Ga naar inhoud

Processor en RAM

Peter94

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik ben bezig met het zoeken naar een perfecte PC voor mijn gebruik. Nu heb ik een paar vragen over de verschillende processors en het RAM geheugen.

1. De Processors

Ik begin bij de processors. Tijdens het samenstellen van een PC op de site van Dell (niet per sé dat ik daar bestel, maar een idee van prijs te krijgen) kwam ik verschillende processors tegen. Nu wil ik graag weten welke beter is. Het gaat om de volgende processors:

1. AMD® Phenom™ II X4 850 (3.3GHz, 2MB Cache)
  2. AMD® Athlon™ II X4 645 (3,1 GHz, 2 MB cache)
  3. AMD® Athlon™ II X3 450 (3,2 GHz, 1,5 MB cache)
  4. Intel® Pentium® Dual-Core Processor E6700 (3.20GHz, 1066FSB, 2MB cache)
  5. Intel® Core™ i3 Processor 2100(3,10GHz, 3MB)

Extra vraag: Wat betekend nu precies de kloksnelheid en het Cache. Daarbij, welk merk is beter (of valt dat niet te zeggen)?

2. RAM Geheugen

Ik ben tegen gekomen dat er RAM Geheugen is van 4, 6 en 8GB, allen Dual Channel DDR3. Simpele vraag, wanneer raden jullie 4 GB aan, wanneer 6 GB en wanneer 8GB. En is het misschien makkelijker om te beginnen bij 4GB en als het langzaam is, er extra RAM Geheugen bij te kopen.

Mijn gebruik

Ik zal de desktop gaan gebruiken voor games zoals Football Manager 2012, foto's bewerken, films, muziek etc. Ik heb liever iets teveel betaald, dan dat blijkt dat mijn PC toch traag is.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Bij voorbaat dank,

Peter van Dijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

ff kort door de bocht:

1. kloksnelheid uitgedrukt in hertz maw aantal tikken/seconde. dit wil zeggen dat de processor per second bvb 3 200 000 "bewerkingen" uitvoert. maw hoe hoger de kloksnelheid, hoe sneller.

2. Cache: Een cache (spreek uit: kesj of kasj, van het Franse werkwoord 'cacher', verbergen) is een opslagplaats waarin gegevens tijdelijk worden opgeslagen om sneller toegang tot deze data mogelijk te maken. Essentieel van een cache is ook dat het transparant is in die zin dat het bij het ophalen van data niet zichtbaar is of het bij de originele bron wordt opgehaald of uit de cache wordt gehaald, afgezien van dat de gegevens sneller beschikbaar zijn. (gecopieerd uit Wikipedia)

3 Ram geheugen. ik, zou zeggen hoe meer, hoe beter en ook hoe sneller je pc zal zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kloksnelheid was vroeger is dat de snelheid van de processor bepaald.

Tegenwoordig is dat niet meer het geval, althans ter vergelijking met vroeger.

Vroeger was een processor uit 1 stuk maar tegenwoordig bestaat een processor uit 4 tot 8 core processor kernen.

Of ik beetje verstaanbaar taal: in 1 processor zitten 4 processor die elke afzonderlijk werken.

Cache betekend de hoeveelheid data dat processor tijdelijk kan bewaren.

Hoe groter het is hoe meer data dat de processor kan bewaren.

Op dit moment is 4 Gb voldoende maar op korte termijn denk ik dat 6 Gb nodig is en dan kan je beter nu meteen voor 6 gb kiezen.

De Processor die vermeldt staan is goed voor algemeen gebruikt.

Minder voor games.

Voor games is i5 of AMD Phenom™ II X6 meer geschikt.

Maar alleen de processor zelf is niet voldoende voor games.

Ook de videokaart is van belang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dikken

Meer ram is per definitie niet gelijk aan sneller hoor.

Dit geld enkel voor de programma's die geheugen afhankelijk zijn zoals bv. het renderen van een film,die programma's gaan sneller hun werk kunnen uitvoeren afhankelijk van de hoeveelheid geheugen.

De overige vragen zijn al meer dan voldoende beantwoord dus daar hoef ik niets extra aan toe te voegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

momenteel raad ik eigenlijk al 8 GB aan bij nieuwe pc's omdat de prijs momenteel laag ligt en ze deze in de toekomst goed kunnen gebruiken.

als je wilt weten welke hardware beter is kun je er meestal wel benchmarks van vinden, bijvoorbeeld:

passmark

hardware

tweakers (af en toe)

tomshardware

tweaktown

en er zijn er vast nog veel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.