Ga naar inhoud

Beveiligd Wifi netwerk delen met iemand die niet bij mijn PC gegevens mag komen

Bustraa

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Voor ik mijn vraag stel, het volgende:

Vanuit een router van het merk D-link-655 zijn 2 PC's op 2 van de 4 LAN poorten aangesloten.

Daarnaast kan mijn laptop communiseren via de draadloze mogelijkheid die mijn router biedt.

Inloggen op mijn netwerk is niet mogelijk omdat ik het draadloos netwerk beveiligd heb met het zg.WP2A protocol

Verder zie ik in mijn toendertijd gemaakte aantekening een z.g. Wireless Encryption key met een ingegeven wachtwoord.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer de strekking van dit wachtwoord.

Tijdens mijn afwezigheid van een paar dagen krijg ik een gast in huis die van mijn draadloos netwerk gebruik wil maken.

Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo prettig omdat ik de informatie op de beide PC's, die natuurlijk thuis blijven, absoluut wil beschermen tegen anderen.

Nu mijn vraag:

Hoe kan ik, bij het delen van het netwerk, mijn gegevens afschermen tegen inbraak van anderen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

m.vr. gr. Marconist

aangepast door Bustraa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet verschillende dingen doen.

1) Zorg ervoor dat er een paswoord staat op uw PC's.

2) Zet netwerk en printersharing af

3) als je bijvoorbeeld toch een printer wil delen, kan je gewoon de "shares" van je mappen afzetten.

4) je kan er natuurlijk ook voor zorgen dat je eigen machines niet aanstaan of ze afkopellen van het netwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uw Wireless Encryption key kan je heel gemakkelijk achterhalen:

Bij windows 7 is dat netwerkcentrum / adapterinstelling wijzigen en dubbelklik op draadloos verbinding

Klik op Eigenschappen van draadloos netwerk

Klik op tab beveiliging en klik dan op tekens weergeven en je ziet dan de key

Bij XP is dat hetzelfde maar dan configuratiescherm / netwerkverbinding

Een andere optie is dit:

Netwerkkabel van modem naar switch

Op de switch een netwerkkabel naar de aparte poort van D-link-655

Je koopt een andere router en sluit het aan op de switch.

Zorgt dan beiden router een andere IP adres heeft.

Maar nog belangrijker is dat de subnet masker anders is dan D-link-655

D-link-655 heeft als subnet-masker 255.255.0.0 als ik mij niet vergist en dan moet je de andere router 255.255.255.0 geven en dan is het onmogelijk dat uw vriend in uw netwerk kan en toch op internet kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.