'op te starten eerst loopt hij vast en begint zichzelf opnieuw op te starten daarna ziet windows een fout en krijg je de keuze 'veilige modus' of normaal (die het dus niet doet). Het ligt overigens niet aan de hd.

Waarschijnlijk is het de bios. Deze heb ik gereset (misschien is het eerder mis gegaan omdat de batt leeg was en iemand iets of windows wat verkeerds heeft geinstalleerd dat probleem heb ik met een andere comp van mij gehad maar die liep na een nieuwe installatie weer prima). Ook heb geprobeerd de bios via een cd te laden maar ook dan is er geen verschil.

Heeft iemand misschien een idee wat ik nog zou kunnen proberen? Ik heb een ASUS P4DX P4P800 moederbord.

Ik ben overigens een behoorlijke leek op hardware gebied.

groet PeterDV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ik biosagent heb gebruikt bleek dat de LAN niet werd herkend/ondersteund (geel uitroepteken). Nu heb ik via een bijgeleverde cd deze handmatig toegevoegd (gokje aangezien ik niet precies wist welke). Dat leek een oplossing ik kon updates van WXP installeren. Overigens ik heb nog steeds geen contact met internet. Helaas ook na die herstart is het niet gelukt.

Kan het zijn dat al eerder bv via een virus de bios zo beschadigd is dat hij daar nog steeds last van heeft? En dat een verkeerde LAN instelling (ook de audio heeft zo'n conflict) de oorzaak kan zijn?

Ik ben nu van plan de bios te updaten maar het vervelende is dat ik niet precies weet welk model ik moet kiezen. In het instructieboekje staat dat ik de ASUS P4P800 heb dat zou deze moeten zijn. ASUSTeK Computer Inc. -Support- Technical Documents P4P800

Echter bij "managing and updating your BIOS" staat ASUS P4SDX Motherboard dan moet ik deze hebben:

ASUSTeK Computer Inc. -Support- Knowledge P4SDX

:hmmmm:

groet PeterDV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

helaas geen reacties. Enfin dan maar een andere vraag over een bios update. Na moeizaam geworstel heb ik dan het juiste moederbord. Nu heb ik het volgende probleem. Het is me gelukt via de instructies: ASUSTeK Computer Inc. -Support- Technical Documents P4P800 Deluxe een backup te maken van mijn oude bios. Echter het installeren van de nieuwe bios lukt me niet. Ik gebruik niet de hierin vermelde bupdater maar Afudos dus het commando C:\>afudos /oOudeBios werkt. Echter C:\>afudos /pc /g

om in dat scherm te komen werkt niet. Ook dat eerste scherm bij de backup heb ik niet gezien (Dat zal wel aan afudos liggen). De bestandsnaam van de nieuwe bios is P4P81019.rom Wie weet wat ik moet doen? Waar staan die /pc /g eigenlijk voor?

Alvast bedankt

groet PeterDV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de bios te updaten moet je update P4P800 Deluxe Beta BIOS 1021.006 downloaden.

Je zet het op usb-stick

Dan start je de computer op en ga naar de bios om de usb-stick als eerst boot te zetten.

Druk op F10 en dan Yes klikken

Dan moet je gewoon wachten tot je op de scherm ziet dat het gelukt is.

Afudos hebt je niet nodig.

Voor de lan moet je 3Com Gigabit LOM (3C940) Driver V1.00.00.0046 for Windows nemen.

Dan naar de aparatenbeheer gaan en op de gele teken dient je met de rechtermuisknop op stuurprogramma wijzigen en ga naar de download map en windows zal de inf herkennen en uw lan installeren.

Nota: de zip bestand die je download moet je wel met de rechtermuisknop op uitpakken klikken.

Ik heb toevallig dezelfde moederbord.

Mits je ook een goede videokaart hebt kan je windows 7 installeren mits je virtuele geheugen vergroot.

Ubuntu werkt niet op uw moederbord maar wel Kubuntu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Stegisoft

bedankt voor je reactie alvast. Ik heb het meteen geprobeerd maar helaas lukte het bij mij niet. Eerst iets vreemds. Ik moet mijn hd loskoppelen anders krijg ik mijn usb niet te zien als 'bootable'. Maar boot ik hem op met mijn usb stick dan krijg ik alleen een 'disk error' melding. Het bestand moet echt op .006 eindigen? Komt het misschien omdat ik dus de hd heb losgekoppeld?

Ik heb de LAN geupdate (in de veilge modus dus) maar ik krijg nog geen verbinding. Morgen probeer ik maar weer eens. In ieder geval bedankt voor je reactie!

groet PeterDV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet niet de harddisk ontkoppelen.

Wel de usb-stick aansluiten, computer opstarten en dan naar de bios gaan anders ziet de bios de usb-stick niet.

Er staat wel niet usb maar er staat iets anders maar ik kan de naam niet direct opkomen.

Normaal staat het bij tab boot dit: cdrom, harddisk en nog iets en dat is usb-stick

Usb-stick moet wel fat32 zijn.

Nota: je kan geen drivers installeren in veilig modus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nota: je kan geen drivers installeren in veilig modus.

Maar dat is dus een van de problemen. Ik kan W/XP niet volledig installeren omdat hij na het eerste deel van het installeren opnieuw opstart (standaard) en daarna vastloopt. Vervolgens (omdat Windows 'onverwacht' afsluit) kan ik alleen in de veilige modus opstarten. Start ik hem dus weer op dan loopt hij weer vast etc etc. :argh:

Dus ik kan alleen de bios updaten via -wat ik het eerder vermelde- dos installeren wat dus niet lukte. Maar ik ga vandaag weer eens aan de slag. Overigens ik hoorde van de vorige eigenaar dat hij idd met een virus te kampen had ik vermoed nu dat daar ergens iets is foutgegaan.

maar bedankt voor je reacties Stegisoft! :-)

groet PeterDV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk ben ik erachter hoe ik de bios moest installeren dus /afudos/iP4P81019.rom Tja waarom ze dat er nou niet eenvoudig bijzetten op asus :hmpf:

Maar helaas het heeft niet geholpen ergens tijdens de W/xp installatie krijg ik een vreemd paars scherm en loopt hij tijdens het installeren weer vast. Overigens in systeembeheer is het gele uitroepteken van overige apparaten weer terug en dus ook Ethernet en Multimedia-audiocentre.

Ik denk dat de mobi toch gewoon stuk is dan. Ik zal eens op zoek naar die drivers.

groet PeterDV

aangepast door PeterDV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.