Ga naar inhoud

Nieuwe PC kopen: klein, stil bakje

elssp

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik wil een nieuwe PC kopen (zonder scherm) die weinig plaats inneemt en die liefst onder mijn scherm past.

Er moet niets op staan buiten windows 64 bit.

Zelf zet ik er dan office op, wat ik meestal gebruik. Ik heb zware excel-bestanden en ik heb er dikwijls meerdere tegelijk open staan.

Voor de rest ben ik regelmatig online en heb een externe modem.

Ik wil niet zelf assemebleren enz.

Ik download niet veel en bewaar vooral foto's.

Alleen USB en ev DVD-writer.

Vrij basic dus.

Budget: 300- 400 euro

Wat raden jullie aan?

Is een nettop ook mogelijk?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt een klein bakje wilt waar je je monitor wilt opzetten. Moet je bij de itx standaard blijven.

Nadeel is wel dat deze producten vaak duurder uitvallen, omdat dit formaat niet zoveel gevraagd is.

Een ander nadeel is dat itx en performance niet altijd samengaat omdat itx toch eerder bedoeld is voor zuinige toepassingen. Net zoals bij een notebooks die in verhouding ook niet even performant zijn als een desktop (aan dezelfde prijs).

Natuurlijk zijn er zeker wel itx moederbordjes te vinden waar je gewone desktop cpu's kan op monteren. Dus heb je de performance van een gewone desktop. Maar dan moet je weer rekening houden met het verbruik. Dat je dus een behuizing neemt met een voeding die voldoende watt kan leveren.

Als je een compacte pc wilt met alles erop en eraan zou je momenteel eigenlijk bij de nieuwe AMD apu's moeten kijken op socket FM1. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor dergelijke toepassingen. Ze leveren goede prestaties op alle gebied en hebben een geintegreerde grafische controller die alle multimedia en meer aankan. Momenteel hebben deze apu's wel een TDP van 100watt dus voor een heel itx systeempje ga je toch iets moeten zoeken met een voeding van 150watt minimaal.

Als je weinig download zou ik je ook een SSD hardeschijf aanbevelen. Dit type hardeschijf is zowiezo meestal in 2.5 inch formaat wat vaak in ITX behuizingen wordt gebruikt. Neem dan een SSD van 60gb waarop je je windows zet. Je foto's en dergelijke bewaar die op een usb stick of als je echt terrabytes aan fotos hebt zet ze dan op een externe usb hardeschijf. Een SSD is gewoon mega snel. Met een gewone hardeschijf start je pc op in 2min. Met een SSD is dat nog geen 20 sec. Ik heb er zelf een en dat werkt echt de max! :) Natuurlijk is zo een SSD wel duur.

je zou dan bijvoorbeeld zo iets kunnen samenstellen:

behuizing Antec ISK 310-150 of ISK 300-150

moederbord Asrock A75M-ITX

cpu AMD A6-3650 of A8-3850

ssd 60gb ocz vertex2

doe daar nog 4gb geheugen bij, een slimline dvd-rw, windows en eventueel uw assemblage en je hebt je klein bakske dat vooral heel klein is en toch dezelfde prestaties geeft als een gewone desktop pc.

aangepast door DieterGK
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.