Ga naar inhoud

Computer valt uit na aanzetten


ronald09

Aanbevolen berichten

Als ik de computer aanzet, valt hij steeds uit. Soms al voordat het Windows-openingsscherm wordt getoond, soms daarna. De computer probeert dan opnieuw te starten, maar stopt daar na een aantal pogingen mee. Soms helpt het om de computer weer uit en aan te zetten. Uiteindelijk komt de computer wel in het Windows menu-scherm. soms klapt het programma er daar ook nog een keer uit. Meestal start de computer daarna wel in één keer. Naarmate de tijd (dagen) verstrijken, duurt het langer voordat ik de computer aan de praat heb.

De dealer heeft er al naar gekeken en zelfs de harde schijf vervangen. het probleem blijft echter aanwezig. Ook een tweede "blik van de dealer" levert geen verbetering op. Wat kan dit zijn? En belangrijker: hoe los ik dit op?

Wie helpt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dasle, dank voor je reactie. Het lukt echter niet. Als ik de computer aanzet krijg ik eerst enkele zwarte schermen met witte tekst. Dan probeert de pc Windows te starten, staat het Windows openingsscherm even op het scherm te laden, hoor ik een klik en krijg ik op het scherm de melding "geen ingangssignaal". De computer begint opnieuw met zwart-witte tekstschermen. Toen ik vandaag de computer aanzette en na een tweede herstart het menuscherm van Windows had bereikt, selecteerde ik een gebruiker. Wederom een klik en een herstart. Die herstart verliep wel in een keer goed.

Soms komt het keuzemenu van "veilige modus" er tussen door. Ik klik dan meestal door op "volledig functioneren", maar niet altijd met succes. Kan ik misschien een keer beter "veilige modus" kiezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer dan eens bij de volgende gelegenheid te kiezen om de pc te starten in "veilige modus"

Zijn de problemen ontstaan na het installeren van software of een update?

In die schermen met witte tekst zoals jij ze noemt, word daar je hardware goed herkend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt mij in de oren alsof er een of meerdere van de volgende zaken aan de hand is:

- de processor wordt niet goed gekoeld;

- de voeding is defect;

- de voedingsaansluitingen naar moederbord en/of harde schijf is niet goed (genoeg) bevestigd;

- het geheugen is defect/stervende;

- de computer is als geheel in de BIOS zwaar overklokt en loopt over zijn limieten heen.

Ik weet niet wat de TS (of anderen) met zijn computer heeft gedaan vlak voordat deze problemen ontstonden, maar waarschijnlijk ligt daarin het probleem. Zelf het draaien van het verkeerde 'versnel-programma' of 'optimalisatie-programma' kan dit resultaat hebben. Als de dealer de harde schijf heeft vervangen en dus de computer heeft voorzien van een nieuwe Windows, zou de TS niet zijn eigen accountnamen mogen zien. Zijn deze wel aanwezig? Dan is de schijf niet vervangen.

Enkele zaken die gecontroleerd dienen te worden (de kast moet hiervoor open, dus haal hem van de netspanning!):

- open de kast en ontkoppel alle voedingspluggen;

- controleer je gehele moederhord op zwarte vlekken die er niet horen te zitten;

- controleer alle buisvormige onderdelen die op het moederbord gesodeerd zijn: deze mogen niet opgeblazen lijken en moeten er (zo goed als) allemaal gelijk uitzien;

- maak met een fijn kwastje alle voedingsaansluitingen van binnen en van buiten schoon;

- maak alle ventilatoren en koelribben schoon met een kwastje;

- blaas al het stof uit de computerkast (of gebruik voorzichtig een stofzuiger);

- Controleer of alle fans (ook die van de processor!) goed vrij kunnen draaien

- Sluit alle voedingsaansluitingen weer aan en start de computer op met de kast open. Controleer of alle fans gaan draaien. Doet één fan het niet, meldt dit dan bij je dealer.

Start de computer goed op en werkt hij nu wel normaal? Probleem opgelost.

Zo niet, dan gaan we naar de volgende stap, dus weer de spanning eraf.

- Controleer het aantal geheugenbankjes dat er in je computer zit.

- heb je er slechts één, koop dan een nieuwe en vervang de oude. Geheugen is niet zo duur meer, dus dit zou een goedkope oplossing kunnen zijn.

- Heb je er meerdere inzitten, verwijder dan allen op 1 na. Ga hierna testen of de computer goed opstart en blijft werken. Probeer dit ook met de andere geheugenbankjes 1 voor 1, maar gebruik altijd de primaire geheugenbank (die met het laagste nummer, vaak 0). Op deze manier kun je analyseren of je geheugen het probleem was en precies zien welke het probleem opleverde. Deze kun je dan vervangen.

Als dit het probleem nog niet heeft opgelost, ga dan controleren hoe je de BIOS kunt resetten. Vaak kan dit met een jumper-instelling op het moederbord. Je vindt in de handleiding precies hoe je dit moet doen. Eventueel kun je deze downloaden van internet. Over het algemeen gebeurt dit met het omzetten van een jumpertje, maar in dit geval weet ik niet welk moederbord er gebruikt wordt. Maar deze informatie is over het algemeen goed te vinden op de website van de bouwer van het moederbord.

Mocht je hierna nog steeds porblemen hebben, zou ik alles van je moederbord loskoppelen, op de voeding en de primaire harde schijf na. Dus alle extra schijven, de optische stations en ook alle eventuele PCI kaarten, inclusief alle front-aansluitingen (op de powerbutton na). Controleer of hij nu wel goed opstart en blijft werken. Daarna sluit je alles één voor één weer aan met een testrun tussen de onderdelen in. Ze kun je het probleem in de hardwarematige onderdelen elimineren.

Mocht het probleem nog steeds niet opgelost zijn, zou je de voeding nog kunnen vervangen, maar de kans dat die problemen geeft, is vrij klein. Over het algemeen werkt deze of is hij dood. Ergens er tussen in komt maar zeer zelden voor. De kans dat je moederbord zo goed als dood is, is veel groter.

Voor eventuele verdere assistentie, zeker bij enkele van de bovenstaande punten, zou het zeer handig zijn om precies te weten welke hardware je gebruikt. Zeker naam en type van het moederbord, de processor en de harde schijf, alsook je geheugenconfiguratie zouden ons heel erg kunnen helpen. Normaal gesproken zouden we je vragen om Speccy te draaien, maar aangezien de computer niet (goed) wil opstarten, zal dat waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

Als een van de admins dit leest, zou die dan alsnog een link naar Speccy willen posten met een uitlegje? Ik begreep dat jullie hiervoor een stukje standaard tekst met uitleg hebben. Aangezien dit waarschijnlijk hardware betreft zou die informatie best nuttig kunnen zijn, mocht de pc onverhoopt toch even mee willen werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen probleem Gemmeke

Download en installeer Speccy.

Start het programma en er zal nu een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " File - Publish Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Yes ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Dit (KLIK) filmpje laat zien hoe je een Speccy-logje moet plakken in je antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.