Ga naar inhoud

netwerk raad gevraagd

rudi d.

Aanbevolen berichten

ben op zoek om een netwerksituatie optimaal aan te maken, daarom raad gevraagd van mensen die hier ervaring mee hebben.

Voor de bediening van een cnc machine zijn vele standaard programma's, maar moeten er ook meerdere per project geschreven worden.

Dit aanmaken van de programma's gebeurt ofwel thuis op laptop (PC1), ofwel op bureel (PC2).

Deze moeten dan doorgestuurd worden naar de machine zelf (PC3), deze staat dicht bij het bureel en is met een utp kabel makkelijk te verbinden.

Bij het gebruik van de machine moet er soms aanpassingen gebeuren aan het programma, dus dient deze data voor alle veiligheid op alle pc's gelijk te zijn. Ik zie al voor mij een over en weer overzetten via stick, met alle problemen van vergeten uit te voeren in mijn achterhoofd

Dus dacht ik dit in een netwerk te doen met 1 centraal punt van de data. Misschien gebruikmakend van een nas server waar alle pc's (behalve de machine) zijn aangesloten om regelmatig (PC2 = dagelijks) backups te maken.

Maar ga ik door het gebruik van deze server niet heel de boel vertragen, en waar neem ik dan een backup van de data van dit alles als deze alleen op de nas server staan.

Of moet er nog een andere server komen?

Als de pc van de machine in een netwerk ligt, moet ik hier voor alle veiligheid ook een anti-virus installeren, ook al staat hij niet in verbinding met internet?

Je ziet, vele vragen, van netwerk heb ik niet veel ervaring en hoop op deze manier wat wijzer te worden.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gezien zal CNC programma die je maakt opslaan op uw eigen harddisk.

Maar je kan ook opslaan op de NAS

Dat is eenvoudiger.

Wel steeds dubbel zetten op de NAS na een werkdag.

Bijvoorbeeld naam.cnc en naamreserve.cnc en je werkt altijd met naam.cnc

Zo doen we dat ook.

We kunnen dan vanuit welke computers of laptops onze database bereiken.

U vraag of de NAS de boel niet gaat vertragen is een goede vraag.

Ik weet niet hoe groot de programma (die je maakt) is want je dient het telkens van de NAS op te vragen.

Via de kabel gaat dat vlug maar draadloos is dat minder vlug doch we werken draadloos.

Je hebt totaal geen anti-virus nodig als je geen internet hebt.

Je dient wel wanneer je weer wijzigd aan het programma dat je s' avonds minstens een losstaande backup maakt van de NAS

Ik doe dat zo:

De ene dag van NAS naar Usb-stick en de andere dag van NAS naar externe harddisk.

Maar dat geldt ook zoals je nu werkt op pc of laptop.

Wijzelf hebbben Qnap als NAS met 4 harddisk van 2 TB

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

de grootte van het programma lijkt me geen probleem, en de meest gebruikte pc's zijn bedraad.

Maar waarom eigenlijk de reservenaam op de nas? Dan neem je dubbel zoveel plaats in op de schijf (1TB conceptronic).

Nu nog eens zoeken om automatisch te back-uppen, want anders vergeet ik dit al eens. En dan van de nas naar ergens anders, is zowat een omgekeerde wereld.

Doe de back-up met syncback, vroeger met w2000 ging dit automatisch, maar vanaf XP moet je telkens het wachtwoord ingeven. Indien iemand een goed backup prog kent die eens het ingesteld is alles automatisch doet mag men dit altijd meegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reserve naam geeft ik steeds op want als je aan programmeren ben en uw programma blokkeert door een foute code dan hebt je een reserve.

Maar er kan ook altijd iets mislopen van pc naar Nas en dan moet je het bestand verwijderen om verder te kunnen werken.

Dan is het goed als je reserve hebt.

Volgens mij kan je in synback ook wachtwoord opslaan:

1. Download de freeware versie van SyncBack.
  2. Dubbelklik op het gedownloade bestand, en op SyncBack_Setup_NL in de zip.
  3. Na het installeren wordt gevraagd of je een profiel wil aanmaken? Kies 'Ja'.
  4. Kies 'Backup' maken.
  5. Geef het profiel een naam: Wekelijks.
  6. Kies bij Bron de map 'Mijn Documenten'.
  7. Kies bij Doel de externe harde schijf (bijvoorbeeld: F:\) en typ hierachter: week
    (er wordt een map week gemaakt waar de backup in wordt gezet).
  8. Kies bij Sub-dirs: zelf de sub-directories kiezen.
  9. Klik op het tabblad sub-directories. Dit kan lang duren.
  10. Haal de vinkjes weg bij de mappen die je niet elke week wil backuppen,
    bijvoorbeeld 'Mijn Muziek' en 'Mijn Afbeeldingen'. OK.
  11. Je kan een test laten doen, om te zien of alles goedgaat.
  12. Het profiel staat nu in een overzicht. Klik erop en klik op Planning.
  13. Er wordt gevraagd of je een planning wil maken: Ja.
  14. Er wordt gevraagd of je een restrictie wil verwijderen: Ja. OK.
  15. Als je gebruikersprofielen hebt aangemaakt in Windows, moet je bij
    Wachtwoord je gebruikersnaam en wachtwoord opgeven.
  16. Als je géén gebruikersprofiel gebruikt kun je deze velden leeglaten.
  17. Ga naar het tabblad Planning om de tijd van de backup in te stellen. OK.

Maak nu op dezelfde manier een tweede profiel aan, en noem dit Maandelijks. Maak op de externe harde schijf een map aan: maand. Laat hierin een backup maken van de hele map 'Mijn Documenten' (inclusief de mappen met MP3's en foto's).

Je hebt nu een wekelijkse en een maandelijkse backup aangemaakt. Mocht de computer stukgaan dan mis je hooguit een week van je belangrijke documenten. Als een bestand per ongeluk wordt overgeschreven is het terug te vinden op de externe harde schijf.

Controleren van de backup

Als je SyncBack opent zie je wanneer de laatste automatische backups zijn uitgevoerd. De profielen zijn gemakkelijk aan te passen. Zonodig kun je SyncBack e-mails laten sturen als de backup geslaagd is, of als de backup mislukt is. Via de Windows Verkenner kun je naar de externe harde schijf gaan, en de backups bekijken.

Let op waar je bestanden opslaat

Zorg dat je bestanden opslaat in de mappen die gebackupt worden. Wie zijn belangrijkste bestanden op de desktop laat staan kan beter ook een backup van zijn desktop maken. Je kan in een SyncBack profiel ook de hele harde schijf selecteren, en allerlei losse mappen aanvinken: desktop, bookmarks, e-mailfolders, enzovoorts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Als je gebruikersprofielen hebt aangemaakt in Windows, moet je bij
    Wachtwoord je gebruikersnaam en wachtwoord opgeven.
  2. Als je géén gebruikersprofiel gebruikt kun je deze velden leeglaten.

hier moet ik je helaas tegenspreken vrees ik, vanaf XP kan je dit veld niet meer leeg laten, en neemt synckback je wachtwoord niet over. Of ik moet ergens serieus over kijken:-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

de pc start wel op zonder wachtwoord, maar om op de nas te geraken heb je wel een wachtwoord nodig.

Misschien dat daar het probleem zit.

Maar iets is me bij gebleven dat syncback vanaf XP een blanco vak bij wachtwoord niet aanvaard.

---------- Post toegevoegd om 06:20 ---------- Vorige post was om 06:09 ----------

heb het probleem terug ontdekt: is idd het wachtwoord op de nas die een conflict geeft.

Je kan in Syncback bij netwerk een wachtwoord ingeven en de verbinding testen.

Maar dit lukt niet. Als ik in windows met netwerklocaties de nas via wachtwoord open, vanaf dan kan syncback de hele dag de verbinding maken. De dag erna is het weer gedaan en moet je de procedure herhalen. Maar dan ben je niet meet automatisch aan het backuppen natuurlijk, en da's nu net zo makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je dient s' morgens als de pc of laptop opstart eerst een verbinding maken met de NAS en dan is het voor de hele dag.

Zelfs als de verbinding tijdelijk uitvalt hoeft je niet meer wachtwoord te geven.

Ik heb het niet getest maar je kan het zo doen volgens mij:

Klik op Computer (Deze computer bij XP) en dan met de rechtermuisknop op netwerkverbinding maken en je kies de locatie en heel waarschijnlijk kan je de wachtwoord opslaan.

Als je dan opstart zal windows geen wachtwoord meer vragen.

Je dient wel altijd de NAS aanstaan of minstens eerst opstarten alvorens de PC of laptop aan te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.