Ga naar inhoud

modem voor glasvezelaansluiting

rene12move

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een glasvezelaansluiting met (draadloos)modem (Thomson TG789VN) beneden in de meterkast. Voorheen had ik de telefoonaansluiting doorgelegd naar de zolder, en daar de (ISDN) splitter+modem etc aangebracht. De modem is een sitecom 300N (ISDN). Ik heb nu alleen draadloos internet via de glasvezelmodem. Boven heb ik nog een vaste PC en een printer staan. Die had ik voorheen aangesloten op de 300N. Probleem is dat ik nu boven geen internet heb en dat de printer niet meer is aangesloten. Is het mogelijk mijn telefoonlijn weer naar boven door te trekken, en daar weer een nieuwe modem aan te brengen? Wat voor modem moet ik dan hebben, dat kan denk ik geen ASDL modem zijn. Of toch wel...

aangepast door rene12move
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt geen modem meer nodig boven, de Thomson heeft een ingebouwde Vdsl modem. In theorie kan je de thomson verplaatsen en boven aansluiten op de telefoonlijn, maar je internet provider zal dat nooit ondersteunen (het is waarschijnlijk zelfs verboden).

Wat je kan doen is de telefoon draad vervangen door een netwerkkabel en boven een switch, wireless acces point, of een wireless router aansluiten.

Zou niet al te moeilijk mogen zijn aangezien je de oude telefoonkabel als "trekdraad" kan gebruiken.

Als je dit wil doen, geef dan de deatils eens door wat je juist allemaal waar wil gebruiken (aansluiten) en dan geef ik je wel de uitleg en de juiste componenten die je nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De netwerkkabel naar zolder trekken zal niet meevallen. Nu loopt de kabel vanuit de meterkast naar slk 1e verdieping. Daar zit een splitter met 4 aftakkingen naar de slk, waarvan er 1 naar zolder gaat. Wat ik nu wil aansluiten is:

1. Vaste PC op zolder aansluiten op internet.

2. Vaste PC draadloos verbinden met de laptop voor uitwisseling bestanden.

3. (netwerk)Printer op zolder aansluiten op netwerk.

De printer zit nu op de router aangesloten. Voordat ik glasvezel had kon ik vanaf de laptop draadloos printen (via ISDN router).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, je zou het kunnen proberen om je modem-router naar de zolder te verhuizen. Als de kwaliteit van de binnenbekabeling goed is zou het kunnen lukken, maar de splitter is een bijkomend zwak punt.

Je internetprovider gaat het in elk geval niet ondersteunen, dus alle eventuele problemen zijn voor je eigen rekening. Ook naar de toekomst toe is een LAN kablering veel stabieler en flexibeler.

Persoonlijk vrees is er nogal voor om VDSL op die manier aan te sluiten, maar je kan proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.