Ga naar inhoud

Externe hardeschij gezocht

Vexuz

Aanbevolen berichten

Beste forumleden

Ik ben al een tijdje opzoek naar een goede externe hardeschijf. De grootte mag van mij variëren van 1TB tot 2TB.

In de computerwinkel bieden ze mij een HDD aan van het merk Iomega.

Maar langs de andere kant heb ik hem vergeleken met de HDD van Medion die overlaatst in de Aldi was. En wat me hierbij opviel was dat die van Medion veel meer te bieden heeft voor dezelfde prijs. (USB 3.0, meer capaciteit,...)

Maar ik twijfel een beetje aan de betrouwbaarheid. Want ik ben natuurlijk bang dat ik vroeg of laat al mijn belangrijke gegevens wel eens kan verliezen.

Dus daarom vraag ik even om jullie hulp voordat ik deze aankoop doe.

Even om te verduidelijken: netwerkmogelijkheden en multimedia mogelijkheden zijn voor mij geen must. Mij draait het om de capaciteit, betrouwbaarheid en de overdracht snelheid (USB2.0 min natuurlijk).

Hartelijk bedankt Vexuz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een externe harde schijf draaien van Western Digital Elements (WD) van ocharme 300 GB. Die schijf is dus al heel oud. Meer dan 6 JAAR! En die doet het nog perfect.

Ik heb verleden jaar een externe harde schijf gehad van Lacie, en die ging maar onderhalf jaar mee. Begon plotseling te tikken.

Ik heb ook een andere externe harde schijf, namelijk een Samsung. Die gaat toch ook al anderhalf jaar mee.

Ik ben dus erg tevreden over Western Digital en Samsung.

Over Medion externe harde schijven heb ik al vele slechte verhalen gehoord. Ook zo'n medion externe harde schijven die je bovenaan in een medion-pc kunt inpluggen, trekken op niets. Bij velen begint die na een tijd te 'piepen'. (probleem met contacten op medion-pc's)

Als ik u was zou ik gaan voor:

- WD (western digital)

of

- Samsung.

Onthoudt altijd:

géén enkele externe harde schijf gaat eeuwig mee, het beste begin je na 5 jaar (of liever veel vroeger) je data te kopiëren naar een nieuwe externe harde schijf.

In de Carrefour heb ik ook al die Iomega externe harde schijven zien liggen. 2 TB voor nog geen 85 euro. Dat is zeer goedkoop. Reviews van Iomega externe harde schijven zijn redelijk positief. Maar ik kan er geen oordeel over vellen aangezien ik nog geen Iomega externe harde schijf heb gebruikt.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst en vooral, van belangrijke gegevens moet je altijd twee onafhankelijke kopijen bewaren. Eender welke disk kan op een gegeven moment stuk gaan, dikwijls zonder verwittiging.

Dus je hebt twee maal de capaciteit nodig dan je gegevens hebt eigenllijk. Zorg er ook voor dat je twee kopijen volledig gescheiden zijn. Een RAID bijvoorbeeld is geen vervanging van een backup, de disks zitten in één behuizing met dezelfde voeding en electronica, en kunnen dus allemaal tegelijk worden beschadigd of vernietigd (of gestolen).

Je investeert dus beter in twee aparte disks en behuizingen (eventueel met wat minder capaciteit) dan in één heel grote schijf.

De ervaring heeft ons trouwens al geleerd dat hoe grote de capaciteit van een schijf, hoe kwetsbaarder (momenteel toch nog).

De USB 3 is uiteraard een voordeel voor de disk die je dagelijks gebruikt, voor je backup is het van minder belang.

Wat de schijven zelf betreft, er zijn maar een paar fabrikanten van harddisks, die leveren aan verschillende merken. Dus kwalitatief ontlopen ze elkaar niet veel. Wat wel van belang is, is een goede ondersteuning en garantie.

Voor een externe harde schijf is de kwaliteit van de box en de voeding erg belangrijk. De goedkopere merken durven hier wel eens op besparen (waarmee ik niet wil zeggen dat Medion per definitie slecht is).

Maar uiteindelijk zijn twee goedkopere schijven (kopijen) een stuk veiliger dan één dure.

Hou je backups up to date en bewaar de kopij los van je systeem op een zo veilig mogelijke plaats, laat de backup zeker niet aangesloten op het systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.