Ga naar inhoud

Vista vs 7

daphne81

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een laptop overgenomen van mijn schoonvader (= computer-analfabeet) en ben er achter gekomen dat hij Vista en windows 7 beide op de laptop heeft geinstalleerd. Als ik de laptop opstart krijg ik een MSDos scherm waar ik kan kiezen tussen deze 2.

Volgens mij is hierdoor dit ding vreselijk langzaam. Eigenlijk wil ik alleen Vista erop. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Alvast bedankt!

groetjes,

Daphne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Daphne,

Het feit dat er twee operating systemen op de PC staan, gaat niet noodzakelijk een negatief effect hebben op de prestaties aangezien je er altijd maar één tegelijk gebruikt. Het is dus niet (zoals je wel hebt bij zogenaamde virtuele machines) dat je twee systemen boven opeen draait. Het kost natuurlijk wel schijfruimte.

Hoe raak je van één van beide vanaf ?

Dat is iets complexer, omdat het ervan af hangt hoe ze geïnstalleerd zijn. Als ze beiden volledig apart staan, dat wil zeggen op verschillende partities van de schijf daan is het relatief simpel. Staan ze beiden op de c:\ drive dan is het iets delicater, want dan loop je kans om gedeelten van een systeem te verwijderen.

Als het op een PC gaat waar nog niets van jezelf opstaat en je heb installatie DVD van VISTA of WIN 7 en een geldige licentie dan kan je een herinstallatie overwegen. Dat is eigenlijk het eerste wat je zou moeten weten.

Maar zoals gezegd, het enige wat je gaat winnen normaal genomen is schijfruimte. Het natuurlijk wel kunnen dat de beide installaties "vervuild" zijn, in dat geval is een "schone" installatie de beste optie.

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat daphne Vista vroeg ;-)

Maar je hebt een punt, als beiden beschikbaar zijn kan je eigenlijk net zo goed Win 7 nemen, dat is in het algemeen stabieler, maar geeft wel al eensmeer compatibiliteits problemen.

Het belanrijkste is wat ze beschikbaar heeft, en uiteraard wat ze verkiest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.