Ga naar inhoud

Telenet en router

homer68

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb wat problemen met de interactie tussen mijn Sitecom router en Fibernet modem. Ik probeer de situatie zo goed mogelijk te schetsen:

- Heb Fibernet 100. Modem staat in garage. Omwille draadloze bereik in huis wil ik ergens een tweede router plaatsen.

- Aan telenet modem hangt met kabel 1 desktop die aan andere kant huis staat. Rest draadloos

- Alles werkt met behoorlijke snelheid (90 Mbps, 4ms ping):-)

Tot daar geen probleem

- Nu wil ik de Sitecom WLR 5000 router er tussen plaatsen...

-Ik steek de kabel komende van de fibernet modem in de "blauwe modem" poort zoals aangegeven in handleiding en dan van sitecom naar desktop.

-ip adres verandert om conflicten te voorkomen (DHCP afgezet)

-werkt, maar snelheid internet desktop is rond 5Mbps met ping van 250 ms!

-Als ik echter de kabel komende van fibernet modem in een lan-poort steek en dan zo verder heb ik wel goede snelheid, maar kan ik van mijn desktop de Sitecom niet benaderen (desktop zit dan op fibernet router) .

- ik heb nu in huis dan ook 2 draadloze netwerken. En van het ene netwerk kan men dan het andere niet bereiken (vb. draadloze printer)

-Alles werkt maar is niet zoals het zo moeten.

Wat ik uiteindelijk zou willen: Overal in huis draadloos bereik met behulp van de Sitecom router, maar alles gezien als 1 netwerk. Kan dit en kunnen jullie wat hints hoe ik dit voor elkaar krijgxD

alvast bedankt

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

In grote lijnen klopt het al hoor.

Zoals je al merkte moet je de kabel van de telenetmodem in een LAN poort van de sitecom aansluiten, anders zet je twee actieve routers achter elkaar met funeste gevolgen voor de snelheid.

De DHCP server van de sitecom moet afstaan (is dus ok).

Verder zal je het LAN IP adres moeten wijzigen als je de Sitecom wil kunnen aanspreken zonder hem uit het netwerk te halen. Zoals hij nu staat heeft hij wel een IP adres ergens in de 192.168.0.XXX range (gekregen van de telenet router), maar je kent het adres niet en het zal ook wel eens wijzigen. Je bent dus beter af de Sitecom een vast Lan adres te geven, dat wel in de range van je netwerk ligt, maar niet gebruikt wordt door de DHCP van de telenet modem.

Aangezien je de telenet modem slechts beperkt kunt configureren via "mijn telenet" is het makkelijker de Sitecom even rechtstreeks aan te sluiten op je PC of laptop, zonder dat er andere toestellen verbonden zijn.

Configuratie van de Sitecom :

• Zet het IP adres van de PC manueel op bv 192.168.0.10 - subnet 255.255.255.0.
  • Open een browser en surf naar 192.168.0.1 (Het Sitecom standaard adres).
  • Wijzig het LAN adres van de Sitecom in bv 192.168.0.20 subnet 255.255.255.0.
  • Noteer het adres, je zal het in de toekomst nodig hebben om de router zelf aan te spreken.
  • Herstart de router.
  • Surf nu naar 192.168.0.20.

Je zou het login scherm van de Sitecom moeten krijgen. Als dit werkt kan je de router terug aansluiten op de rest van het netwerk, en het IP van de PC terug op automatisch.

Je zou nu de router moeten kunnen bereiken op 192.168.0.20.

Voor het wireless gedeelte.

Hier heb je twee keuzes, je kan één draadloos netwerk instellen, waarbij je draadloze clients automatisch het beste signaal kiezen. Dit is theoretisch de beste manier. In de praktijk is het soms beter of zelfs noodzakelijk om twee aparte draadloze netwerken in te stellen vanwege radio signaal factoren. Maar laat ons eerst volgens het boekje werken.

Hiervoor moeten het (E)SSID, het kanaal en de beveiliging van beide modems (telenet en sitecom) hetzelfde zijn. Let op ! De Sitecom is een dual band, en heeft dus twee SSID's (of ESSID's).

• Standaard staat het kanaal van de meeste routers op 6 of 1. In sommige gevallen kan het beter zijn dit te wijzigen in 3 of 9 om interferentie van de buren te vermijden.
  • Zet de mode op AP (Accespoint, passief).
  • Stel de wireless mode in op de hoogste die je in je netwerk hebt, in uw geval normaal gezien "N".
  • Stel de beveiliging in op WPA/WPA2 pre-shared key en stel het paswoord in.
  • Gebruik AES of AES/TIP als encryptie.
  • Zet uPnP aan als het een optie is.
  • Bewaar je instellingen en herstart de Sitecom.

Probeer nu een wireless verbinding op te zetten naar de Sitecom. Momenteel zal je ook het Telenet modem nog als apart netwerk zien.

Als bovenstaande werkt kan je je telenet modem gaan instellen.

Configuratie van het Telenet modem/router:

• Surf naar www.telenet.be en log in op "Mijn telenet".
  • Selecteer "Internet".
  • Links onderaan kan de de parameters voor het Telenet modem zetten. S
  • tel deze hetzelfde in als de Sitecom.
  • Bewaar je instellingen.

Nu zou je normaal genomen slechts één draadloos netwerk mogen zien op de wireless clients. Als je er een verbinding mee maakt kiest de PC het beste signaal.

Configuratie van de client Pc's :

• Stel op de client PC's het netwerk (via het netwerk centrum) in als "Privaat".
  • Zet file en printer sharing aan.

Je zou nu één globaal netwerk moeten zien met alle aangesloten toestellen.

Als je vragen of problemen hebt post dan maar terug.

Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.