Ga naar inhoud

Statische schokjes pc


Gast ufo

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren een nieuwe computer gekocht en hem aangesloten maar tijdens het aansluiten kreeg ik een aantal keer een elektrisch schokje. Niks groots maar meer zo'n statisch schokje wat je ook alledaags wel is krijgt. Toch maak ik me er wel zorgen over en zou ik graag willen weten of iemand weet wat deze schokjes kan veroorzaken en wat ik er mogelijk aan kan doen? Ligt het aan het stopcontact of aan de computer? In de achterkant van de kast zit een klein ingedeukt gat. Ik vond het niet genoeg om hem terug te sturen aangezien het nog geen centimeter groot is en hij het voor de rest wel ok doet maar kan dit het hebben veroorzaakt? Ik denk zelf eerder aan dat er iets met het stopcontact is maar ik zou niet weten wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoogstwaarschijnlijk gaat het om statische electriciteit. Je kan hetzelfde wel eens voelen als je een auto of een ander metalen object aanraakt. Op zich totaal ongevaarlijk, maar electronica kan er wel door beschadigd worden. In principe moet een PC (en de meeste electronica) altijd op een geaard stopcontact worden aangesloten. Alleen zijn die niet altijd voorhanden. Zolang je alleen de buitenkant van het toestel aanraakt hoef je je niet veel zorgen te maken. Als je ooit een PC of dergelijke openmaakt, zorg dan wél dat je ontladen bent. (Raak eerst een waterleiding of verwarming's buis aan).

Wat die beschadiging betreft zou ik dat toch melden hoor. er is mss momenteel geen merkbare scahde maar het wijst er toch op dat het toestel een stevige tik heeft gehad en dat kan na een tijdje pas merkbaar worden. Was de verpakking beschadigd ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus op zich hoe ik me er niet al te veel zorgen om te maken? Hij staat inderdaad niet op een geaard stopcontact dus dat is dan waarschijnlijk het probleem. Helaas hebben we hier in de rest van het huis ook geen bereikbare geaarde stopcontacten dus moet ik er maar mee leven denk ik. Ik neem aan dat een goedkoop alternatief als een speciaal snoer of iets dergelijks niet helpt?Hoe dan ook, bedankt voot het antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.