Ga naar inhoud

externe harde scijf

carohn

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb een externe harde schijf (adata classic ch94) waarvan ik de data niet meer kan opvragen.Zodra ik probeer deze te benaderen vraagt mijn computer of hij geformateerd moet worden.Ik ben bang als ik dit doe alles voorgoed weg is. Deze externe harde schijf werkt via een usb aansluiting en heeft geen externe voeding.

Windows verkenner ziet hem wel en de hardware-manager zegt in de wizzard dat de schijf goed is en funktioneert.

Kan iemand mij wat software aanraden om dit te herstellen of is er een andere oplossing mogelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst is de vraag welke melding de computer geeft als je de schijf aansluit. Geeft hij in de verkenner een lege partitie, of vraagt hij je om een partitie aan te maken? Welk type partitie stond/staat er op de schijf: FAT(32) of NTFS?

Hoe groot is die externe schijf eigenlijk, welk type en hoe oud? Ik heb uit het feit dat hij geen voeding nodig heeft, reeds af kunnen leiden dat het een 2,5''-schijfje is, zoals die ook in bijna alle laptops gebruikt wordt. De eerste vragen uit deze tweede alinea zijn om te bepalen welke aansluiting de schijf mogelijk heeft: P-ATA of S-ATA. Dit kan handig zijn als we eventueel de schijf intern willen aansluiten. Ik ga ervan uit dat je met een gewone computer werkt.

Als de schijf normaal herkend wordt, zou je het gratis programma Recuva kunnen proberen om je gegevens terug te vinden. Mocht je met dit programma niets of niet alles terug vinden, dan zou je FileScavenger kunnen proberen. Als je er echter 100% zeker van bent dat er voorheen een FAt(32)-partitie op stond, raadt ik je aan IRecovery op te zoeken en dit te proberen. De laatste twee programma's kennen een gratis proefversie, maar die kan maar heel beperkt gegevens terug halen. Ze zijn echter wel zeer goed om te kijken of gegevens hersteld kunnen worden. Om de gehele schijf te herstellen, zul je het programma moeten kopen.

Als je gegevens terug vindt, schrijf deze dan naar een vrij gedeelte op de harde schijf in je computer, NIET direct naar de externe schijf. Dit heeft twee redenen:

1. Bij het terugschrijven naar de bron van je gegevens vertraag je de reddingsactie niet alleen heel erg, maar je maakt een grote kans dat je de gegevens die je probeert te redden, overschrijft met de gegevens die je terughaalt. Als het overschreven is, is de kans zo goed als 0 dat je ooit nog wat terug vindt.

2. Mocht het eerste punt niet voldoende zijn, dan is er ook nog deze reden: het externe schijfje heeft je reeds problemen bezorcht. Wat gebeurt er als je nu gegevens erop zet? Ben je er 100% zeker van dat deze ook goed opgeslagen worden?

Nadat je alle data hebt gered, raad ik je aan om de externe schijf van een nieuwe partitie te voorzien (gebruik de 'lange' formattering, geen quick-format). Daarna laat je de schijf geheel door Windows controleren. Hiervoor ga je naar de eigenschappen van de partitie die je hebt aangemaakt op de schijf (rechter muisklik in het verkennerscherm, onderaan). In het tweede tabblad vindt je enkele opties: schijf controleren, defragmenteren en back-up. Die eerste optie gebruik je, en in het venster dat zich dan opent, klik je alle opties aan.

Pas als deze test compleet is doorlopen, weet je of je de schijf nog enigsinds vertrouwd kunt gebruiken. Krijgt u als resultaat dat er enkele slechte sectoren gevonden zijn, dan raad ik aan de schijf te vervangen voor een ander. Is dit niet het geval, is het gebruik redelijk veilig.

Het lastige met slechte sectoren, is dat ze werken als een kwaadaardig kankergezwel: Hebt u er een paar, dan zal de schijf nog wel gebruikt kunnen worden. Echter: het zullen er snel meer en meer worden, waardoor de data die op de schijf stond, beschadigd en onbruikbaar wordt. Op den duur zal de gehele schijf afsterven en bent u de opgeslagen gegevens onherroepelijk kwijt. Gegevens die in die 'bad sectors' stond, kan niet hersteld worden onder normale omstandigheden. Er zijn hier wel machines voor, maar een recovery van zo'n schijf kan snel in de tienduizenden euro's gaan lopen, wordt niet uitgevoerd voor particulieren en alleen in de USA, Zwitserland, Japan en Rusland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.