Ga naar inhoud

Onleesbare bestanden


peterken

Aanbevolen berichten

Hey

Onlangs is mijn externe harde schijf fysiek gecrasht (m.a.w. de drive heeft een duik en een smak gemaakt) en daarbij is ie lichtjes beschadigd geraakt, zij het enkel aan de binnenkant.

Ik heb een tijd lang de schijf niet meer kunnen aankoppelen zonder daar problemen bij te ervaren. Op een bepaald moment kreeg ik de schijf zo ver dat ik deze boodschap kreeg: "deze schijf moet gefragmenteerd worden voordat u hem kan gebruiken". Nu heb ik de schijf toch weer aan de praat gekregen (gelukkig, want al mijn muziek, films en vooral de back-ups van de laptop staan erop), maar veel bestanden zijn niet leesbaar. Dat wil zeggen: ik zie van het grootste deel van mijn muziek in de verkenner wel de titel van het lied, maar voor de rest geen informatie, en als ik de muziek dan wil afspelen, dan gaat dat niet. Ik krijg maar 5% van mijn muziek normaal aan de praat... En van de andere bestanden nog minder...

Kan iemand me helpen om mijn bestanden te recoveren?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om bestanden te kunnen recuperen is het ook belangrijk om geen andere data op die externe schijf te plaatsen.

Als de bestanden die je wil redden overschreven worden door andere data ben je ze definitief kwijt.

Als de aangeboden software in tip 2 en 3 bestanden terug vindt plaats je die best niet op die externe harde schijf maar op een ander medium, weeral om zeker te zijn dat gezochte data niet overschreven wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

FileScavenger is een programma dat door professionals wordt gebruikt...als die niets vindt is de kans zéér klein dat de aangeboden freeware wat vindt, maar : niet geschoten is uiteraard altijd mis.

Maak veiligheidshalve zo snel mogelijk terug een back-up van je laptop op een andere of nieuwe externe HDD...er zijn dezer dagen tal van zogenaamde back-to-school-promo's...ik tikte vorige week een externe HDD van Samsung 2.5" 750 GB op de kop voor amper €59.

Indien het ondanks alle pogingen niet lukt : neem dan nota van zoveel mogelijk gegevens die je via de verkenner kan lezen (titels, enz...) of maak er screens van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat je externe schijf inderdaad hopeloos beschadigd is.

Je volgt dus best eerst de raadgevingen van Asus in post #8, voor je nog iets verder onderneemt.

Wat de beschadigde schijf betreft:

Er zijn nog twee mogelijkheden die een klein kansje op verbetering zouden kunnen bieden ...

Je kan proberen om de beschadigde schijf over te bouwen in een desktop PC als tweede schijf en kijken of dat soelaas biedt. Maar in dit geval moet ik eerlijk bekennen dat de kans erg klein is.

Je kan een data-recovery bedrijf contacteren. Deze mensen beschikken over labo's waar ze de schijf kunnen uiteen halen en speciale apparatuur om rechtstreeks de "platen" van de harddisk te proberen lezen.

Dit is echter een erg dure operatie (kan makkelijk in de 1000 € lopen) en succes is niet gegarandeerd. In de particuliere wereld wordt dit haast nooit gedaan, maar alles hangt natuurlijk af van de waarde van de gegevens die op de schijf staan.

Moraal van het verhaal ;

Het klinkt misschien overdreven, maar je moet er echt voor zorgen dat je van alle gegevens, muziek, foto's die je niet wil kwijt geraken minstens 2 kopijen hebt. Voor statische dingen zoals foto's en muziek kunnen CD/DVD 's een goede extra veiligiheid zijn, maar zelfs deze moet je regelmatig hermaken.

TEST ook altijd je backup ! Het zou niet de eerste keer zijn dat blijkt dat een backup kopij onleesbaar is:dong:

Een bijkomende externe schijf die als kopij dient voor de eerste is dikwijls nog de beste en op termijn goedkoopste oplossing.

Laat de backup disk alleen maar aangesloten voor het nemen van een een backup, en bewaar ze de rest van de tijd ergens op een andere veilige plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.