Ga naar inhoud

back up

Mr.Raven

Aanbevolen berichten

Je moet onderscheid maken tussen 3 dingen: een herstelpunt, backup en systeembackup.

1.

Een herstelpunt kan je best zien als een kopie van je Windows instellingen. Dus geen kopie van je documenten of games. Maar wel van de instellingen van Windows. Als je bijvoorbeeld een virus hebt, of hebt zitten prutsen in Windows, is de kans groot dat je via het terugzetten van een herstelpunt naar een week terug, alles terug werkt.

Een herstelpunt maakt geen kopie van je games of documenten, enkel van gans het register en dus eigenlijk van al je Windows instellingen.

2.

Een backup is een kopie van bijvoorbeeld je documenten, maar niet van heel je computer.

3.

Een systeembackup (ook wel "image") genoemd is een backup van alles wat op de computer staat. Dus ook je games, documenten, kortom een backup van je volledige computer.

Lees hier (KLIK) hoe je een systeembackup maakt in Windows 7. Je moet wel over een externe harde schijf beschikken om de systeembackup op te slaan.

Een kopie maken van je herstelpunten op een externe harde schijf bijvoorbeeld, is (nog) niet mogelijk gemaakt door Microsoft. Je hebt wel een kopie van je herstelpunten als je dus een systeembackup maakt. (zie 3)

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bijvoorbeeld een harde schijf van 1.5 TB (ongeveer 1.500 GB)

Stel dat er 60 GB op staat en ik wil dus van die 60 GB een volledige systeembackup maken. Dan is mijn systeembackup ongeveer 40 GB groot. (je moet ongeveer 20 GB aftrekken van wat op je harde schijf staat).

Een herstelpunt is vele malen kleiner (max 100 MB per herstelpunt denk ik?) , maar daar staat wel tegenover dat enkel Windows instellingen gebackuped worden (en nog meer dingen), maar bijvoorbeeld geen complete games of documenten die op je computer staan.

Je kan ook instellen hoeveel % van je harde schijf als herstelpunten mag gebruikt worden, de oudste herstelpunten worden automatisch verwijderd door Windows.

Dus Windows maakt zelf herstelpunten aan, ongeveer om de 24 uur , en bij elke installatie van een programma dat jij installeert. Dus daar hoef je eigenlijk zelf niets voor te doen.

Alleen bij een hele kleine harde schijf kan het zijn dat je veel te weinig herstelpunten hebt om op terug te vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie hulp,

Er rest mij enkel nog 1 vraag, stel mijn hardeschijf crasht maar ik heb mijn herstel punten op een andere hardeschijf staan, ik installeer windows opnieuw kan ik dan van die andere hardeschijf een herstelpunt gebruiken zodat al mijn instellingen weer terug zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie bericht 9.

Herstelpunten kun je niet apart bewaren op een andere schijf, die kunnen alleen bewaard worden op de schijf waar het besturingssysteem op staat, niet op een andere schijf.

Als je pc crasht kan je proberen om met een windows-herstelcd op te starten. Na het opstarten van die windows-herstelcd krijg je een menu en daar kan je kiezen voor "Systeemherstel". Daar kan je dan terug aan je herstelpunten, en kan je zo proberen om een herstelpunt van een paar dagen terug te plaatsen.

Maar je kan bijvoorbeeld niet een kopie van je herstelpunten maken en die op een andere schijf zetten dat gaat niet.

Eigenlijk moet je niet te veel vertrouwen op herstelpunten. Als je pc een virus heeft, is het eerste wat het virus doet, zich "vasthechten" aan je herstelpunten. Dit doen de virusschrijvers expres omdat ze weten dat je bij een virus een herstelpunt probeert terug te plaatsen.

Het is beter om een systeembackup te maken op een externe harde schijf (bijvoorbeeld om de maand). En voor de rest maak je zelf herstelpunten en laat je Windows herstelpunten maken.

Maar énkel vertrouwen op systeemherstel zou ik niet aanraden.

@Mr.Raven

Heb jij dan 3 harde schijven waarvan je een backup maakt? Is het niet handiger om gewoon een systeembackup te maken van één harde schijf waar je besturingssysteem op staat?

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.