Ga naar inhoud

CPU Fan Draait Niet...

Aanbevolen berichten

De pc start niet vanzelf op, nog steeds wel geforceerd dus. Geen biepjes trouwens zonder RAM.. Slecht teken of niet?

Heeft de pc voordien bij het starten wel een biep geluid gegeven?

Als deze wel voordien heeft gebiept kan het mobo niet detecteren dat er geen RAM aanwezig is. :hmmmm:

Verwijder eens een 10 tal minuten het BIOS batterijtje waardoor de BIOS gereset word en plaats het batterijtje terug.

Brengt dit enige verbetering?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik meen van niet nu ik er aan denk. Hij gaf geen biepjes met RAM, maar zou zonder RAM toch wel iets moeten laten horen... Ik vrees het ergste. Het batterijtje even verwijderen doet ook niks aan het probleem.

Ik ben ook bang dat mijn moederbord niet meer te helpen is... Geen garantie, volgens mij. Ik zal morgen eens navragen bij de oorspronkelijke eigenaar. Cross my fingers...

Jullie beiden nog bedankt voor het meepuzzelen, maar ik denk dat er idd. niet veel meer te proberen valt. Of hebben jullie nog meer ideetjes? Ik zal ook nog (weer) eens goed online speuren naar info over dit probleem en als ik niks meer vind, dan breng ik hem maandag even weg. Misschien kunnen ze zien/testen waar het probleem zit. Ik hou jullie op de hoogte.

En nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de laatste twee tips geprobeerd/nagekeken... Helaas... Het probleem blijft.. De pc start niet op, tenzij ik de aan/uit knop ingedrukt houdt, dan hoor je de pc opstarten, fan (voeding) draaien, geen biepjes, maar de monitor geeft geen beeld (ook geen foutmelding oid), cpu-fan draait niet, cd-rom kan open en dicht, muis en toetsenbord lampjes gaan aan/knipperen.

Ik heb alles geprobeerd wat hier aan advies is gegeven, meerdere malen zelfs. De stekkers zitten goed. Geen bolle of lekkende condensatoren gevonden, echt goed gekeken. Ik weet het echt niet meer. In eerste instantie dacht ik voeding kapot, maar dat was hem niet. Dan blijft er moederbord en cpu over als mogelijke oorzaak van deze "symptomen" (denk ik) en omdat de fan (cpu) niet draait ging mijn gedachte als eerste naar "cpu kapot", maar moederbord kan net zo makkelijk de boosdoener zijn.

Nou, ik laat pctje maar even met rust en kijk morgen wel even of ik hem wegbreng naar de pcshop.

Fijne zondag allemaal en bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vrees ik net als men voorgangers het ergste, mocht dit veroorzaakt zijn door de voeding kan dit op verschillende manieren aflopen.

Heb het een keer meegemaakt bij een kennis dat door een kortsluiting aan een elektromotor van een koelinstallatie de voeding van zijn pc dit goed opving en enkel de voeding overleden was.

Maar heb ook al gezien bij eenzelfde scenario dat enkel de CPU, RAM geheugen en harddisks nog intact waren en voeding, mobo en grafische kaart waren overleden.

Mocht dit idd veroorzaakt zijn door je voeding is het maar de vraag wat er in de voeding stuk is gegaan en hoe dit de overige componenten in je pc beïnvloed heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar het vreemde is dus dat mijn voeding niet kapot is gegaan. Dat was mijn eerste gedachte toen de pc opeens uitviel. De voeding vervangen door een die goed is gaf geen verbetering en de oude (waarvan ik vermoedde dat hij stuk was) in een andere pc getest en daar startte het systeem zonder problemen op... Voeding is goed dus, lijkt mij.

Het kan dus het moederbord zijn, of de CPU, RAM zou ook kunnen, heb verder geen grafische kaart of andere onderdelen erin. Heel simpel systeem dus. Ik heb zelf geen mogelijkheid om de losse onderdelen te testen, dus wordt het naar de pcshop als ik wil weten wat er kapot is. Maar het probleem lijkt niet te zijn begonnen in of door de voeding. Ik ben altijd zo benieuwd wat het probleem nou was, al is er niks aan te doen. Maar dan is de puzzel tenminste opgelost.

Ik hou jullie op de hoogte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Ik heb de pc nog niet weggebracht, maar heb inmiddels wel een werkende cpufan op het moederbord aangesloten om te kijken of het aan de fan-aansluiting lag. De fan deed het op alle fan-aansluitingen. De originele fan deed het niet, op geeneen fan-aansluiting. Duidelijk dat de cpufan zelf kapot is, dus ik wil kijken of ik een nieuwe fan erop kan zetten. Die zijn niet zo duur heb ik begrepen.

Ik ben benieuwd, maar verwacht er niet al te veel van. Ik ben toch bang dat of mijn processor of mijn moederbord de oorzaak is van het probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de cpu geen fan heeft dan zal het snel warm worden met alle gevolgen.

Nu je getest hebt dat de fan niet werkt dan kan je beter een nieuwe kopen.

Je kan best een cpu fan kopen dat geschikt is voor uw moederbord maar ook voor de nieuwe moederbord zodat het zeker niet verloren geld is moest het zijn dat uw moederbord stuk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.