Ga naar inhoud

CPU Fan Draait Niet...

Aanbevolen berichten

Hallo,

Het probleem met mijn 2de pc (moederbord D2151, geen extra's, 2 GB RAM) is wat moeilijker uit te leggen. Het systeem draaide prima, maar viel opeens uit. Opnieuw aangezet, begon op te starten en viel weer uit. Ik dacht meteen aan de voeding en heb de stekkers eruit gehaald om er een andere voeding in te zetten. Bij het eruithalen van de voeding rook ik dat er iets verbrand/doorgebrand was, de geur leek het sterkst bij de voeding vandaan te komen.

Een voeding uit een ander systeem gehaald en in de pc gezet, aan/uit knop ingedrukt.. Niks.. De "kapotte" voeding getest in een andere pc, deed het prima. De voeding dus weer teruggezet in zijn eigen pc en nog steeds niks. Ik merkte alleen dat alles wel begon op te starten zolang ik de aan/uit knop ingedrukt hield, alles behalve de cpu fan en het beeldscherm.

Wat kan dit betekenen? En wat zou ik kunnen proberen?

Groetjes Karma

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Brand het groene ledje op het moederbord nog, kun je visueel vaststellen of er bolle condensatoren op het moederbord staan?

Een brandlucht is nooit goed als deze van je voeding vandaan komt, als er een te hoge spanning via de voeding op je pc componenten komt te staan kan dit je moederbord onherstelbaar beschadigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal straks/vanavond eens goed kijken of ik iets zie op het moederbord. Daar had ik al naar gekeken en kon niks vinden, maar ik zal nog eens goed kijken voor de zekerheid. Waar zit dat LED lampje? Op het moederbord zelf zitten bij mij geen lampjes, tenminste als ik het goed heb. Zal daar ook meteen eens naar kijken.

In de 4 pins zie ik niks vreemds, ruikt ook niet verbrand.

Weet iemand trouwens waarom de pc wel lijkt op te starten als ik de aan/uit knop ingedrukt blijf houden? Iets mis met de aan/uitknop/kabels? Ik durf de knop alleen niet lang ingedrukt te houden, omdat de cpu fan niet draait en ik weet dus niet zeker wat de eventuele consequenties kunnen zijn.

Jullie horen het nog...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien schakel je de pc volledig uit door de stekkerstroom uit te zetten.

Schakel de stekker in en wacht mistens 10 seconden zodat de moederbord de eerste stroom krijgt (meer bepaald de usb)

Je zou de eerst groene lamp moeten zien. Indien je een andere kleur ziet is er iets mis.

Start dan de pc en als de fan dan nog niet draaien dan kan het zijn dat je de stekkers van power en mogelijk ook andere stekkers op de moederbord moet omdraaien. Meestal is dat rechts onderaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dasle, heb eens goed gekeken of ik iets vreemds zie op het moederbord, maar zie geen zwarte plekken oid. Ook de condensatoren (moest wel even googlen) zien er goed uit, lekken niet en staan ook niet bol.

Stegisoft, ik ga straks even kijken of de stekkers goed staan, ben benieuwd. Ik heb al online gezocht naar de handleiding van mijn moederbord, maar kan niet de juiste vinden waar het precies in staat hoe het op mijn moederbord werkt. En het staat ook niet op het moederbord zelf, zoals bij veel andere moederborden.

Wat kan de oorzaak zijn van een niet draaiende cpufan? Moederbord (deels) kapot? Processor kapot? De power sw etc. stekkers? Is het slim om de fan er af te halen om te kijken hoe het er onder uitziet? Of is dat echt meer voor de profs onder ons. Ik heb mij er nooit in verdiept, maar lees over koelpasta etc. Zal daar later eens op googlen.

Jullie horen het nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gezien zou je een handleiding bij uw computer moeten hebben.

Bij uw link staat ook de handleiding doch beperkt.

Het kan ook gewoon zijn dat de fan zelf stuk is.

Ik weet niet welke fan je hebt maar als het standaard fan is dan kan je ventilator dat boven is vervangen door een andere en dat zowat 10 euro. In dat geval hoeft je de koeler niet te demonteren.

Bij pentium 4 is de orginele koeler redelijk moeilijk terug te plaatsen doch als je goed oplet bij demonteren dan zal je ook begrijpen hoe je terug moet zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de pc van iemand overgenomen zonder de handleiding. Die beperkte versie op internet legt mij niet duidelijk genoeg uit waar de stekkers moeten, maar ik zal ook deze voor alle zekerheid weer even nalezen.

De fan is er een van AVC, ken het merk niet, zal wel een standaard fan zijn.

Ik ga vanavond eens kijken naar de stekkers en de link die je gaf. Volgens mij kon ik daar al een heel eind mee. Als het daar niet aan ligt, zal ik eens een andere fan erop zetten.

Als alleen de fan stuk is, zou de pc dan niet zonder problemen moeten opstarten of past het "gedrag" van mijn pc wel bij een kapotte fan?

We zullen zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Start de pc eens met alles afgekoppeld, dit moederbord heeft een onboard video kaart, als je een aparte video kaart erin hebt zitten verwijder deze dan eens, verwijder ook geheugen, koppel diskette station los indien geinstalleerd.

Als deze pc nu biept bij het starten steek je het geheugen terug in de slots.

Sart dan eens opnieuw op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was ik weer even...

De stekkers staan goed. Ik heb een duidelijkere handleiding gevonden en alles gecheckt. Daar zit het probleem niet, tenzij er iets mis is met de kabeltjes zelf, al zagen ze er niet beschadigd uit.

Ik heb alles afgekoppelt en eruit gehaald wat "extra" is. Geen verschil. De pc start niet vanzelf op, nog steeds wel geforceerd dus. Geen biepjes trouwens zonder RAM.. Slecht teken of niet?

Ik ga vanavond/morgen nog maar weer eens het hele rijtje langs. Soms werkt het opeens wel. Rare computers. Ik hoop dat iets meer opleverd, maar vrees het ergste...

Wat zouden jullie nu doen in mijn geval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.