Ga naar inhoud

Externe HDD werkt niet meer


Aanbevolen berichten

Hey, ik ben nieuw hier en had een vraagje. Ik heb een Externe HDD van WD en nu was deze van de week van de pc gevallen en nu werkt deze niet meer. Ik krijg hem nie zichtbaar (soms na enkele minuten onder een andere naam) en ik zie het lampje gaan dat hij wel draaid. Sluit ik hem aan op de laptop en start ik deze terug op dan doet hij niks zolang de externe is ingestoken. Wat kan er aan zijn en als deze werkelijk kapot is, wat kan ik doen om mijn bestanden terug te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een harde tik tegen of op de harde schijf kan genoeg zijn om deze te beschadigen.

Stond de HD aan toen deze viel?

Misschien als je de HD uit de behuizing haalt en ze rechtstreeks in een pc kunt hangen, tot je dan nog toegang tot je HD hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij stond niet aan. Mijn vriendin was met haar schoen achter de kabel blijven hangen en zo de grond op getrokken.

Ik hoop echt dat de bestanden niet weg zijn want ben al veel verloren na de crash van mijn vorige slaafschijf en heb daarom een externe gekocht om op safe te spelen,..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er niet echt goed uit vrees ik, maar je hebt een kleine kans dat alles nog niet verloren is. Het zou nog kunnen dat de schijf zelf nog oké is, maar dat de electronica van de drive of de box beschadigd is. Er zou ook een connector losgekomen kunnen zijn.

Ik zou om te beginnen de drive uit de externe box halen en rechtstreeks op je PC aansluiten als dat kan. Je zei dat de drive nog draait, dat is iets dat je kan horen en voelen. Normaal als een drive opstart wordt de TOC gelezen, je voelt dat normaal en je hoort het ook.

Als de drive draait en een aanhoudend tikkend geluid geeft is hij meer dan waarschijnlijk stuk. De kans om er nog bestanden af te halen is erg klein, of je moet beroep doen op speciale labs die dit soort werk doen, maar dat kost je duizenden euro's, dus waarschijnlijk geen optie.

Er zijn wel een paar software pakketten op de markt die soms een gedeelte van de gegevens kunnen terughalen door de schijf sector per sector te lezen, en zo de inhoudstafel (TOC) terug gedeeltelijk opbouwen. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, misschien iemand anders op het forum wel.

Moraal van het verhaal, het is gewoon van levensbelang dat je van alle files die je niet wil kwijtspelen, minstens twee kopijen hebt op totaal onafhankelijke media. Vele mensen denken bijvoorbeeld dat een RAID mirror veilig is, maar hoewel de data dubbel worden weggeschreven kunnen de twee schijven toch tegelijk kapot gaan (bv door de box zelf).

Hetzelfde voor een externe schijf. Je moet eigenlijk twee kopijen houden en de drive die de kopij bevat loskoppelen en ergens anders veilig wegbergen na elke backup.

Door het feit dat schijven steeds meer capaciteit hebben worden ze ook kwetsbaarder, en we slaan hoe langer hoe meer niet te vervangen dingen op. (Foto's, muziek, etc).

Ik hoop dat je toch nog een beetje geluk hebt in dit geval.

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het deels met andere schrijvers eens in dit topic. Het is wat mij betreft wel duidelijk dat de casing een flinke tik heeft gehad, en waarschijnlijk niet meer werkt. Anders zou die in ieder geval direct herkend moeten worden. Of de schijf nog werkt, durf ik zo niet te zeggen. Als de schijf inderdaad zonder spanning stond, is de kans klein dat deze fysiek beschadigd is. Ik zou inderdaad proberen deze eens aan te sluiten in een PC. Eerst alleen met de spanning, en dan goed luisteren. Als het goed is, hoor je hem opspinnen (beginnen met draaien), en daarna hoor je iets in de schijf bewegen, een licht zoef-zoef geluidje dat snel weer is verdwenen, maar de schijf blijft draaien. Dat is als hij goed werkt. Sluit dan ook de data-kabel maar aan en kijk of je verbinding met de schijf krijgt.

Mocht hij wel gaan draaien, maar je hoort 3x het zoef-zoef geluidje en stopt de schijf met draaien, of in het geheel geen zoef, maar een stel tikken, trek dan de spanning er meteen af en doe er zelf niets meer mee. De kans dat er dan een fysieke schade is, is zeer groot. De kans op herstel is vrij laag, maar niet 0. Ik ken de mensen die in het eerder aangeraden bedrijf werken (heb er zelf gewerkt), en zij zijn echt in staat om bijna alles te doen om uw gegevens terug te halen. Dit zal een reparatie zijn van tussen de 700 en 1100 euro (als ik de prijzen nog goed in m'n hoofd heb), maar alleen als het mogelijk is. Ga er wel vanuit dat de schijf zelf verloren is, en alleen een bedrijf als RSE of Ontrack zal in staat zijn je gegevens te redden.

Sorry voor het slechte nieuws.

PS. Deze geluiden gelden alleen voor moderne WD-schijven, dus lang niet alle hardware-beschadigingen leveren dit geluid. Fuistregel: ratels, harde klikken en schuurgeluiden zijn nooit goed! Speciaal voor WD: 3 duidelijke tikken = problemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.